یکی از اولین کارهایی که علاقه‌مندان به نقشه‌خوانی و مسیریابی یاد می‌گیرند، پیدا کردن مختصات جغرافیایی یا به عبارت دیگر طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی است. با دانستن این دو عدد، می‌توانید موقعیت‌ها را به راحتی روی نقشه‌های مختلف پیدا کنید.

در سرویس تحت وب Google Maps که در حال حاضر محبوب‌ترین سرویس نقشه است، پیدا کردن مختصات جغرافیایی بسیار ساده است و در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

این روزها نه تنها محصولات اندرویدی و آیفون و آیپد، بلکه دوربین‌های دیجیتال نیز اغلب به حسگر GPS مجهز هستند و قابلیت درج کردن مختصات جغرافیایی که عکس در آن ثبت شده، روی فایل عکس وجود دارد. به همین ترتیب در پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ می‌توانید مختصات جغرافیایی نقاط را ارسال کنید تا مخاطب به راحتی متوجه شود که شما دقیقاً از چه کوچه و خیابان یا موقعیتی در فضای طبیعت صحبت می‌کنید.

یکی از نیازهای اولیه‌ی کسانی که اهل مسافرت، نقشه‌خوانی و گردش در طبیعت هستند، آشنایی با مختصات جغرافیایی است که به صورت طول و عرض بیان می‌شود. واحد هر دو درجه است اما توجه داشته باشید که ارقام پس از اعشار اهمیت=ت زیادی دارد. برای یافتن یک موقعیت به صورت دقیق، می‌بایست ۶ رقم پس از اعشار را نیز در نظر بگیرید.

در ادامه نحوه‌ی یافتن مختصات مکانی در سایت گوگل مپس و همین‌طور اپلیکیشن موبایل آن برای اندروید، آیفون و آیپد را بررسی می‌کنیم.

پیدا کردن طول و عرض جغرافیایی در سایت گوگل مپس

برای یافتن مختصات مکانی می‌توانید با مرورگرهای مختلف شامل گوگل کروم، سایت Google Maps را باز کنید. اگر موقعیت موردنظر را بلد هستید، می‌توانید مستقیماً با زوم کردن و جابجا کردن نقشه آن را پیدا کنید اما اگر این طور نیست، از نوار جستجو در گوشه‌ی بالای صفحه استفاده کنید و نام کوچه، خیابان و یا هر مکان نزدیک موقعیت موردنظر را سرچ کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از منوی راست‌کلیک استفاده کنید و گزینه‌ی What’s Here? را انتخاب کنید.

آموزش پیدا کردن طول و عرض جغرافیایی در سایت و اپ گوگل مپس

پس از انتخاب گزینه‌ی موردبحث، کادر کوچکی در پایین صفحه ظاهر می‌شود. دو عدد در این کادر نمایش داده می‌شود که همان طول و عرض جغرافیایی است و همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ۶ رقم پس از اعشار ذکر شده است.

آموزش پیدا کردن طول و عرض جغرافیایی در سایت و اپ گوگل مپس

کاربردهای طول و عرض جغرافیایی متنوع است. به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید موقعیتی را پیدا کنید، می‌توانید در نوار جستجو، طول و عرض جغرافیایی آن را به صورت دقیق وارد کنید.

یافتن مختصات مکانی در اپ Google Maps

اگر از اپلیکیشن موبایل گوگل مپس برای اندروید، iOS یا iPadOS استفاده می‌کنید هم پیدا کردن مختصات مکانی ساده است.

پس از اجرا کردن اپ گوگل مپس در اندروید، روی نقطه‌ی موردنظر تپ و مکث کنید تا پین قرمزی در آن قرار گیرد. اکنون در کادر جستجو، مختصات مکانی نمایش داده می‌شود.

آموزش پیدا کردن طول و عرض جغرافیایی در سایت و اپ گوگل مپس

در اپ گوگل مپس برای اندروید و آیفون روش کار اندکی متفاوت است. پس از تپ و مکث روی مکان موردنظر، روی کادر Dropped Pin در پایین صفحه تپ کنید. منویی به صورت کشویی باز می‌شود.

آموزش پیدا کردن طول و عرض جغرافیایی در سایت و اپ گوگل مپس

در منوی باز شده اطلاعات مفیدی در مورد مکانی که تپ و مکث کرده‌اید ارایه می‌شود و یکی از موارد، مختصات مکانی است.

آموزش پیدا کردن طول و عرض جغرافیایی در سایت و اپ گوگل مپس