درختان سالم، توانایی بسیار بیشتری در مبارزه با بیماری ها و عفونت دارند، بنابراین محافظت از درختان، بهترین پیشگیری است. مالچ پاشی، از بین بردن علف های هرز و آبیاری درختان جوان می تواند از استرس آنها جلوگیری کند؛ استرس می تواند آنها را در برابر بیماری، آسیب پذیرتر سازد. ایجاد شرایط سالم برای درختان بالغ میوه را می توان با هرس کردن شاخه ها، به منظور بهبود جریان هوا و ورود نور در اطراف تاج درخت انجام داد.

اگر در حال کاشت نهال های جدید در باغ میوه خود هستید، به یاد داشته باشید که درختان باید تقریباً 10 متر از هم فاصله داشته باشند. این فاصله به هر درخت اجازه می دهد فضای کافی برای رشد داشته باشد، و همچنین جریان هوا را در اطراف درختان افزایش می دهد؛ عواملی که آسیب پذیری آنها در برابر بیماری را کاهش می دهد؛ و همچنین فرصت انتشار بیماری در بین درختان کاهش می یابد.

انواع ارقام درخت شلیل پیوندی

برای محافظت بیشتر از درختان میوه تازه کاشته شده، بعد از دوره رشد، آنها را در هوای خوب، هرس کنید. درختان میوه هسته دار را فقط در تابستان باید هرس کرد تا از اثرات قارچ برگ نقره ای که هاگ آن در زمستان شایع است، در امان بماند، اما باز هم ایده خوبی است در مواقع بارندگی، از هرس خودداری کنید. آب می‌تواند بیماری را از درختی به درخت دیگر منتقل کند، بنابراین ترجیحاً در زمان خیس بودن چوب، سعی کنید هیچ زخمی روی آن ایجاد نشود.

تفاوتی نمی کند به تازگی برای خرید نهال میوه اقدام کرده اید یا می خواهید از درختان قدیمی مراقبت کنید، برای هر دو حالت، مسئولیت محافظت از درختان جوان باغ در برابر خطرات، کاری است که به محصول دهی بهتر و سودآوری بیشتر منجر خواهد شد. نوع درخت میوه نیز در روش های مراقبتی شما تأثیر دارد. پس از خرید نهال شلیل، یا خرید نهال هلو، نهال آلو، نهال گلابی، یا هر نهال میوه دیگر، مراقب عوامل بیماری زا و آفت هایی باشید که قسمت های مختلف درختان را مورد حمله قرار می دهند.

در ادامه به برخی از مهم ترین بیماری هایی اشاره می کنیم که درختان میوه را تهیه می کنند.

5 تا از مهم ترین بیماری های خطرناک برای درختان میوه در باغ

قیمت خرید نهال شلیل

1- بیماری گال

این بیماری بر روی درختان سیب و سایر درختان این خانواده تأثیر می گذارد. میوه آلوده به بیماری گال، دارای لکه‌های پوسته‌دار، بافت چوب پنبه‌ای و اغلب ترک خورده دیده می‌شود که موجب خواهد شد میوه از نظر ظاهری، ارزش غذایی کمتری داشته و برای نگهداری، بی‌فایده باشد. این بیماری، تأثیر کمتری روی بقیه درخت دارد، اما می تواند به صورت لکه های گرد تیره، به صورت گرد و غبار روی برگ ها دیده شود. برگ های مبتلا به عفونت شدید ممکن است چروکیده شوند و زودتر از موعد از درخت جدا شوند.

علت بیماری گال در درختان:

گال، یک بیماری قارچی در درختان سیب و گلابی است که کل درخت را درگیر می کند و به راحتی روی برگ ها و میوه ها دیده می شود. گال می تواند به روش های مختلف، زمستان را بگذراند، اما مهم ترین آن، ظهور روی برگ درختان میوه در کف باغ است. در زمستان های سرد احتمالاً اینجا، تنها مکانی است که گال، زمستان را می گذراند.

روش کنترل بیماری گال:

گال ایجاد کننده قارچ برای استقرار روی درختان یا هر مکان دیگر، به شرایط مرطوب نیاز دارد، بنابراین افزایش گردش هوا در باغ شما به خشک شدن سریع تر درختان، پس از بارش باران کمک می کند. این شرایط با رعایت فاصله کاشت استاندارد بین هر درخت، قابل تنظیم است. هرس کردن درختان می تواند گردش هوا را برای هر درخت، تقویت کند.

در مواردی که آثار بیماری گال، بسیار سنگین است، در صورت امکان، برداشتن یا خیس کردن برگ‌ها ایده خوبی است، زیرا این برگ‌ها، قارچ دوره زمستان‌ را در خود جای می‌دهند که باعث عفونت مجدد در سال بعد می‌شود. خیساندن برگ ها می تواند تا 90% گال را کاهش دهد.

