دستگاه غبارگیر ، کمپرسور و دستگاه کرگیری از جمله وسایلی هستند که استفاده از آن ها می تواند کارایی مجموعه را در صنایع مختلف به خصوص حفاری معدن، تا چند درصد افزایش دهد و همچنین سلامتی کارکنان را فراهم کند. با ما همراه باشید تا با کارکرد و انواع این تجهیزات بیشتر آشنا شوید.

پیش درآمدی از آنچه در ادامه با هم می خوانیم:

  • تعریف دستگاه غبارگیر صنعتی 
  • معرفی ۵ نوع از متداول ترین انواع دستگاه غبارگیر 
  • تعریف کمپرسور هوا و ۶ مورد از کاربردها + عوامل موثر در قیمت آن
  • تعریف دستگاه کرگیری یا مغزه گیری بتن 

دستگاه غبارگیر صنعتی چیست؟

دستگاه غبارگیر ابزاری شامل یک فن و هواکش صنعتی است که برای جمع آوری گرد و غبار و ذرات ریز حاصل از ضایعات و فرآیندهای صنعتی در محیط هایی مانند معادن از آن استفاده می شود. گرد و غبار بسیار ریز تولید شده در انواع محیط های صنعتی، علاوه بر تداخل در فرآیند تولید و عملکرد کارآمد ماشین آلات و تجهیزات فعلی، تهدیدی برای سلامت ساکنان و کارگران و همچنین محیط زیست است. 

دستگاه غبارگیر می تواند به ورودی اتاق و محفظه های کار متصل شود و در مواردی که این ذرات ریز سمی و آلاینده هستند، گرد و غبار تولیدی را قبل از رها شدن در محیط جمع آوری کند. 

نکاتی که هر معدنکاری باید درباره غبارگیر و کمپرسور بداند

انواع دستگاه غبارگیر

دستگاه غبارگیر ۵ نوع اصلی دارد که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها به صورت مختصر می پردازیم:

  1. جداکننده های اینرسی:

اولین نوع از دستگاه غبارگیر حفاری، جداکننده های اینرسی است. گرد و غبار حفاری توسط جداکننده های اینرسی با استفاده از نیروهای گرانشی و گریز از مرکز جدا می شود و در اثر استفاده از این نیروها به سمت منطقه و ناحیه ای حرکت می کند که نیروهای ناشی از جریان گاز، کمترین میزان را دارد. جداکننده ‌های اینرسی اشکال مختلفی از جمله کلکتورهای گریز از مرکز، محفظه‌ های بافل و اتاق‌ های رسوب‌ گذاری دارند.

  1. فیلترهای پارچه ای:

گرد و غبار حفاری با استفاده از فیلترهای پارچه ای از گازهای خروجی جدا می شود. کیسه های این فیلترها از نخ بافته شده، نمد، نخ مصنوعی یا الیاف شیشه ساخته شده اند. فیلترهای پارچه ای از موثر و مقرون به صرفه ترین انواع دستگاه غبارگیر هستند که راندمان جمع آوری بیشتر از ٪۹۹ دارند اما معمولا در خانه استفاده می شوند. 

  1. اسکرابرهای مرطوب:

اگر از مایع برای جداسازی گرد و غبار استفاده شود، غبارگیر به عنوان اسکرابر مرطوب شناخته می شود. در اسکرابرها، جریانی از هوا حاوی ذرات گرد و غبار با مایع لباسشویی که معمولا آب است، برهم کنش می کند. کارایی حذف گرد و غبار با میزان تماس جریان هوا و مایع افزایش می یابد. دستگاه غبارگیر اسکرابر مرطوب با وجود تنوع زیاد، فرآیندهای مشابهی را برای جداسازی گرد و غبار طی می کنند.

  1. کلکتور واحد:

دستگاه غبارگیر کلکتور واحد مناسب برای عملیات ایزوله، گرد و غباری که به طور مکرر جابجا می شود یا گرد و غباری که از راه دور توسط تسمه منتقل می شود، هستند. از مزایای کلکتور واحد می توان به نیاز به فضای کمتر، بازگشت گرد و غبار جمع آوری شده به جریان اصلی و هزینه اولیه پایین اشاره کرد.

