امروزه با ورود سرویس های استریم و پخش موزیک جدید، دنیای موسیقی دچار تغییر و تحول شده است و اکثر افراد این سرویس ها را برای گوش دادن به موسیقی انتخاب می‌کنند. دو نمونه از بهترین و محبوب ترین این سرویس ها اپل موزیک و اسپاتیفای هستند. Spotify امروزه به عنوان یکی از بهترین برنامه های پخش موسیقی در نظر گرفته می‌شود. حتما با اسپاتیفای آشنا هستید و برای یکبار هم که شده از آن استفاده کرده‌اید و می‌دانید که اسپاتیفای در دو نسخه رایگان و پرمیوم ارائه می‌شود. نسخه رایگان Spotify با محدودیت های زیادی چون تبلیغات مداوم، عدم امکان تغییر آهنگ و غیره همراه است. این در حالی است که با پرداخت هزینه و خرید اکانت اسپاتیفای می‌توان این محدودیت ها را از بین برد. ما در این مقاله، مقایسه جامعی از نسخه رایگان Spotify در مقابل Premium انجام داده و به تفاوت های آن دو می‌پردازیم.

تقاوت اشتراک اسپاتیفای پرمیوم و رایگان

اسپاتیفای چه کاربردی دارد؟

پیش از پرداخت به تفاوت دو نسخه رایگان و اشتراکی اسپاتیفای بهتر است در وهله اول با اسپاتیفای بیشتر آشنا شویم. اسپاتیفای(Spotify)، یک سرویس ارائه‌دهنده خدمات پخش و رسانه‌ای صوتی است که در 23 آوریل 2006 توسط دانیل اک و مارتین لورنتزون تأسیس شد. این سرویس یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات پخش موسیقی با بیش از 456 میلیون کاربر فعال ماهانه، از جمله 195 میلیون کاربر اشتراکی است. اسپاتیفای یک سرویس موسیقی دیجیتال، پادکست و ویدیو است که به شما امکان دسترسی به میلیون ها آهنگ و محتوای متنوع از هنرمندان مختلف در سراسر جهان را می دهد. همان طور که گفته شد، اسپاتیفای در دو نسخه رایگان و پریمیوم ارائه می‌شود که کاربران برای بهره مندی از عملکردهای اصلی و ویژه آن می‌توانند اکانت اسپاتیفای خود را به Spotify Premium ارتقا دهند. برای خرید اکانت و اشتراک اسپاتیفای می‌توان از طریق وب سایت های فروش اکانت های مختلف مانند فروشگاه جعو استور اقدام کرد.

همه چیز راجع به نسخه Spotify Free

همان طور که گفته شد، سرویس اسپاتیفای در دو نسخه رایگان و پریمیوم ارائه می‌شود. Spotify Free اگرچه امکان دسترسی به موزیک ها را در دیوایس های مختلفی چون موبایل، دسکتاپ و همچنین تلویزیون‌های هوشمند را فراهم می‌کند، اما با محدودیت هایی همراه است.

ویژگی‌های اصلی جستجو و پخش، از جمله امکان گوش دادن به موسیقی، جستجوی موزیک‌، دنبال کردن صفحه هنرمندان و دسترسی به متن برخی از موسیقی ها، در دسترس هستند. اما همان طور که گفته شد، محدودیت ها و مشکلاتی چون تبلیغات مداوم، تغییر موسیقی به صورت محدود، کیفیت صدای کم‌ تر، پخش موسیقی به صورت شافل و انتخابی توسط خود سرویس، عدم پخش آفلاین و غیره در نسخه رایگان وجود دارند. طرح رایگان اسپاتیفای در صورتی که به دنبال کاهش هزینه‌های اشتراک هستید و یا تنها قصد امتحان Spotify را دارید، می‌تواند گزینه خوبی باشد. برخی از قابلیت هایی که می‌توانید با Spotify Free به آن‌ها دسترسی داشته باشید، عبارتند از فهرست‌های پخش شخصی‌شده انتخاب شده، کیفیت صوتی تا ۱۶۰ کیلوبیت بر ثانیه و پخش بر اساس تقاضا در برنامه دسکتاپ و همچنین دسترسی به پخش درخواستی در نسخه دسکتاپ. با خرید اکانت اسپاتیفای می‌توان تمامی این محدودیت ها را از بین برده و دسترسی نامحدودی به ویژگی ها و قابلیت های اسپاتیفای  دست پیدا کرد. در ادامه محدودیت های نسخه رایگان به طور کامل جمع بندی شده‌اند.

وقفه های تبلیغاتی؛ پخش تبلیغات در قالب بنرها و آگهی های تبلیغاتی در میان پخش موسیقی، همان چیزی است که خدمات رایگان Spotify را ممکن می‌کند. بسته به مدت زمان، می‌توان انتظار داشت که پس از هر 2 تا 4 آهنگ، یک تبلیغات پخش شود.

