وردپرس مدیریت وب‌سایت را برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک، وبلاگ‌نویسان، و سایت‌های بزرگ آسان کرده است. با این سیستم مدیریت محتوا می‌توانید کارهای سخت را به راحتی انجام دهید، و تقریباً برای هر نیازی یک افزونه دارید.

اما با وجود همه‌ی راحتی و سهولتی که وردپرس با خود به ارمغان آورده، این سیستم مشکلی تحت عنوان محتوای تکراری هم دارد. محتوای تکراری یکی از دلایل اصلی رنک نگرفتن یا بالا آمدن در نتایج سرچ سایت‌هایی است که از وردپرس استفاده می‌کنند.

در ادامه‌ی مطلب با سیاره‌ی آی‌تی همراه باشید تا به شما نشان دهیم که چگونه از طریق پنج روش ساده می‌توانید این مشکل را حل کنید و سئوی وبسایت خود را ارتقا ببخشید.

سئو کردن صفحه‌ی تگ‌ها یا برچسب‌های وردپرس

تگ‌ها برای خیلی از سایت‌های وردپرسی مشکل بزرگی به حساب می‌آیند. وقتی یک مقاله را تگ می‌کنید، وردپرس صفحه‌ی یکتایی می‌سازد مملو از محتواهایی که گمان می‌شود با این موضوع مرتبط است.

این صفحه اسنیپت‌های مربوط به مقالات یا خود متن کامل مقالات را نشان می‌دهد. اگر این تگ با دسته‌بندی یا صفحه‌ی اصلی وبسایت اصلی شما یکسان باشد، با این کار روی سایت یک صفحه‌ی رقیب برای خودتان ساخته‌اید.

تگ‌ها معمولاً نسخه‌ی اصلاح شده‌ی همین صفحات هستند که محتوایی شبیه محتوای صفحه‌ی اصلی ایجاد می‌کنند. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، هیچ‌یک از صفحات رنک نمی‌شوند و در نهایت ممکن است رتبه‌ی سایت پایین بیاید و وضعیت SEO آن بدتر از سایت‌های رقیب شود.

خبر خوب این است که راه‌حلی برای این مشکل وجود دارد. برای انجام این کار یا باید به طور کامل از خیر این تگ‌ها بگذرید، یا متاهایی مثل noindex dofollow را به آن‌ها اضافه کنید.

 تگ noindex dofollow به موتورهای جستجو می‌گوید این صفحه را ایندکس نکند ولی لینک‌های آن را دنبال کرده و از این طریق وارد سایر قسمت‌های سایت شده و صفحات دیگر را ایندکس کند.

حالا موتورهای جستجو می‌دانند که این صفحه به اندازه‌ی سایر صفحات مهم نیست و شما به آن‌ها نشان داده‌اید که چگونه باید محتواهای اصلی را پیدا کنند و این یعنی بهینه‌سازی سئوی سایت.

دسته‌بندی‌ها یا Category در وردپرس

صفحات دسته‌بندی هم مثل تگ‌ها شامل تعداد زیادی پست و مقاله هستند. این صفحات هم مثل مقاله‌ها تگ H1 دارند. در این صفحات به سوالی پاسخ داده نمی‌شود یا راهکار خوبی برای یک مشکل ارائه نمی‌گردد چون این صفحات هم شبیه اسنیپت هستند و ممکن است برای نمایش به کسانی که در پی یافتن پاسخی برای سوالات خود هستند مناسب نباشند.

البته در این وسط یک استثنا هم وجود دارد. مثلاً Search Engine Journal یک سایت وردپرسی است که دسته‌بندی‌های آن از طریق یک کانال به سایر کانال‌ها و زیربخش‌ها اختصاص داده شده. اگر یک کاربر در یک کانال به دنبال اطلاعات باشد، ممکن است دسته‌بندی خاصی را مفید بیابد. به همین دلیل، با این مقوله باید متفاوت از تگ‌ها برخورد کنید.

در این شرایط باید یک متا ربات ایندکس و تگ dofollow اضافه کنید، ولی عناوین یکتا هم بسازید و آن‌ها را برای معرفی کردن در دسته‌بندی‌ها کپی نمایید.

اکنون مشخص کردید که انواع کوئری‌ها به چه افرادی نمایش داده شود. این کار می‌تواند به ارتقای وضعیت شما در موتورهای جستجو منجر گردد. فقط باید مطمئن باشید این صفحات با صفحات اصلی وبسایت شما در رقابت نباشند چرا که این مورد هم یکی از مشکلات سئو است.

موضوعات مشابه و رقابتی

نکته‌ی دیگری که معمولاً در مورد سایت‌های وردپرسی فراموش می‌شود، وجود محتوای یکتاست. محتوای یونیک و غیرتکراری به بهبود سئو کمک می‌کند.

