انتخاب و خرید مودم از میان هزاران مدل مودمی که توسط برندهای مختلف به بازار عرضه می گردد نیز چالش دیگری است که افراد را با آن درگیر کرده است اینکه از کجا مودم بخریم؟ از کجا مودم مخابرات بخریم؟

بارها از دوستان و افراد خانواده و همکاران شنیده ایم که از هم می پرسند: "چه مودمی بخریم؟" اصلا از کجا مودم بخریم؟ چه مودمی برای خانه بخریم؟ از کجا مودم مخابرات بخریم و سوالاتی این چنین که نیاز به پاسخ دارد. این مقاله مرجعی مفید برای پاسخ به سوالات متعدد کاربران است.

مودم چیست؟ کلید اصلی اتصال به اینترنت

دستگاهی کوچکی که یک شبکه را به اینترنت متصل می کند، مودم نام دارد. مودم تنها دستگاهی است که برای اتصال به اینترنت نیاز به دریافت سیگنال های ISP دارد و می تواند آن ها را ترجمه و به دستگاه های دیگر بفرستد. بدون مودم هیچ راه دیگری برای اتصال دستگاه ها به اینترنت وجود ندارد. انواع متنوعی از مودم ها وجود دارند که در ادامه به معرفی اجمالی آن ها می پردازیم.

در هنگام خرید مودم اینترنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ + 12 نکته مهم

مودم وسیله ای است که به شما امکان اتصال به اینترنت و خدمات کابلی را در خانه شما فراهم می کند. یک مودم کابلی از طریق کابل ارائه شده توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) برای اتصال رایانه ها، تلویزیون های هوشمند و سایر دستگاه های الکترونیک تان به اینترنت استفاده می کند. در حالی که یک مودم بی سیم دسترسی را بدون سیم های فیزیکی فراهم می کند. فارغ از اینکه چند دستگاه در خانه تان دارید که به اینترنت متصل می شوند، تنها به یک مودم Wi-Fi نیاز دارید. هنگامی که ارتباط مودم شما به اینترنت برقرار شد، مودم، اینترنت را بدون سیم به سایر دستگاه های وای فای مثل موبایل و لپ تاپ و غیره در خانه تان وصل می کند.

انواع مودم ها

نوع مودم شما بستگی به شبکه شما دارد. عموما بر اساس نوع سیگنالی که هر مودمی دریافت می کند سه نوع مودم وجود دارد که عبارتند از:

  • مودم های کابلی
  • مودم DSL
  • ماهواره ای
  • ترمینال های فیبر نوری

هر یک از این مودم ها مزایای و معایبی دارند که عبارتند از:

معرفی مودم های کابلی+ مزایا و معایب

این گونه از مودم ها با کابل کواکسیال به اینترنت و ISP وصل می شوند. سرعت بالا و مدیریت داده ها از مزایای این نوع مودم ها محسوب می شوند. بیشتر مشترکین در یک محل از کابل کواکسیال استفاده می کنند در نیتجه در ساعات اوج مصرف بر کیفیت سرعت اینترنت تاثیر منفی دارد.

مودم های DSLچه نوع مودم های هستند؟

این نوع از مودم ها برای اتصال به اینترنت به کابل های تلفن نیاز دارند. از مزایای این دسته از مودم ها سرعت بیشتر و اینترنت را پایدار می کنند. بسیار با صرفه تر و در اوج مصرف تحت تاثیر قرار نمی گیرند. مشکل بزرگ این مودم ها این است که تلفن ها و خطوط آن ها معمولی هستند و محدودیت در انتقال دارند و سرعت آن ها نیز محدود می گردد. از انواع مودم های DSL می توان به ویپ "VOIP" اشاره کرد که برای تماس های اینترنتی استفاده می شوند.



مودم vdsl بی لانگ

خط اشتراک دیجیتال یا DSL در واقع اینترنت پهن باند را با استفاده از خطوط تلفن در دسترس کاربران قرار می دهد. امروزه شرکت های زیادی اینترنت خانگی را بر بستر DSL فراهم کرده و امکانات متنوعی را به کاربران ارائه می دهند.

سه نوع اتصالی که از فناوری DSL بهره می برد شامل موارد زیر است:

  • VDSL (خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا)
  • ADSL (خط اشتراک دیجیتال نامتقارن)
  • UFB (فیبر نوری)

البته موارد دیگری نیز مانند HDSL، SDLS و غیره وجود دارند که در بستر DSL باشند اما در حال حاضر vdsl2 پیشرفته ترین نوع dsl است.

VDSL مخفف Very high speed digital subscriber line و به معنای خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا است. این فناوری از ADSL جدیدتر است و کاربران خانگی به راحتی می توانند با خرید مودم vdsl از آن استفاده کنند.

از آن جایی که اینترنت vdsl بسیار کاربردی است، شرکت های مختلف ایرانی مانند آسیاتک، پارس آنلاین، های وب، پیشگامان و غیره اقدام به راه اندازی و ارائه این سرویس در ایران کردند و در حال حاضر یک اینترنت پرسرعت را به کاربران ایرانی ارائه می دهند.

