در سال ۲۰۱۸ توسعه‌دهندگان WhatsApp اپلیکیشن جدیدی به اسم WhatsApp Business معرفی کردند که در حقیقت همان اپ واتس‌اپ با امکانات اضافی و جدید بود. این نسخه بیشتر برای کاربرانی مفید است که در شغل و حرفه‌ی خویش به پیام‌رسان نیاز دارند. به عنوان مثال در واتس‌اپ بیزینس می‌توانید با دو اکانت لاگین کنید در حالی که در نسخه‌ی معمولی واتس‌اپ این قابلیت وجود ندارد.

در این مقاله به تفاوت‌های بین اپلیکیشن اصلی WhatsApp و WhatsApp Business می‌پردازیم و در مورد کاربردها صحبت می‌کنیم.

توجه کنید که تنها تفاوت بین دو نسخه‌ی واتس‌اپ، در قابلیت استفاده از چند حساب کاربری نیست. اگر تنها مشکل شما این است که چطور در گوشی‌هایی که دو سیم‌کارته هستند، از دو حساب واتس‌اپ استفاده کنید، می‌توانید با کمک اپ‌هایی نظیر Parallel Spcace یا قابلیت‌هایی نظیر Second Space شیائومی و Dual Messanger سامسونگ مشکل را حل کنید.

در ادامه به تفاوت‌های واتس‌اپ بیزینس با واتس‌اپ معمولی و کاربردهای این دو اپ می‌پردازیم.

لوگوی متفاوت!

اولین تفاوت این است که لوگوی WhatsApp Business با حرف B بزرگ طراحی شده که یادآور Business است. به این ترتیب کاربر کمتر به اشتباه می‌افتد.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

اشاره به چت با اکانت‌های بیزینس

اگر به شخصی پیام داده‌اید یا پیامی از وی دریافت کرده‌اید و در صفحه‌ی گفتگو، عبارت This chat is with a business account. Tap for more info ذکر شده، به این معنی است که این گفتگو با حساب تجاری است. با تپ روی این عبارت می‌توانید اطلاعاتی بیشتری در مورد کسب و کار وی به دست آورید.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

در آینده واتس‌اپ برای کاربران نسخه‌ی بیزینس راهکار احراز هویت و درج نماد در نظر خواهد گرفت.

واتس‌اپ بیزینس فعلاً مخصوص اندروید است.

در حال حاضر یعنی مهر ماه سال ۹۹، واتس‌اپ بیزینس نسخه‌ی اندرویدی دارد اما هنوز نسخه‌ی iOS آن منتشر نشده است. البته توسعه‌دهندگان این پیام‌رسان در حال آماده‌سازی نسخه‌ی مخصوص آیفون و آیپد هستند و به زودی منتشر می‌شود.

پروفایل کاربری در WhatsApp Business

اگر بخواهیم در مورد کاربرد پیام‌رسان واتس‌اپ بیزینس صحبت کنیم، سوال اول این است که منظور از بیزینس چیست و چه نوع کسب و کاری مدنظر توسعه‌دهندگان این پیام‌رسان بوده است؟

با نصب کردن نسخه‌ی Business می‌توانید مشخصات شغل و حرفه‌ی خویش را در پروفایل درج کنید. به عنوان مثال آدرس، توضیحی کوتاه، ساعت‌های کاری و موقعیت جغرافیایی را در پروفایل تعریف کنید. اطلاعات تماس با ما شامل یک یا چند وب‌سایت و آدرس‌های ایمیل نیز در پروفایل بیزینس قابل ذکر است.

بنابراین منظور از بیزینس در پیام‌رسان واتس‌اپ، هر نوع کسب و کاری است که نیاز به ارتباط با مشتریان دارد.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

پاسخ‌های سریع در واتس‌اپ بیزینس

یکی از قابلیت‌های پیام‌رسان WhatsApp Business که در نسخه‌ی اصلی واتس‌اپ وجود ندارد این است که می‌توانید از Quick Reply یا پاسخ‌های سریع و البته هوشمند استفاده کنید. به عبارت دیگر می‌توانید برای سوالات تکراری مشتریان، پاسخ تعریف کنید و هر بار برای پاسخ به سوالات مشابه، وقت صرف نکنید.

برای استفاده از قابلیت Quick Reply کافی است ابتدا کاراکتر / را تایپ کنید تا لیستی از پاسخ‌های سریع ظاهر شود و سپس یکی از موارد را انتخاب کنید.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

پیام خوشامدگویی

یکی دیگر از ویژگی‌های WhatsApp Business که آن را از نسخه‌ی معمولی متمایز می‌کند، پیام‌های خوشامدگویی به مشتریان است. این پیام‌ها به صورت خودکار برای هر یک از مشتریان جدید ارسال می‌شود. البته اگر مشتری سابق پس از ۱۴ روز عدم فعالیت، مجدداً پیامی ارسال کند نیز پیام خوشامدگویی برای وی ارسال می‌شود.

