همان طور که می دانید زمان ، انرژی و پولی که برای خرید یک شمشیر صرف می کنید، می تواند یک سرمایه گذاری جدی برای شما باشد، چرا که طبیعتا" قرار است از آن شمشیر در باشگاه رزمی خود استفاده کنید ویا آن را به عنوان یک کالای کلکسیونی نگه داری نمایید. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم این مقاله را برای شما گردآوری کنیم تا به کمک نکات موجود در آن بتوانید یک خرید بی نظیر و حرفه ای را تجربه کنید. در همین ابتدا لازم است بگوییم در این نوشته نکاتی وجود دارد، که حتی اگر در زمینه شناخت شمشیر حرفه ای باشید، به کار شما خواهد آمد، از همین رو توصیه می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

برای شروع بهتر است این سه سوال را از خود بپرسید تا بتوانید دایره جستجوی خود در بین شمشیرهای مختلف محدودتر کنید:

چگونه از شمشیر استفاده خواهید کرد؟

چقدر بودجه برای خرید شمشیر در نظر گرفته اید؟

به دنبال چه سبک از شمشیر هستید؟

در ادامه این مقاله در ارتباط با هر کدام از این سوال ها توضیحات کاملی را برای شما بیان می کنیم، که می تواند دید بازتری به شما داده و شما را در مسیر انتخاب و خرید شمشیر بی نظیر هدایت کند.

چگونه از شمشیر استفاده خواهید کرد؟

به طور کلی سه کلاس مختلف برای شمشیر ها وجود دارد که عبارتند از: تزئینی، عملکردی و مبارزه ای. شمشیرهای تزئینی فقط برای زیبایی ساخته می شوند. آنها معمولا" با ویژگی های یک سلاح ساخته نمی شوند، بنابراین نباید از آنها استفاده شود. اکثر شمشیرهای ارزان قیمت موجود در بازار، تزئینی در نظر گرفته می شوند. آنها معمولاً از استیل و بدون اجرای عملیات حرارتی ساخته می شوند. این نوع شمشیر ها برای هر کسانی که به شمشیر علاقه دارند اما قصد استفاده از تیغه آن را ندارند، گزینه بسیار خوبی است.

شمشیرهای عملکردی مانند شمشیر های اصلی معمولاً از فولاد کربنی ساخته می شوند. شمشیر های این دسته دارای تیغه های بلندتر و ضخیم تری هستند. این نوع شمشیرها برای تمرینات برش و هنرهای رزمی هستند، معمولا" می توانید این دسته از شمشیر ها را با ضخامت تیغه متفاوت در بازار پیدا کنید، بنابراین حتماً توضیحات محصول را به طور کامل بررسی کنید. بسته به سازنده، شمشیرهای کاربردی می توانند تیز یا تیز نشده باشند.

شمشیرهای رزمی، به دلیل فرآیند ساخت زمان بر و پیچیده مقاومت بالایی در برابر مبارزات مکرر تیغه دارند. ترکیب آنها ضخیم تر و سنگین تر از شمشیرهای کاربردی است که معمولاً نوک گرد دارند. تیغه شمشیر های حرفه ای رزمی(که معمول ترین سایز آن کاتانا نامیده می شود) از فولاد دمشقی ، سان مای ویا سان مای دمشقی ساخته می شوند، که از جمله مقاومت ترین نوع فولاد موجود بوده و با ترکیب چند آلیاژ مختلف و چکش کاری آن ها حاصل می شود.

چقدر بودجه برای خرید شمشیر در نظر گرفته اید؟

قیمت یک شمشیر خوب از حدود قیمتی یک میلیون تومان آغاز می شود و عملا" سقفی ندارد. همانطور که در قسمت قبلی ذکر کردیم، انتظار مورد نظر شما از شمشیر، محدوده قیمت شما را تعیین می کند. اما اگر یک بودجه چند میلیونی را برای خرید شمشیر در نظر بگیرید، می توانید گزینه های مناسب و باکیفیت تری برای انتخاب داشته باشید.

در این قسمت بهتر است این نکته را بیان کنیم که برای ورزشکاران حرفه ای، بهتر است قیمت فدای کیفیت نشود. چرا که قرار است برای سال ها از شمشیری که تهیه می کنید، در باشگاه و همین طور مسابقات مختلف استفاده کنید و کیفیت نامطلوب آن می تواند موجب پشیمانی در آینده شود.

به دنبال چه سبک از شمشیر هستید؟

صدها سبک مختلف شمشیر موجود است که هر کدام می تواند محدوده قیمتی منحصر به فرد خود را داشته باشد. آیا به دنبال یک شمشیر تاریخی هستید؟ فرهنگ خاصی مثل رومی یا وایکینگ؟ تیغه فانتزی؟ بهتر است به این سوالات با دقت پاسخ دهید.

در بازار ایران فروشگاه های معتبر رزمی بسیار محدودی وجود دارند، که در بین آن ها تعداد بسیار انگشت شماری به صورت حرفه ای و فعال در این زمینه کار می کنند. فروشگاه مینی بیاب یکی از معتبر ترین مراکز ارائه شمشیر های باشگاهی، رزمی و تزئینی است، که می توانید محصول مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت از این مجموعه تهیه کنید.