برخی از واریته‌های سیب نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به گال هستند، بنابراین اگر باغ شما مستعد بیماری پوستی است، بهتر است هنگام کاشت هر درخت جدید، گونه‌های مقاوم‌تری را انتخاب کنید.

برای کنترل گال در باغ ها، قارچ کش هایی در بازار وجود دارد، اما باید مراقب بود؛ زیرا این قارچ کش ها تنها در صورتی موثر هستند که در دوزهای صحیح و در دوره زندگی قارچ گال استفاده شوند.

2- بیماری شانکر قارچی

بیماری شانکر قارچی عمدتاً روی درختان سیب ایجاد می شود. شانکر قارچی، به نواحی گرد از پوست مرده و فرو رفته، گفته می شود. آنها اغلب با پوست چوب پنبه ای، قهوه ای و پوسته پوسته ای احاطه شده اند که ترک می خورند. گاهی اوقات شاخه ها در اطراف شانکر، متورم می شوند زیرا پوست، در حال تلاش برای بهبودی است. اگر شانکر باقی بماند، عفونت باعث از بین رفتن پوست می شود و اگر در اطراف شاخه یا تنه پخش شود، آن را به بخش کمربندی درخت می کشد و چوب های بالایی آن را می کُشد. شانکر قارچی، همان شانکر باکتریایی نیست.

علت شانکر قارچی:

شانکر قارچی، توسط قارچ Nectria galligena ایجاد شده که توسط باد پخش می شود و از طریق سوراخ های طبیعی مانند زخم های باقی مانده از ریزش برگ و جای هرس، وارد درخت می شود. در تابستان اسپورهای پراکنده می توانند عفونت شانکر قارچی را گسترش دهند. در زمستان و بهار، هاگ ها از طریق جریان هوا، از ساختارهای قارچی قرمز کوچک، پخش می شوند. شانکر قارچی عمدتاً درختان سیب و گلابی را درگیر می کند، اما می تواند سایر درختان میوه را نیز درگیر کند.

روش های کنترل شانکر قارچی:

ابتلا به عفونت شانکر قارچی در یک باغ، امری رایج است و حذف تمام آثار آن غیرممکن می باشد، اما پایین نگه داشتن سطح عفونت، احتمال گسترش آن را کاهش می دهد. درختان سالم اغلب قادر به مبارزه با شانکر قارچی هستند و زخم های ناشی از عفونت را التیام می بخشند. با این حال، اگر درختان شما پیرتر هستند، یا سطح آلودگی بیش از حد بالا است، حذف آن ضروری است.

شانکر قارچی را از درختان خود هرس کنید. هرس قسمت مبتلا به شانکر باید از محل برداشته شود و سوزانده شود، زیرا قارچ شانکر می تواند حتی از مواد هرس شده، اسپور کند و پخش شود. اگر یک شاخه بزرگ یا تنه، مبتلا به شانکر قارچی باشد، می توان آن را با یک چاقوی تیز پاک کرد.

اگرچه هیچ گونه ای کاملاً به شانکر قارچی مقاوم نیست، اما گونه هایی وجود دارند که در برابر عفونت مقاوم تر هستند. برای کاهش احتمال ابتلا به شانکر، درختان خود را زمانی که هوا مرطوب است هرس نکنید. بهتر است از گونه های مقاوم نهال ها برای کاشت در باغتان استفاده کنید.

3- بیماری شانکر باکتریایی

شانکر باکتریایی بر روی درختان میوه هسته دار، رایج در گیلاس، آلو و سایر گونه های Prunus تأثیر می گذارد. شانکر باکتریایی درختان شما را ضعیف می کند و در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ آنها شود. درختانی که در خاک با زهکشی ضعیف رشد می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به شانکر باکتریایی هستند. شانکر باکتریایی، همان شانکر قارچی نیست که عمدتاً درختان سیب و گلابی را تحت تأثیر قرار می دهد.

علت شانکر باکتریایی:

این باکتری در تابستان از طریق روزنه برگ، در پاییز از زخم های برگ در حال ریزش یا از طریق هر دهانه یا زخم طبیعی پوست وارد درخت می شود. سپس باکتری ها در زمستان در شانکرهای کوچکی که ایجاد می کنند زنده می مانند. اولین نشانه‌های عفونت در تابستان روی برگ‌ها مشاهده می‌شود؛ لکه‌های قهوه‌ای را می‌بینید که با تغییر رنگ زرد، احاطه شده‌اند. همانطور که این لکه ها خشک می شوند، می توانند به سوراخ هایی در برگ ها تبدیل شوند، که زودرس از درخت می افتند.

شانکر باکتریایی روی شاخه‌ها و گاهی حتی روی تنه، دیده می شود. در نواحی شانکر، پوسته، حالت چروکیده و تیره تر دارد و خیس به نظر می رسد. این شانکرها می توانند شاخه ها را مسدود کنند و باعث خشکی بیشتر شاخه شوند و اگر مسیر ساقه اصلی را ببندند، می توانند کل درخت را از بین ببرند.