تغییر موسیقی به صورت محدود؛ در نسخه رایگان اسپاتیفای، در هر یک ساعت، تنها شش بار امکان تغییر موسیقی وجود دارد. البته، برای برخی از لیست‌های پخش شخصی‌شده یا در صورت استفاده از برنامه دسکتاپ، این محدودیت وجود ندارد.

عدم پخش موسیقی به صورت آفلاین؛ برای استفاده از Spotify Free همیشه به اتصال به اینترنت نیاز دارید که این ممکن است منجر به مصرف بیش از حد داده و باتری شود.

تقاوت اشتراک اسپاتیفای پرمیوم و رایگان

همه چیز راجع به نسخه Spotify Premium

پس از این که به معرفی نسخه Spotify Free و محدودیت های آن پرداختیم، اجازه دهید شما را با Spotify Premium و ویژگی هایی که شامل می‌شود، آشنا کنیم و ببینیم که آیا واقعاً ارزش خرید و پرداخت هزینه را دارد یا خیر! Spotify Premium یک اکانت اشتراک مبتنی بر پرداخت هزینه است که تمام ویژگی های برتر سرویس اسپاتیفای را با پرداخت هزینه ماهانه، سه ماهه و یا سالانه ارائه می‌کند. ویژگی ها و قابلیت هایی که با خرید اشتراک اسپاتیفای قابل بهره مندی هستند عبارتند از؛

پخش موسیقی بدون آگهی و تبلیغات، گوش دادن آفلاین به حداکثر 10000 آهنگ در حداکثر 5 دیوایس مختلف، امکان تغییر موسیقی به صورت نامحدود، کیفیت صوتی بهتر با نرخ بیت بالاتر از 320 کیلوبیت بر ثانیه و … .

پلن های مختلف Spotify Premium

اشتراک اسپاتیفای پریمیوم در چهار پلن مختلف از جمله Individual، Student،، Duo و Family وجود دارد. هر چهار پلن مزایای یکسانی را ارائه می‌دهند و تنها تفاوت آن ها در تعداد کاربری است که توسط این سرویس پشتیبانی می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد این مورد بحث شده است.

پلن Premium Duo؛ پلن Premium Duo طوری طراحی شده است که امکان استفاده آن توسط دو کاربر وجود دارد. قیمت این پلن 12.99 دلار در ماه (یا حدود 6.45 دلار برای هر نفر) است و دو کاربر می‌توانند دو حساب Premium جداگانه را تحت یک حساب کاربری نگهداری کنند. این یک راه عالی برای استفاده از ویژگی های Premium و در عین حال صرفه جویی در هزینه ها است.

پلن student؛ پلن Spotify Student پلنی است که به ارائه مدرک تحصیلی معتبر نیاز دارد و به همین دلیل امکان خرید و استفاده از آن در ایران امکان پذیر نیست. قیمت این پلن معادل 4.99 دلار برای یک ماه است. به همین دلیل این پلن و پلن Duo در فروشگاه جعو استور به فروش نمیرسند.

پلن Family؛ پلن Family به اکانتی اشاره دارد که شش کاربر می‌توانند از آن استفاده کنند. مزیت این اکانت در این است که با هزینه کمتر از دو اشتراک Premium، یک گروه شش نفره می‌توانند از آن استفاده کنند. در پلن Family، پلی لیست‌ ها و اطلاعات هر کاربران از دیگر اعضا کاملا جداگانه بوده و پلی لیست ها و اطلاعات اکانت هر کاربر با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته نمی‌شود. قیمت این پلن معادل 15.99 دلار می‌باشد.

پلن Individual؛ پلن Individual اسپاتیفای برای کاربرانی است که قصد استفاده از اسپاتیفای به صورت شخصی و تکی دارند که در آن مالکیت اصلی پلن بر عهده خود کاربر می‌باشد. قیمت اکانت individual اسپاتیفای، بیشتر از نوع Family بوده و معادل 9.99 دلار در ماه می‌باشد.

Spotify Free در مقابل Spotify Premium

اگر قصد استفاده از اسپاتیفای به صورت رایگان یا پریمیوم را دارید، بهتر است با تفاوت بین این دو نسخه آشنایی داشته باشید. اگرچه قبلاً به چند مورد از این تفاوت ها اشاره کردیم، اما برای جمع بندی کلی، مقایسه مستقیم تر و کامل تری انجام شده است. به طور کلی، دو اکانت پریمیوم و رایگان در مواردی چون تبلیغات، آرشیو موسیقی، کنترل پخش، پخش آفلاین، کیفیت صدا، دستگاه های پشتیبانی شده و دیگر ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته می‌شود.