فرض کنید وبلاگ‌نویسان حوزه‌ی غذا و خوراک را در نظر گرفته‌ایم. بله، مدل دستورالعمل‌ها و سایر چیزها به شما کمک می‌کند تا دستورالعمل‌های خود را متمایز کنید، اما ولی اگر این نکته را نمی‌دانستید یا از آن استفاده نمی‌کردید چه می‌شد؟

اگر ۲۰ دستور پخت برای شیرینی‌های شکلاتی دارید، به احتمال زیاد در خیلی از این دستورالعمل‌ها از جملات و مواد اولیه‌ی یکسانی استفاده شده است. همین موضوع باعث ایجاد رقابت می‌شود. هر دستور پخت یکتاست و می‌تواند هدف خاصی را در پی داشته باشد، ولی اگر به اندازه‌ی کافی تلاش نکنید، این صفحات در موتورهای جستجو بالا نمی‌آیند، چون مدام در حال رقابت با یکدیگر هستند.

در این شرایط، بهتر است یک دسته‌بندی اصلی یا فرعی برای شیرینی‌ها داشته باشید. اگر نمی‌توانید چنین کاری بکنید، به تک‌تک این صفحات بروید و چیزی به آن‌ها اضافه کنید که باعث تمایزشان شود (مثلاً بنویسید شیرینی معطر، خوش‌طعم، طرد، مخصوص مهمانی‌ها، برای مراسمات بزرگ و غیره).

در وهله‌ی بعد، تصویر محصول نهایی را در این صفحات اضافه کنید (نه لزوماً در بالای صفحه، چون باید خواننده را تا انتهای مطلب با خودتان همراه نگه دارید). تصویر شما باید مرتبط با موضوع صفحه باشد و به نحوی نشان بدهد که چرا این مطلب با سایر مطالب فرق دارد.

اگر آموزش‌های خاصی برای تهیه‌ی محصولات مختلف یا خرید هدیه به مناسب‌های گوناگون دارید و آن‌ها را صرفاً با عدد مربوط به هر سال نسبت به هم تمیز داده‌اید باید بدانید که این کار باعث کلیک شدن بر روی صفحات شما نمی‌شود، چون کاربر احساس می‌کند که این مطلب دیگر به درد امسال نمی‌خورد و آن را نادیده می‌گیرد.

آدرس جعبه‌ی جستجو

این مشکل به اندازه‌ی سایر موارد مطرح نیست، اما گاهی اوقات همین جعبه‌های جستجو هم می‌توانند در وردپرس آدرس بسازند.

اگر کسی از خارج به این آدرس‌ها لینک بدهد، یا یک موتور جستجو آن‌ها را پیدا بکند، ممکن است این جعبه‌ها هم ایندکس شوند.

هرچند در این‌جا هم می‌توانید یک متا ربات noindex dofollow اضافه کنید، ولی بعید است که این روش مشکل شما را حل کند.

برای حل این مشکل باید شناسه‌ی یکتای مشترک آدرس جعبه‌های جستجو را پیدا کنید. این شناسه معمولاً یک علامت ؟ است که بعد از آدرس اصلی می‌آید اما گاهی در کنار آن حرف q یا s نیز وجود دارد که بسته به نرم‌افزار مدیریت محتوای سایت متفاوت است.

حالا باید به سراغ فایل robots.txt بروید و برای این پارامتر یک آرگومان disallow اضافه کنید. در حالت تئوری، اگر این عمل درست انجام شود، تعداد صفحات و محتواهای تکراری به حداقل می‌رسد.

سایر موارد تکراری

اگرچه بسیاری از سیستم‌ها به حالت خودکار درآمده‌اند و کار شما را راحت‌تر کرده‌اند، اما مشکلات دیگری مثل ایجاد محتوای تکراری را به وجود آورده‌اند. برای این که ببینید سایت شما چه ایرادات دیگری دارد، حتماً یک بار آن را به طور دقیق بررسی کنید.

شاید وردپرس از محتواهای شما نسخه‌ی PDF می‌سازد تا برای چاپ مورد استفاده قرار بگیرد، ولی همین فایل‌ها هم قابل ایندکس شدن خواهند بود.

اگر خوراک RSS داشته باشید ممکن است صفحات محتوا به جای اسنیپت‌ها پست شوند و فقط عناوین و توضیحات کوتاه مطالب در خوراک شما قرار بگیرد (البته این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد).

جمع‌بندی

در مجموع، شناسایی و حل اکثر مشکلات وردپرس با روش‌هایی که در بالا گفته شد آسان است. اگر محتواهای تکراری وبسایت خود را حذف کنید رنکینگ ارگانیک سایت شما یا به عبارت دیگر SERP تا حد زیادی بهبود می‌یابد.