اپل در سیستم عامل مک‌او‌اس ۱۱ که با نام ‌Big Sur منتشر شده، تغییرات زیاد و گسترده‌ای دیده می‌شود. نسخه‌ی 11.0.1 نیز اخیراً منتشر شده تا برخی ویژگی‌ها درست شبیه به سیستم عامل آیفون و آیپد شود. یکی از ویژگی‌های مهم، شیوه‌ی نمایش میزان استفاده از باتری است.

در این مقاله به شیوه‌ی چک کردن میزان استفاده از باتری در مک‌بوک‌ها و در واقع در سیستم عامل macOS 11.0.1 می‌پردازیم. با ما باشید.

نحوه چک کردن استفاده از باتری

برای چک کردن میزان استفاده از باتری، می‌توانید به پنجره‌ی تنظیمات سیستمی مراجعه کنید و سرعت خالی شدن باتری را بررسی کنید. روال کار به این صورت است:

قبل از هر چیز چک کنید که سیستم عامل را به نسخه‌ی 11.0.1 آپدیت کرده باشید.

روی منوی اپل یا سیب در بالای صفحه کلیک کنید.

روی گزینه‌ی System Preferences کلیک کنید.

در پنجره‌ی باز شده روی Battery کلیک کنید که البته آیکون جدیدی دارد.

چگونه در macOS Big Sur میزان مصرف و شارژ باتری را چک کنیم؟

در پنجره‌ی تنظیمات و مصرف باتری، روی تب Usage History در ستون کناری کلیک کنید.

اکنون در سمت راست یکی از تب‌ها را انتخاب کنید. تب Last 24 Hour یا ۲۴ ساعت اخیر و تب Last 10 Days یا ۱۰ روز اخیر دو تب این بخش است.

در نمودار Battery Level، زمان‌هایی که باتری شارژ شده و درصد شارژ باتری نمایش داده می‌شود.

در نمودار Screen On Usage نیز زمان‌هایی که از شارژ باتری استفاده شده، نمایش داده می‌شود.

چگونه در macOS Big Sur میزان مصرف و شارژ باتری را چک کنیم؟

در تب Last 10 Days هم میزان استفاده از باتری در ۱۰ روز اخیر نمایش داده می‌شود که البته قبل از انتشار macOS Big Sur داده‌های مربوط به ۱۰ روز اخیر ثبت نمی‌شد. لذا پس از ارتقا باید چند روز صبر کنید تا داده‌های مصرف باتری جمع‌آوری شده و در این تب نمایش داده شود.

دقت کنید که در مورد iMac و Mac Mini که باتری ندارند، طبعاً نمودار مصرف باتری و شارژ باتری بی‌معنی است.

چک کردن مصرف باتری اپ‌ها به صورت جداگانه

اما یک سوال مهم که کاربران اندروید و iOS می‌پرسند:

آیا میزان استفاده از باتری توسط اپ‌ها به صورت جداگانه قابل بررسی است؟

متأسفانه در حال حاضر و در آخرین نسخه‌ی مک‌او‌اس، چنین قابلیتی وجود ندارد در حالی که در iOS و اندروید این ویژگی مفید پیاده‌سازی شده است.

اگر مصرف باتری زیاد است و می‌خواهید کاری کنید که عمر باتری بیشتر شود، می‌بایست میزان مصرف باتری توسط اپلیکیشن‌های مختلف را چک کنید و در صورت امکان اپ‌هایی که مصرف باتری بالایی دارند را استفاده نکنید یا کمتر استفاده کنید و یا اپ جایگزین پیدا کنید.

برای چک کردن میزان مصرف توسط هر یک از اپلیکیشن‌ها، می‌توانید از اپ‌های جانبی استفاده کنید که البته این کار را به صورت تخمینی انجام می‌دهند. در واقع با بررسی میزان استفاده از پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی و غیره، تقریبی از میزان مصرف انرژی به دست می‌آید.

اگر نمی‌خواهید اپ اضافی نصب کنید، امکان چک کردن این که کدام پردازش‌ها و برنامه‌ها، منابع پردازشی زیادی استفاده می‌کنند، وجود ندارد. برای این مهم می‌توانید از Activity Monitor استفاده کنید و به تب Energy آن مراجعه کنید.