روش کنترل شانکر باکتریایی:

هرس کردن، بهترین درمان برای شانکر باکتریایی است. درختان سالم می توانند از شانکر باکتریایی بهبود یافته و مصون شوند.

4- کپک پودری

هاگ های قارچ یک لایه پودری سفید رنگ روی سطح شاخه ها و برگ های جدید ایجاد می کنند. نتیجه می تواند رشد ناقص شاخه ها و کاهش گل ها و خارهای درختان مسن باشد. این بیماری خطرناک در نهال های جوان تر، در چند سال اول زندگی معمول است.

علت کپک پودری:

سفیدک پودری معمولاً در اثر تنش خشکی ایجاد می شود.

روش های کنترل کپک پودری:

هر شاخه ای که دارای علائم کپک پودری باشد باید در بهار حذف شود. تنش آبی روی درخت را کاهش دهید. این اقدامات شامل کاهش علف های هرز در اطراف پایه درخت است، زیرا برای جذب آب، رقابت می کنند. مالچ پاشی برای درختان میوه جوان، به حفظ رطوبت زمین کمک می کند.

5- بیماری برگ نقره ای

بیماری برگ نقره ای عمدتاً بر روی درختان سیب، زردآلو، بادام و گیلاس، گونه های Rosaceae، به ویژه Prunus تأثیر می گذارد.

همانطور که از نام بیماری برگ نقره ای پیداست، برگ ها درخشش نقره ای رنگ پیدا می کنند. این امر توسط هوای درون برگ ها ایجاد می شود، زیرا سموم قارچی وارد برگ ها شده و باعث جدا شدن بافت ها می شوند. قارچ در واقع موجب می شود هم شاخه ها و هم برگ ها تغییر رنگ داده و پژمرده شوند و در امتداد شاخه ها از بین بروند. علائم دیگر می تواند شامل کاهش محصول و کاهش رشد ریشه باشد.

علت بیماری برگ نقره ای:

بیماری برگ نقره ای توسط قارچی به نام Chondrostereum purpureum ایجاد می شود که در قلب چوب درختان فعال است. این قارچ، در پاییز روی چوب‌های مرده رشد می‌کنند و با آزاد کردن هاگ‌های موجود در هوا، عفونت را گسترش می‌دهند. هاگ ها از طریق زخم های تازه ناشی از هرس، آسیب، درختان جدید را آلوده کرده و به بافت های زنده حمله می کنند. رشته های قارچی از طریق چوب زنده رشد می کنند و با ترشح سموم در شیره، بافت را از بین می برند.

آب و هوای مرطوب، گسترش عفونت بیماری برگ نقره ای را افزایش می دهد، زیرا هاگ های بیشتری در آب و هوای مرطوب، مه آلود یا مرطوب منتشر می شود و در دمای 18 درجه سانتی گراد (65 درجه فارنهایت) به اوج خود می رسد. تعداد اسپورها در روزهای گرم آفتابی با دمای بالای 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت)، همراه با بادهای شدید و رطوبت کم، کاهش می یابد.

روش های کنترل بیماری برگ نقره ای:

هیچ کنترل شیمیایی برای بیماری برگ نقره ای وجود ندارد. درختان سالم، مبتلا به عفونت های خفیف می توانند بهبود یابند، اما چوب های بیمار، باید قطع شده و از بین بروند. اگر عفونت به تنه رسیده باشد، باید تمام درخت را از باغ خارج کرد. هرس کردن و نگهداری منظم به کاهش عفونت کمک می کند.

همچنین جهت تمایل برای مشاهده‌ی مشخصات و انواع قیمت نهال شلیل می‌توانید به:

https://paliznahal.ir/product/nectarine-seedlings/

وب سایت پالیز نهال جهت خرید نهال شلیل، مراجعه نمائید.

خرید نهال میوه شناسنامه دار و مجوزدار از نهالستان پالیز

خرید نهال شلیل

مهم است که برای توسعه باغ میوه، نهال های سالم و باکیفیت را بخرید. اگر قصد خرید نهال شلیل یا خرید نهال گردو یا نهال بادام را دارید، یا اگر نهال های دیگر را در ذهن دارید، ما برای شما پیشنهاد خوبی داریم. نهالستان پالیز، مرجع تخصصی تولید و فروش نهال میوه است که محصولات خود را با رعایت استانداردهای تأیید شده ارائه می دهد.

 برای خرید عمده نهال شلیل می توانید به وبسایت paliznahal.ir سری بزنید و ارقام مختلف را بررسی کنید. کارشناسان نهالستان آماده ارائه راهنمایی ها و مشاوره های لازم به شما عزیزان هستند.