مودم ماهواره ای چیست؟

این مودم ها مناسب مکان هایی هستند که زیر ساخت تلفنی ندارند و برای دریافت اینترنت به ماهواره نیاز دارند. مانند مودم های شرکت اسپیس اکس که آخرین فناوری اینترنت ماهواره ای را به دنیا ارائه کرده است. این مودم ها کم سرعت و پرهزینه اما برای دسترسی به مناطق دور دست بسیار مفید هستند.

ترمینال های فیبر نوری یا مودم فیبر نوری چیست؟

پایانه های شبکه نوری که بیشتر با نام ONT شناخته می شوند، سیگنال های نوری اینترنت فیبر را به سیگنال های الکتریکی برای دستگاه های شما تبدیل می کنند. آنها عملکرد یک مودم برای اینترنت فیبر را انجام می دهند.

مودم ها با توجه به شرایط و تکنولوژی های خاص تولید و راهی بازار شبکه می گردند. با توجه به تنوع برندها و تعداد زیاد مودم ها در بازار ضرورت دارد که بدانیم از کجا مودم بخریم و برای خرید مودم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

12 نکته مهم که باید در هنگام خرید مودم به آن توجه کرد

مودم vdsl مخابرات

به عنوان یک متخصص شبکه در پاسخ به سوال کاربران مبنی بر اینکه "برای خرید مودم به چه نکاتی باید توجه کرد؟" مواردی که آزمایش کرده ام را در اختیار قرار می دهم تا خرید و انتخاب بی دغدغه را انجام دهید.

انتخاب مودم با توجه به گزینه ها و تعداد بی شمار مودم های بازار کار بسیار پر چالشی هست برای مثال وقتی که می پرسیم "چه مودمی برای خانه بخریم؟" نیاز به مشاوره و راهنمایی کارشناسان این حوزه دارد اما موارد زیر نیز می تواند بسیار مفید باشد.

  1. سازگاری مودم با ISP

قبل از خرید مودم از سایت شرکتی که سرویس اینترنت شما را ارائه می دهد بازدیدکنید و مطمئن شویدکه مودم با ISP سازگار باشد در غیراینصورت اتصال به اینترنت امکان پذیر نخواهد بود. اصلی ترین خط دسترسی به اینترنت در ایران توسط مودم ها و خطوط ADSL هستند که سرعت محدودی دارند. اما اینترنت مخابرات پهنای باند بیشتری را برای مشترکان توسط خطوط ADSL فراهم می کند. حال سوال این است که برای اینترنت مخابرات چه مودمی باید بخریم؟ هر مودمی که از فناوری vdsl پشتیبانی می کند به راحتی به اینترنت متصل می شود و نیازی نیست که حتما مودم را از شرکت های مخابراتی تهیه کنید.

  1. امنیت

اولین نکته در خرید انواع مودم ها برای مثال مودم های خانگی حفظ ایمنی مودم در برابر هکرهاست. حال اگر مودم دارای DOCSIS 3-0 است، می توانید مطمئن باشید که اتصال شما ایمن است.

  1. سرعت اینترنت

مهمترین ویژگی در هنگام خرید مودم پشتیبانی آن از سرعت اینترنت شما است. خرید مودم هایی که از سرعت های بالا پشتیبانی می کنند بسیار خوب است اما باید به سرعت اینترنت خود نیز توجه کنید. اگر قرار است که مودم خود را ارتقاء دهید، برنامه اینترنت خود را نیز ارتقاء دهید. بهتر است مودمی بخریم که با برنامه ISP شما سازگار باشد، البته نوع روتر شما هم در سرعت اینترنت تاثیر دارد. پیشنهاد مطالعه مقاله:  (تاثیر مودم بر سرعت اتصال به اینترنت)

مودم

اکثر ISP ها لیستی از مودم های سازگار برای هر سطح اشتراک را در وب سایت های رسمی خود ارائه می دهند.

  1. نصب ساده

نصب مودها می تواند ساده و پیچیده باشد و برای نصب آن ممکن است که هزینه کنید و به کسی پول بدهید که آن را برای شما نصب کند؛ لذا به نصب مودم ها نیز توجه کنید.

  1. گارانتی

قطعات لوازم الکتریکی بسیار شکننده و حساس هستند و از طرفی تعمیر آن ها سخت و بی فایده است، لذا داشتن گارانتی و ضمانت نامه مهم و ضروری است؛ تا در صورت شکستگی یا خرابی امکان تعویض وجود داشته باشد.

  1. برد مودم

قبل از پرداخت پول برای دستگاه مودم توجه کنید که آیا مودم قادر است سیگنال را در سراسر مکان شما پخش کند؟ مودمی بخریم که محدوده مورد نظر شما را تامین کند. همچنین باید از نوع پروتکل امنیتی مودم خود که می تواند پروتکل WPA2 یا WPA3 مطلع شوید. وقتی سوال می کنید که چه مودمی برای خانه بخریم؟ مودمی بخرید که حتی بتواند در نقاط کور اتاق نیز اتصال اینترنتی برقرار کند. شبکه های وایرلس نیازمند امنیت بیشتری هستند یادتان نرود که برای حفاظت و امنیت شبکه خود آن ها را قفل کنید.
اگر مودم شما نتواند اتصال Wi-Fi را ایمن کند، مودم شما هک می شود و افراد دیگر با اتصال به اینترنت از پهنای باند و اطلاعات شما سوء استفاده می کنند.

