موضوع کتاب عادت های اتمی

هرجا سخنی از واژۀ اتمی به میان می آید، یا تصویر انفجاری بسیار قدرتمند و مخرب را در ذهن انسان بازسازی می شود یا مقیاسی بسیار کوچک و شگفت انگیز از ماده های مختلف! کمتر کسی پیدا می شود که از شکوه منحصر به فرد و در عین حال، هراس برانگیز بمب های اتمی بی خبر باشد و یا از عجایبِ اتم های تشکیل دهندۀ ماده ها شگفت زده نشود. کتاب «عادت های اتمی» نیز، با وام گرفتن نام خود از این مفهوم دوگانه، سعی بر بازنمایی قدرتِ بی حد و مرز عادات روزمره (مانند بمب های اتمی) و تاکید بر تاثیر شگفت انگیز ایجاد خرده عادت های خوب بر زندگی (درست مانند اتمِ سازندۀ ماده ها) انسان ها را، دارد.

«عادت های اتمی» با نام فرعیِ «یک راه ساده و اثبات شده برای ایجاد عادات خوب و شکستن عادات بد»، کتابی در حوزه خودیاری و موفقیت شخصی از جیمز کلیر است. در سال های گذشته، تمرکز و توجه بر روی «قدرت عادت« در زندگی شخصیِ انسان مدرن بسیار بالا رفته است. در بین آثار منتشر شده در این زمینه، «عادت های اتمی» از یکی از علمی و عملی ترین روش های ممکن استفاده می کند. کلیر در این کتاب کوشیده است تا حد ممکن از کلیشه های همیشگیِ کتاب های خودیاری فاصله بگیرید و به عملی ترین روش ممکن، قدرت ایجاد و تغییر عادات روزانه را به مخاطبینش هدیه دهد.

نقد و بررسی کتاب عادت های اتمی

جیمز کلیر در «عادت های اتمی» با استفاده از قلمی بسیار خواندنی، جذاب و شیوا پایه ای ترین مفاهیم عادت های روزمره انسانی را مورد نقد و بررسی قرار داده است. کلیر با تاکید بر بروی قدرت باور نکردنی (اتمیِ) عادت ها، تعاریفی علمی از چگونگیِ تاثیر آن ها بر زندگی انسان ها ارائه می دهد.

کتاب عادت های اتمی

در کتاب «عادت های اتمی» انتظار آموزش چه چیزهایی را باید داشته باشیم؟ برخی از کلیدی ترین نکات آموزشی این کتاب عبارتند از:

  • آموزش ساختن سیستمی برای بهتر بهبود 1 درصدیِ زندگی در هر روز
  • شناسایی و دوری کردن از اشتباهات رایج مردم در راهِ تغییر عادت های خود
  • چیره شدن بر کمبود انگیزه و قدرت اراده
  • ایجاد زمان برای عادت های جدید ( حتی وقتی زندگی دیوانه وار می شود!)
  • یادگیری روش بازگشتن به مسیر درست در زمان انحراف از راه های ارائه شده
  • و مهم تر از همه، روش عملی کردن ایده های کتاب در زندگی شخصی به صورت تضمینی

جیمز کلیر نویسنده کتاب عادت های اتمی

جیمز کلیر نویسنده و سخنرانِ متخصص در زمینه های «عادات»، «تصمیم گیری» و «پیشرفت مستمر» است. کلیر عمدۀ شهرت خود را پس از انتشار کتاب «عادت های اتمی» کسب کرده است. این کتاب در سال 2018 منتشر شد و به سرعت، به مقام نخستِ روزنامۀ «نیویورک تایمز»، سایت فروش «آمازون» و روزنامۀ «وال استریت ژورنال» رسید. تاکنون بیش از 5 میلیون نسخه از این کتاب خواندنی در سراسر دنیا به فروش رسیده و به بیش از 50 زبان زندۀ دنیا ترجمه شده است.

جیمز کلیر سخنران دائم بیش از 500 شرکت معتبر در دنیا است و سخنرانی های او، در مجلۀ «Time»، روزنامۀ «وال استریت ژورنال» و شبکۀ «CBS» آمریکا منتشر می شود. کلیر همچنین، جهت ادامۀ آموزش های خود در حوزه خودیاری و موفقیت شخصی، سایت «jamesclear.com» و خبرنامۀ هفتگیِ «1-2-3» را نیز راه اندازی کرده است. تاکنون بیش از 1 میلیون نفر عضو خبرنامۀ «1-2-3» شده اند و آمار بازدید از سایت جیمز کلیر، از 10 میلیون بار در سال نیز گذشته است.

خلاصه کتاب عادت های اتمی

کتاب «عادت های اتمی» از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • مقدمه: داستان من
  • اصول پایه: چرا تغییرات کوچک، موجب تفاوت های بزرگ می شود
  • قانون اول: آن را شفاف و آشکار کنید
  • قانون دوم: آن را جذب کنید
  • قانون سوم: آن را ساده کنید
  • قانون چهارم: آن را رضایت بخش کنید
  • تاکتیک های پیشرفته: چگونه از کم و بیش خوب، به واقعا عالی تبدیل شوید
  • نتیجه گیری: راز نتایجی که ماندگار می شوند
  • ضمیمه

جیمز کلیر با استفاده از روندی معقول و علمی، ابتدا تعاریفی پایه ای از مفهوم عادت ها را به مخاطب ارائه می کند. سپس، و بعد از بررسی دلایل تاثیر شگرف عادت های بر زندگی شخصی، صحبت از 4 قانون کلی را به میان می آورد. نویسنده طی این قانون ها، روش ایجاد عادت های خوب و شکستن عادت های بد را، به صورت جامع و کامل به مخاطبین خود آموزش می دهد. در ضمیمۀ کتاب نیز، لیستی از کتاب های بسیار مفید در ادامۀ راه «عادت های اتمی» معرفی می شود. ایده های عملی سازی آموزه های کتاب در زندگی واقعی و پرورش فرزندان نیز، در همین بخش ضمیمه بیان می شود.

