به زودی نسخه‌ی جدید سیستم عامل مک‌‌های اپل که Big Sur نامیده شده در اختیار کاربران مک قرار می‌گیرد. اما سوال همیشگی این است که سیستم عامل کدام مک‌ها را می‌توان به این نسخه‌ی جدید ارتقا داد؟

در ادامه لیست مک‌های سازگار با نسخه‌ی جدید مک‌او‌اس را بررسی می‌کنیم.

طبق معمول سیستم‌هایی که سخت‌افزار بسیار قدیمی دارند، از چرخه‌ی بروزرسانی سیستم عامل خارج می‌شوند. لذا برخی از مک‌ها که در حال حاضر macOS Catalina رویشان نصب شده، قابلیت ارتقا به نسخه‌ی بعدی مک‌او‌اس را ندارند.

کدام مک‌ها بروزرسانی Big Sur را دریافت می‌کنند؟

نسخه‌ی جدید مک‌او‌اس که نسخه‌ی 11.0 محسوب می‌شود، Big Sur نام دارد. این نسخه از سیستم عامل مک‌او‌اس برای محصولاتی که قبل از سال ۲۰۱۳ و در واقع ۷ سال پیش معرفی شده باشند، قابل استفاده نیست و امکان ارتقا دادن سیستم عامل وجود ندارد.

لیست زیر محصولاتی است که امکان ارتقا به Big Sur وجود دارد:

  • MacBook Air سال ۲۰۱۳ به بعد
  • MacBook Pro اواخر سال ۲۰۱۳ و مدل‌های جدیدتر
  • MacBook سال ۲۰۱۵ و مدل‌های جدیدتر
  • iMac سال ۲۰۱۴ و مدل‌های بعدی
  • iMac Pro سال ۲۰۱۷ و مدل‌های جدیدتر
  • Mac mini سال ۲۰۱۴ و مدل‌های جدیدتر
  • Mac Pro ۲۰۱۳ و مدل‌های بعدی

اگر iMac یا MacBook و یا Mac شما در این لیست جای نمی‌گیرد، از این پس نمی‌توانید بروزرسانی‌های اصلی و بزرگ مک‌او‌اس را دانلود کرده و نصب کنید. بنابراین نمی‌توانید نسخه‌های جدیدتر اپ‌های اصلی سیستم عامل مک‌او‌اس نظیر مرورگر سافاری و اپلیکیشن Mail اپل را استفاده کنید.

نکته‌ی دیگر این است که برای بکاپ گرفتن از آیفون در صورت بروزرسانی کردن سیستم عامل آیفون به iOS 14 و نسخه‌های بعدی، نمی‌توانید از اپلیکیشن مدیریت فایل اپل که Finder نام دارد، استفاده کنید.

خوشبختانه اپل آپدیت‌های مهم امنیتی را همچنان برای ۲ نسخه‌ی قدیمی‌تر مک‌او‌اس منتشر می‌کند. لذا حدود ۲ سال دیگر می‌توانید آپدیت‌های امنیتی مهم را دانلود کرده و نصب کنید. برای نصب کردن این آپدیت‌ها، کافی است پنجره‌ی تنظیمات مک‌او‌اس را باز کنید و به بخش Software Update مراجعه کنید.

کدام مک‌ها بروزرسانی macOS 11.0 Big Sur را دریافت می‌کنند؟

حتی اگر آپدیت‌های امنیتی مک‌او‌اس را نصب نکنید، می‌توانید چند سالی از آن استفاده کنید ولیکن دقت داشته باشید که ممکن است ویروس و بدافزار و همین‌طور هکرها از سیستم شما سوء استفاده کنند.

در صورت ارتقا دادن سیستم عامل به macOS Big Sur، ممکن است برخی از اپ‌های نصب شده به دلیل ناسازگاری، با مشکل مواجه شود. در این صورت می‌بایست صبر کنید تا توسعه‌دهنده برای رفع مشکل و انتشار بروزرسانی اقدام کند. اگر قصد دارید اپلیکیشنی را خریداری کنید، دقت کنید که نیازمندی‌های نرم‌افزاری آن را حتماً چک کنید چرا که ممکن است با Big Sur سازگاری کامل نداشته باشد.

چگونه مدل Mac را بفهمیم؟

با دیدن لیست مک‌هایی که بروزرسانی Big Sur را دریافت می‌کنند، این سوال مطرح می‌شود که چگونه مدل مک‌بوک، آی‌مک یا هر مک دیگری را بفهمیم؟

نیازی به چک کردن بسته‌بندی و کارتن محصول نیست. کافی است پس از بوت شدن سیستم عامل و ورود به حساب کاربری، روی منوی اپل یا همان سیب معروف در بالای صفحه کلیک کنید و سپس روی About This Mac کلیک کنید.

در پنجره‌ی باز شده و تب اول که Overview نام دارد، مدل مک ذکر می‌شود.

کدام مک‌ها بروزرسانی macOS 11.0 Big Sur را دریافت می‌کنند؟

همان‌طور که در اسکرین‌شات فوق مشاهده می‌کنید، داخل پرانتز سال ساخت ذکر شده است. علاوه بر سال ساخت، عبارت‌هایی نظیر Mid به معنی اواسط یا Late به معنی اواخر نیز ذکر می‌شود چرا که در برخی سال‌ها، اپل در ابتدا و وسط و انتهای سال محصولات متفاوتی روانه‌ی بازار کرده است. ممکن است محصولات ابتدای سال از نظر سخت‌افزاری برای نصب کردن نسخه‌ی جدید مک‌او‌اس مناسب نباشند اما محصولات اواخر سال مناسب باشند.

Big Sur یک بروزرسانی مهم برای سخت‌افزار نسبتاً جدید

نسخه‌ی جدید مک‌او‌اس، حاوی تغییرات بزرگ و اساسی است و ظاهر بخش‌هایی از سیستم عامل به سیستم عامل آیفون‌ها و آیپدها شبیه شده است. در چند سال اخیر مرتباً نسخه‌هایی از macOS 10 در اختیار کاربران مک‌ها قرار می‌گرفت اما امسال نوبت انتشار macOS 11.0 است. برای اجرا شدن روان و بهینه‌ی این نسخه، نمی‌توان از سخت‌افزار مک‌های قدیمی استفاده کرد. به همین علت اپل بروزرسانی به Big Sur را برای مک‌های ۸ سال پیش نظیر مک‌بوک پرو ۲۰۱۲ منتشر نمی‌کند.

کدام مک‌ها بروزرسانی macOS 11.0 Big Sur را دریافت می‌کنند؟

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، در این نسخه از مک‌او‌اس، پنل‌های شیشه‌ای و شناور به کار رفته و تقریباً تمام اپ‌های اصلی مک‌او‌اس بازطراحی شده است. طبعاً برای رندر کردن چنین پنل‌های زیبایی، پردازنده‌ی گرافیکی نسبتاً قوی لازم است که در مک‌های قدیمی وجود ندارد.