می‌توانید در تنظیمات واتس‌اپ بیزینس، سوییچ گزینه‌ی Send greeting message را در حالت خاموش قرار دهید تا پیام خوشامدگویی ارسال نشود. برای ویرایش متن پیام نیز می‌توانید به بخش Greeting message در تنظیمات رجوع کنید.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

علاوه بر این می‌توانید گیرندگان پیام خوشامدگویی را محدود کنید.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

پیام در زمان غیبت

یکی دیگر از ویژگی‌های WhatsApp Business که در WhatsApp موجود نیست، اطلاع‌رسانی در مورد غیبت و تعطیلی شغل و حرفه‌ی شماست. می‌توانید به مشتریان توصیه کنید که تا آنلاین شدن شما، به سایت یا بخشی خاص از سایت نظیر سوالات متداول، تماس با ما و غیره مراجعه کنند. به این قابلیت Away Message گفته می‌شود. می‌توانید با مراجعه به تنظیمات، متن پیغام، و زمان‌بندی آن و همین‌طور گیرندگان آن را تغییر دهید.

اگر تمایلی به استفاده از این قابلیت ندارید، می‌توانید سوییچ گزینه‌ی Send away message را در وضعیت غیرفعال قرار دهید.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

کاربرد برچسب‌ها در واتس‌اپ بیزینس

مزیت دیگر پیام‌رسان واتس‌اپ بیزینس، برچسب‌ها یا Labels است. می‌توانید برای چت‌ها برچسب‌های مختلف در نظر بگیرید و با این روش چت‌ها را دسته‌بندی کنید.

به عنوان مثال می‌توانید برای سفارشات جدید، برچسب خرید جدید در نظر بگیرید و برای سفارشات مرجوعی و پشتیبانی، برچسب‌های مجزا تعریف کنید. برچسب‌ها رنگی است و شناسایی گفتگوها را ساده می‌کند. علاوه بر این هر زمان که لازم باشد می‌توانید چت‌هایی که در گروه سفارش جدید، مرجوعی یا پشتیبانی قرار می‌گیرند را لیست کرده و چک کنید. 

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

فیلترها و جستجوی سریع

یکی دیگر از ویژگی‌های واتس‌اپ بیزینس این است که می‌توانید حین سرچ کردن گفتگوها، از فیلترها استفاده کنید. فیلتر در نسخه‌ی معمولی واتس‌اپ وجود ندارد اما جستجو کردن نام یا شماره‌ی مخاطب امکان‌پذیر است.

به عنوان مثال یکی از فیلترهای مفید، Unread chats یا چت‌هایی با پیام خوانده نشده است. اگر بخواهید عبارتی را در همه‌ی گفتگوها جستجو کنید و فقط مواردی در نتایج سرچ ظاهر شود که پیام خوانده نشده دارد، می‌توانید از این فیلتر استفاده کنید.

حین سرچ کردن می‌توانید برچسب‌ها را نیز انتخاب کنید تا فقط در گفتگوهایی با برچسب موردنظر جستجو انجام شود.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

چت بدون ذخیره کردن شماره تماس

قابلیت بعدی نسخه‌ی بیزینس، Short Link است. البته منظور کوتاه کردن آدرس صفحه‌های وب‌سایت‌ها نیست بلکه منظور چت کردن بدون ذخیره کردن شماره تماس است. در واتس‌اپ معمولی اگر کسی بخواهد با شغل و حرفه‌ی شما چت کند، می‌بایست ابتدا شماره تلفن سازمان شما را در لیست مخاطبین خویش ذخیره کرده باشد اما در نسخه‌ی Businness این محدودیت وجود ندارد.

مشتریان می‌توانند روی لینک یکتایی که واتس‌اپ برای حساب‌های بیزینس در نظر گرفته تپ کنند و چت را آغاز کنند! به همین سادگی.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

در نسخه‌ی معمولی واتس‌اپ هم می‌توانید لینک کوتاه برای چت کردن بسازید ولیکن این کار می‌بایست به صورت دستی انجام شود.

ایجاد اکانت با شماره تلفن ثابت در WhatsApp Business

یکی از محدودیت‌های مهم واتس‌اپ، نیاز به شماره تلفن موبایل برای ساخت اکانت است. در نسخه‌ی بیزینس امکان استفاده از خطوط تلفن ثابت نیز وجود دارد. در این صورت با شماره‌ی ثابت تماس گرفته می‌شود تا احراز هویت انجام شود.

شباهت‌های واتس‌اپ معمولی و بیزینس

تا به این انجا از تفاوت‌ها و کاربردهای خاص واتس‌اپ بیزینس گفتیم اما شباهت‌های بین دو نسخه‌ی واتس‌اپ چیست؟

محیط کاربری اپلیکیشن واتس‌اپ معمولی و بیزینس تقریباً یکسان است. محیط نسخه‌ی تحت وب واتس‌اپ نیز یکسان است. ارسال پیام متنی، ویدیو، عکس، ویس یا فایل صوتی در هر دو نسخه امکان‌پذیر است و روال کار مشابه است. می‌توانید فایل‌های داکیومنت نظر PDF و Word بفرستید و همین‌طور از استیکرهای متنوع استفاده کنید.

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

تفاوت و شباهت WhatsApp Business و واتس‌اپ معمولی و امکانات آن

آیا استفاده از WhatsApp Business توصیه می‌شود؟

واتس‌اپ بیزینس امکانات بیشتری نسبت به واتس‌اپ معمولی دارد و خوشبختانه هزینه‌ی اضافی متوجه کاربر نیست. اگر برای شغل و سازمان و امور کاری از واتس‌اپ استفاده می‌کنید، قطعاً استفاده از نسخه‌ی بیزینس توصیه می‌شود و مفید است. اما این نسخه برای کاربران معمولی که هر از گاهی از واتس‌اپ استفاده می‌کنند چندان تفاوتی با نسخه‌ی معمولی ندارد.