بهترین ترجمه کتاب عادت های اتمی

از کتاب «عادت های اتمی» ترجمه های گوناگون و تحت عناوین مختلفی، در بازار کتاب ایران به چشم می خورد. از جملۀ این ترجمه ها:

هادی بهمنی از نشر «نوین توسعه»، غلامحسین علی مازندرانی از نشر «آرایان»، هوشمند دهقان از نشر «هورمزد»، لادن شریعت زاده از نشر «نسل نواندیش»، کبری ذوله از نشر «مرو»، آذین نوذری از نشر «السانا»، مریم پهلوانی از نشر «معیار قلم» و زهرا صادقی تحت عنوان «خرده عادت های» از «نشر میلکان». دو کتاب خلاصه نیز از این اثر ترجمه و منتشر شده است؛ «مینی بوک عادت های اتمی» با ترجمۀ مهدیه شعبانی فقفوری (نشر مات) و «خلاصۀ عادت های اتمی» با ترجمۀ موسسۀ ترجمیک (نشر آدینه).

کتاب عادت های اتمی

از میان ترجمه های موجود از کتاب «عادت های اتمی»، سه ترجمۀ هادی بهمنی (نوین توسعه)، لادن شریعت زاده (نسل نواندیش) و زهرا صادقی (نشر میلکان)، از دقت، کیفیت و اعتبار بیشتری برخوردار هستند. ترجمۀ نشر میلکان بیش از 70 بار بازچاپ شده است و نسخۀ نشرِ نوین توسعه نیز، چاپ 20ام را تجربه کرده است.

جملات طلایی «عادت های اتمی»

شما هوس نمی کنید که سیگار بکشید، بلکه هوس می کنید آن حس تسکین بعد از آن را تجربه کنید. انگیزۀ شما مسواک زدن دندان هایتان نیست، بلکه دوست دارید حس تمیزی داشته باشید. هدفتان این نیست که صرفا تلویزیون را روشن کنید، بلکه می خواهید سرگرم شوید. هر وسوسه ای به تمایل شما برای تغییر وضعیت درونی تان پیوند خورده است.

دوستی دارم که با پرسش «یک فرد سالم چه کارهایی انجام می دهد؟»، بیش از ۴۵ کیلوگرم وزن کم کرده است. در سرتاسر طول روز، از این پرسش به عنوان یک دستورالعمل بهره می گیرد. آیا یک فرد سالم پیاده می رود یا تاکسی می گیرد؟ آیا یک فرد سالم بوریتو سفارش می دهد یا سالاد؟ با خودش فکر کرد اگر به مدت طولانی، مانند یک فرد سالم عمل کند، در نهایت به یک فرد سالم تبدیل خواهد شد. حق با او بود.

در مراحل اولیه و میانی هر اقدامی، غالبا دره های ناامیدی وجود دارند. انتظار دارید که پیشرفتتان به صورت خطی باشد و وقتی می بینید تلاش هایتان ثمرۀ خود را در چند روز، هفته یا ماه اول نشان نمی دهند، ناامید می شوید. حس می کنید که قرار نیست به جای خاصی برسید. این نشانه ای از هرگونه پروسۀ ترکیب شدن است: قدرتمندترین نتایج با تاخیر ظاهر می شوند. این یکی از دلایل اصلی برای دشواری های ایجاد عادت های ماندگار است. افراد تغییرات کوچکی ایجاد می کنند، نمی توانند نتیجۀ محسوس را ببینند و تصمیم به توقف آن می گیرند.

در طولانی مدت به محصولی از محیطی تبدیل می شویم که در آن زندگی می کنیم. صراحتا عرض کنم که هیچگاه ندیده ام فرد بتواند در یک محیط منفی، به عادت های مثبت خود پایبند بماند.

کتاب های مشابه کتاب عادت های اتمی

پس از کتاب «عادت های اتمی»، خواندن دیگر کتاب های خوب در زمینۀ خودیاری و موفقیت شخصی پیشنهاد می شود. بهترین کتاب های خودیاریِ مرتبط با کتاب «عادت های اتمی» عبارتند از:

«قدرت عادت» از چارلز داهیگ: بررسی چرایی و چگونگی ایجاد و تغییر عادات و تاثیر آن ها در زندگی انسان.

«اثر مرکب» از دارن هاردی: کتابی در ستایش ایجاد تغییرات و عادات مثبت و کوچک و استمرار در انجام آن ها.

«باشگاه 5 صبحی ها» از رابین شارما: آموزش راه های موفقیت مالی و اجتماعی از طریق استمرار در انجام عادت های خوب و دوری از عادت های بد.

برای تهیه کتاب های اشاره شده می توانید به چی بخونم مراجعه کنید.