تبلیغات؛ با Spotify Free، می توانید انتظار داشته باشید که هم تبلیغات بصری و هم صوتی در برخی مواقع پروسه گوش دادن به موسیقی را مختل کنند. در برنامه دسکتاپ، تبلیغات پس از رد کردن مقدار مشخصی از آهنگ ها، معمولاً حدود 14 آهنگ، ظاهر می‌شوند. این تبلیغات غیرقابل رد شدن هستند، بنابراین باید قبل از پخش آهنگ بعدی به تک تک محتوای تبلیغاتی پخش شده گوش دهید. در مقابل، Spotify Premium کاملاً بدون آگهی ارائه می‌شود. جدا از گوش دادن بدون وقفه های تبلیغاتی، در مصرف داده نیز صرفه جویی خواهد شد. 

آرشیو موسیقی؛ هم کاربران نسخه رایگان و هم کاربران نسخه پریمیوم اسپاتیفای، به تمام محتوای موسیقی و پادکست Spotify دسترسی دارند و هر دو تقریباً ویژگی‌های Discovery یکسانی در دسترس دارند. تفاوت این است که کاربران Premium ممکن است زودتر به نسخه‌های موسیقی جدید یا محتوای انحصاری دسترسی پیدا کنند، در حالی که کاربران رایگان باید چند هفته صبر کنند.

کنترل پخش؛ با Spotify Free، تنها می‌توانید در برنامه تلفن همراه در حالت shuffle به موسیقی گوش دهید. به این صورت که در اکانت رایگان در هر یک ساعت تنها امکان رد کردن شش آهنگ وجود دارد. اما در نسخه پریمیوم این محدودیت وجود نداشته و هیچ محدودیتی برای تعداد آهنگ هایی که می‌خواهید از یک لیست پخش گوش کنید وجود ندارد. البته این محدودیت Spotify Free شامل کاربران برنامه های دسکتاپ نمی‌شود، چرا که تقریباً می‌توانید هر آهنگی را از هر لیست پخشی که می‌خواهید پخش کرده و گوش کنید.

پخش آفلاین؛ Spotify free هیچ گزینه ای برای دانلود آهنگ برای گوش دادن آفلاین ندارد. بنابراین، اگر می‌خواهید بدون اتصال WiFi به موسیقی گوش دهید، باید به اینترنت متصل شوید. البته این  محدودیت برای دانلود پادکست ها وجود ندارد. در مقابل، با Spotify Premium می‌توانید 10000 آهنگ و پادکست را در اپلیکیشن موبایل خود دانلود کرده و در حداکثر پنج دستگاه مختلف گوش کنید. فقط به یاد داشته باشید که حداقل هر 30 روز یک بار به Spotify آنلاین متصل شوید تا دانلودهای خود را در آرشیو خود نگهداری کنید.

کیفیت صدا؛ کاربران Spotify Free چهار سطح کیفیت صدا را در برنامه های دسکتاپ و موبایل دریافت می‌کنند که عبارتند از:

  • کیفیت خودکار: بستگی به اتصال شبکه دارد.
  • کیفیت پایین: 24 کیلوبیت بر ثانیه
  • کیفیت نرمال: 96 کیلوبیت بر ثانیه
  • کیفیا بالا: 160r kbit/s

مشترکین Spotify Premium اما کیفیت صدای بیشتری را دریافت می‌کنند که با سرعت 320 کیلوبیت بر ثانیه پخش می‌شود. هم کاربران رایگان و هم کاربران پریمیوم کیفیت صدای یکسانی را برای پادکست‌ها با سرعت تقریباً 96 کیلوبیت بر ثانیه در همه دستگاه‌ها و 128 کیلوبیت بر ثانیه در پخش‌کننده وب دریافت می‌کنند.

مشترکان Spotify همچنین می‌توانند کیفیت صدای بدون افتی را در طرح جدید «HiFi» دریافت کنند، که پیش‌بینی می‌شود هزینه آن بیشتر از طرح Premium استاندارد باشد.

پشتیبانی از چند دستگاه؛ پیش از این، فقط مشترکین Premium می‌توانستند موسیقی را از طریق اسپیکرهای دارای Spotify Connect فعال پخش کنند. اما Spotify در سال 2018 این طرح را حذف کرد و دسترسی به این ویژگی را برای همه مشترکین امکان پذیر کرد. امروزه، هم کاربران رایگان و هم کاربران پریمیوم می‌توانند از پخش یکپارچه از طریق Spotify Connect در بسیاری از پلتفرم‌ ها و دستگاه ها لذت ببرند. Car Thing، سرویس هوشمند رسمی نسخه پریمیوم Spotify است که Spotify را به اسپیکر اتوموبیل شما متصل می‌کند. می‌توانید فهرست کامل دستگاه‌ های پشتیبانی‌ شده برای مشترکین رایگان و پرمیوم را در وب‌سایت Spotify بررسی کنید.