نسخه‌ی جدید سیستم عامل macOS که Big Sur نامیده شده قرار است در فصل پاییز در اختیار عموم کاربران قرار بگیرد. در حال حاضر نسخه‌ی آزمایشی این سیستم عامل منتشر شده که شاید اشکالاتی داشته باشد. در macOS Big Sur تغییرات ظاهری زیادی اعمال شده و ویژگی‌های جدید اضافه شده است. توجه داشته باشید که این نسخه از مک‌او‌اس روی مک‌های قدیمی قابل نصب نیست.

در ادامه اطلاعات تکمیلی در مورد اینکه Big Sur روی کدام مدل‌های MacBook و iMac قابل نصب است، می‌پردازیم.

یکی از ویژگی‌های مثبت محصولات اپل این است که تا چند سال پس از معرفی، آپدیت‌های نرم‌افزاری برایشان منتشر می‌شود. اما اگر MacBook یا iMac بسیار قدیمی در اختیار داشته باشید، به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری و قدرت پردازشی پایین‌تر پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی و همین‌طور پایین‌تر بودن رزولوشن صفحه نمایش، طبعاً نسخه‌های جدید مک‌او‌اس قابل استفاده نیست.

نسخه‌ی جدید مک‌او‌اس یعنی Big Sur که با توجه به نام فایل نصب نسخه‌ی آزمایشی آن، نسخه‌ی 10.16 است، اخیراً منتشر شده است. البته ممکن است نسخه‌ی نهایی macOS Big Sur، همان macOS 11 نامیده شود. در این نسخه تغییرات ظاهری گسترده است و ویژگی‌های جدیدی اضافه شده است.

اما سوال اصلی کاربران محصولات اپل این است که مک‌او‌اس جدید با کدام مدل‌های MacBook Pro، MacBook Air و همین‌طور MacBook و iMac و Mac mini و Mac Pro سازگار است؟ برای پاسخ به این سوال به آنچه رسماً توسط اپل اعلام شده نگاهی می‌اندازیم.

مک‌او‌اس Big Sur روی کدام مک‌ها نصب می‌شود؟

با توجه به آنچه اپل روی وب‌سایت رسمی خود قرار داده، مک‌هایی که قبل از سال ۲۰۱۳ خریداری شده‌اند، با نسخه‌ی جدید سیستم عامل macOS سازگار نیستند. بنابراین مدل‌ها را دقیق بررسی کنید و سپس برای ارتقا به این نسخه اقدام کنید:

  • MacBook Pro معرفی شده در اواخر ۲۰۱۳ و مدل‌های جدیدتر
  • MacBook Air اواخر ۲۰۱۳ و مدل‌های جدیدتر
  • MacBook اواخر ۲۰۱۵ و محصولات جدیدتر
  • iMac معرفی شده در سال ۲۰۱۴ و مدل‌های بعدی
  • iMac Pro معرفی شده در سال ۲۰۱۷ و مدل‌های بعدی
  • Mac Pro معرفی شده در سال ۲۰۱۳ و مدل‌های جدیدتر
  • Mac Mini سال ۲۰۱۴ و مدل‌های بعدی

با توجه به لیست فوق می‌توان گفت که اساساً مک‌بوک‌هایی که در سال ۲۰۱۳ و سال‌های بعدی معرفی شده و در واقع قدمتشان حداکثر ۷ سال است، از نسخه‌ی جدید مک‌او‌اس پشتیبانی می‌کنند.

البته به فراهم بودن فضای خالی کافی برای نصب کردن این نسخه از مک‌او‌اس نیز توجه کنید. اگر مک‌بوک یا آی‌مک شما قدیمی است، ناامید نشوید چرا که اگر ریسک نصب کردن نرم‌افزارهای جانبی را بپذیرید، شاید پچ‌های DosDude برای نصب کردن macOS Big Sur روی مک‌های قدیمی منتشر شود. البته این پچ‌ها رسمی نیستند و ریسک نصب کردن آن متوجه خود کاربر است.

روش چک کردن نسخه‌ی مک‌او‌اس و مدل دیوایس

برای چک کردن نسخه‌ی مک‌او‌اس نصب شده روی سیستم خویش و همین‌طور چک کردن مدل مک، ابتدا روی منوی اپل یا سیب در بالای صفحه کلیک کنید و سپس روی About This Mac کلیک کنید. در پنجره‌ی باز شده و تب Overview، نسخه‌ی فعلی مک‌او‌اس که نصب شده و همین‌طور نام دیوایس و توضیحات اضافی نظیر تاریخ معرفی، دیده می‌شود.

نسخه‌ی جدید مک‌او‌اس یا macOS Big Sur روی کدام مدل‌های مک‌بوک و آی‌مک نصب می‌شود؟