  1. تعداد پورت ها و آنتن های مودم

تعداد پورتها بر قیمت مودم ها تاثیر مثبت می گذارد. هر چه پورت های اترنت مودم بیشتر باشد کامپیوترها می توانند کابل بیشتری به آن متصل کرده و قیمت آن بالا می رود. تعداد آنتن های مودم های بی سیم نیز مهم است. مودم هایی که دو آنتن دارند فضای بیشتری را پوشش می دهند. برای بناها و محیط های بیش از 100 متر مربع که اتصال وای فای نیاز دارید مودم دو یا سه آنتن بخرید.

  1. قیمت

یکی دیگر از ویژگی هایی که باید در نظر بگیرید بودجه شما است. محدوده قیمت های مختلف را در وب سایت های مارک های معتبر بررسی کنید. علاوه بر سرعت، برد مودم، تعداد پورت ها، باندها و آنتن هایی که مودم پشتیبانی می کند و در نهایت سازنده و برند نیز بر روی قیمت مودم تاثیر گذار است. شاید مهمترین عامل در خرید مودم برای بسیاری از افراد قیمت باشد.


لیست قیمت برخی از مودم های فروشگاه شبکه ارغوان

  1. لوازم جانبی

به همراه مودم حداقل یک لوازم جانبی ارائه می گردد که کابل ها مهمترین آن ها هستند. کابل های اترنت، کواکسیال، فن های مودم و در بهترین حالت یک UPS یا ابزار مدیریت سیم نیز دریافت خواهید کرد. اگر مودم مستقل خریداری می کنید، لوازم جانبی را از وب سایت برند مورد نظر خود بررسی کنید.

  1. به روزرسانی

یکی از ضروریات در خرید مودم به روزرسانی مودم است. به سری ساخت مودم استاندارد توجه کنید. سری استاندارد ساخت مودم b/a/g/n/ac در سرعت انتقال داده، محدوده پوشش و امنیت مودم موثر است. مطمئن شوید مودمی که انتخاب می کنید خیلی قدیمی نباشد. حتما از آپدیت فریمور مودم مطمئن شوید. آپدیت فریمور مودم D-Link و TP-Link، بسیار سریعتر از سایر موارد آپدیت می شوند.

  1. مودم ثابت یا همراه ؟

مودم ها می توانند هم ثابت و هم قابل حمل باشند. پس در هنگام خرید به مطمئن شوید که قابل حمل هستند یا اینکه با باتری کار می کند و یا نیاز به برق دارند. برای استفاده از خدمات ADSL و VDSL مودم ثابت و برای سرویس های 4G و 5G مودم همراه نیاز است.

  1. مودم کابلی بخرم یا مودم بی سیم؟

مودم های بی سیم و کابلی تفاوت زیادی با هم ندارند هر چند که کار با مودم بی سیم کمی سختر است.

از کجا مودم بخریم؟ از کجا مودم مخابرات بخریم؟

در بازار شبکه، مودم ها با توجه به تکنولوژی مرتبط به آن کشور به کار گرفته می شود. پلتفرم هایی مانند ADSL برای استفاده از اینترنت انتخاب می گردد این پلتفرم توسط ISP هایی مانند مخابرات، شاتل و پارس ارائه می گردد. اینترنت های شبکه های موبایل نیز با شرکت ایرانسل، همراه اول و رایتل ارائه و از مودم های دارای ویژگی G4 پشتیبانی می کند. برای خرید مودم مخابراتی به شرکت های مخابراتی مراجعه کنید.
برای خرید مودم مراکز و فروشگاه های معتبری وجود دارند که به صورت حضوری و آنلاین آماده پاسخگویی هستند. این فروشگاه ها تضمین می کنند که محصول اصلی را در اختیار شما قرار می دهند. برای مثال فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان انواع مودم ها را با گارانتی های معتبر و قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار می دهد، کافی است که از سایت این فروشگاه دیدن فرمایید.

سایت شبکه ارغوان

نتیجه گیری

در حال حاضر مودم ها پر کاربردترین دستگاه در یک شبکه برای اتصال به اینترنت است. انتخاب و خرید مودم از میان هزاران مدل مودمی که توسط برندهای مختلف به بازار عرضه می گردد نیز چالش دیگری است که افراد را با آن درگیر کرده است اینکه از کجا مودم بخریم؟ از کجا مودم مخابرات بخریم؟ چه مودمی برای خانه بخریم؟ ذهن مشتریان را به شدت درگیر کرده است و دغدغه آنها گردیده است. جهت مشاوره رایگان و خرید انواع تجهیزات شبکه میتوانید با واحد پشتیبانی گروه شبکه ارغوان "مرجع تخصصی شبکه ایران" تماس بگیرید: 02141902