اپلیکیشن‌های مختلفی برای شناخت گل و گیاه وجود دارد که برخی با عکس گرفتن از گل‌ها، نام گل و اطلاعات مربوط به آن را نمایش می‌دهند. اگر بخواهیم اپ‌هایی که در این عرصه واقعاً موفق عمل می‌کنند را معرفی کنیم، اپلیکیشن‌های Google Lens و Microsoft Bing در صدر لیست قرار می‌گیرند.

با استفاده از گوگل لنز و مایکروسافت بینگ می‌توانید دوربین گوشی اندروید و همین‌طور آیفون را به سمت گل‌هایی که در طبیعت و پارک‌ها می‌بینید، بگیرید و منتظر شناسایی گونه‌ی گیاه و نمایش اطلاعات مربوط به آن شوید. البته اتصال به اینترنت ضروری است.

در ادامه به روش شناسایی گل‌ها به کمک Google Lens و Microsoft Bing می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

یکی از توانمندی‌های اپلیکیشن لنز گوگل و بینگ مایکروسافت، جستجوی تصویری است. به عبارت دیگر شما عکسی از گل و گیاه و موارد دیگری مثل مکان‌ها و خیابان‌ها، کتاب‌ها و محصولات می‌گیرید و این دو اپ با استفاده از قدرت موتور سرچ گوگل و مایکروسافت، مشغول یافتن عکس‌های مشابه و حدس زدن موضوع می‌شوند. نتایج دقیق و بدون خطا نیست اما با توجه به اینکه گوگل و بینگ دو موتور سرچ قدرتمند و محبوب هستند، معمولاً بهترین عملکرد را دارند.

چگونه گیاهان را به کمک Google بشناسیم؟

روش کار بسیار ساده است: اپلیکیشن Google Lens را دانلود و نصب کنید، نسخه‌ی مخصوص اندروید موجود است اما در حال حاضر در سیستم عامل iOS، قابلیت شناسایی سوژه‌های موجود در عکس، در اپلیکیشن Google Photos گنجانده شده است:

و مراحل شناسایی گل‌ها:

اپلیکیشن را اجرا کنید. در صفحه‌ی خانه که در حقیقت دوربین است، تپ کنید تا عکس گرفته شود.

گوگل لنز مشغول سرچ می‌شود و یک نتیجه‌ی اصلی به همراه چند نتیجه‌ی متنی ارایه می‌کند.

برای مشاهده کردن اطلاعات کامل‌تر، روی هر یک از نتایج سرچ تپ کنید تا صفحه‌ای از گوگل باز شود و به بررسی اطلاعات و نام گل و گیاه مشغول شوید.

نحوه شناخت گل و گیاهان با جستجوی عکس در Google Lens و Microsoft Bing

نحوه شناخت گیاهان با Microsoft Bing

ابتدا اپلیکیشن سرچ مایکروسافت را روی اندروید یا آیفون نصب کنید:

و مراحل شناسایی گیاهان:

پس از اجرا کردن اپلیکیشن بینگ مایکروسافت، روی آیکون دوربین تپ کنید تا دوربین فعال شود.

دوربین را به سمت گل و گیاه موردنظر بگیرید و عکسی تهیه کنید.

Bing مشغول اسکن کردن عکس می‌شود و چند مورد نتیجه به صورت عکس و عنوان ارایه می‌کند. به علاوه تعدادی از عکس‌های مشابه نیز ارایه می‌شود.

نحوه شناخت گل و گیاهان با جستجوی عکس در Google Lens و Microsoft Bing

برای شناسایی گل و گیاه، بینگ بهتر است یا گوگل لنز؟

اگر مقایسه صرفاً از جهت دقت بیشتر در شناسایی گیاهان باشد، اپلیکیشن Google Lens‌ بهتر از Bing مایکروسافت عمل می‌کند. هر دو اپ مواردی از شکست و موفقیت دارند. لنز گوگل کمی سریع‌تر نتایج را ارایه می‌کند و با توجه به هوش مصنوعی قدرتمندی که گوگل مرتباً در حال بهینه‌سازی آن است، در حال پیشرفت است و از تک‌تک جست‌وجوهای کاربران، برای بهینه‌سازی استفاده می‌شود.

در مقابل موتور سرچ بینگ با پیشنهاد کردن نتایج تصویری بیشتر، به کاربر کمک می‌کند تا در صورت عدم شناسایی صحیح گل و گیاه، کاربر روی عکس‌های مشابه تپ کند و گیاه موردنظر را پیدا کند.