  1. رسوب دهنده های الکترواستاتیک:

برای جداسازی ذرات گرد و غبار از گازهای خروجی، این نوع از غبارگیرها از نیروهای الکترواستاتیکی استفاده می کند و حاوی تعدادی الکترود تخلیه جریان مستقیم با ولتاژ بالا هستند. با حرکت در میدان یونیزه شده بین الکترودها، ذرات غبار موجود در هوا بار منفی پیدا می کنند. این ذرات با بار منفی سپس به یک الکترود زمین با بار مثبت کشیده می شوند و به آن می چسبند. 

کمپرسور چیست؟

یکی از ابزارهای مکانیکی که باعث متراکم شدن گازها، کاهش حجم آن ها و افزایش فشار داخلشان می شود، کمپرسور (Compressor) است. این دستگاه با تولید نیروی مکش لازم، گاز را به سمت کندانسور که گاز به مایع در آن تبدیل می شود، حرکت می دهد تا آن را متراکم کند. 

نکاتی که هر معدنکاری باید درباره غبارگیر و کمپرسور بداند

کاربرد کمپرسور

کاربردهای خانگی کمپرسورهای هوای غیر صنعتی شامل دمیدن هوا به داخل لاستیک، توپ و تشک بادی است. همچنین کمپرسورهای صنعتی برای انتقال قطعات مکانیکی در کارخانه ها و ماشین آلات صنعتی و صنایع خودروسازی، چوب و معادن استفاده می شوند. موارد زیر برخی از کاربردهای دیگر کمپرسورهای بادی است:

  • خنک سازی قطعات یا اجزاء در حین تولید، مانند خنک سازی لوله های حمل و نقل مواد غذایی و دارویی در کارخانه ها.
  • ارائه هوای فشرده با اعمال فشار بالا برای پر کردن سیلندرهای گاز.
  • جا به جا کردن قطعات و مایعات مانند واتر جت.
  • تهیه هوا برای انجام غواصی.
  • استفاده در زمینه پزشکی و درمانی مانند مته های جراحی یا ابزارهای برش.
  • استفاده در بخش هوانوردی برای تامین هوای فشرده به موتور توربین.

قیمت کمپرسور

قیمت کمپرسور هوا بر اساس برند، مدل محصول، ظرفیت، نوع موتور، ویژگی های دستگاه، کاربرد و عوامل دیگر تعیین می شود که در ادامه ۲ مورد از مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم:

  • ابعاد مخزن کمپرسور: 

ظرفیت مخزن برای ذخیره هوا با افزایش اندازه و ابعاد آن افزایش می یابد و به همین ترتیب، هزینه آن هم افزایش می یابد. 

  • وزن پمپ باد:

از آنجایی که تانکرهای پمپ هوا با وزن و ابعاد بالاتر می توانند هوای بیشتری را در خود نگه دارند، هزینه بیشتری هم دارند. 

دستگاه کرگیری یا مغزه گیری چیست؟

جهت شناسایی و آنالیز خاک و سنگ و جمع آوری نمونه از لایه های زیرسطحی زمین از دستگاه کرگیری استفاده می شود. دستگاه کرگیری در فرآیند سنگ زنی برای برش و حذف هسته های استوانه ای از بتن استفاده می شود. این کار برای ایجاد فضایی انجام می شود که لوله ها و اتصالات تاسیسات از آن عبور کنند. این دستگاه این قابلیت را دارد که در محل مورد نظر نصب شود و سوراخ ها، ترک ها، مغزه ها یا نمونه ها را سوراخ کند و پس از بتن ریزی اصلاحات را انجام دهد.

نکاتی که هر معدنکاری باید درباره غبارگیر و کمپرسور بداند

جمع بندی

نگاهی کوتاه به آنچه در این پست آموختیم:

  • از دستگاه غبارگیر صنعتی برای جمع آوری گرد و غبارهای هوا در مکان های صنعتی مثل معدن استفاده می شود.
  • از انواع دستگاه غبارگیر می توان به جداکننده های اینرسی، اسکرابرهای مرطوب، کلکتور واحد، فیلترهای پارچه ای و رسوب دهنده های الکترواستاتیک اشاره کرد.
  • از کاربردهای کمپرسور می توان به خنک سازی قطعات حین فعالیت، تامین هوای فشرده برای توربین و ... اشاره کرد.
  • از دستگاه کرگیری (مغزه گیری) برای حذف هسته های استوانه ای از بتن استفاده می شود.
  • انواع حفاری چیست

برای مشاهده قیمت دستگاه کرگیری، قیمت دستگاه غبارگیر صنعتی و سایر تجهیزات و مقاله های روز حفاری به سایت آرمیکو  مراجعه کنید.