نمایشگر هوشمند یا صفحه نمایش هوشمند یا به زبان دیگر Smart Display نوع جدیدی از گجت‌های الکترونیکی است که محبوبیت آن در حال افزایش است. نمایشگر هوشمند در حقیقت یک صفحه نمایش کوچک مجهز به دستیار صوتی است که اطلاعات مفید و کاربردی را از طریق اینترنت دریافت کرده و نمایش می‌دهد و همین‌طور در صورت نیاز از طریق اسپیکر پخش می‌کند.

در ادامه به معرفی دقیق‌تر Smart Display می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید تا تکنولوژی‌های امروزی را بهتر بشناسیم.

آشنایی با Smart Display یا نمایشگر هوشمند

نمایشگر هوشمند نه تنها برای نمایش اطلاعات مفید و کاربردی در مورد کارهای روزمره بلکه برای امور دیگر مثل تماشای ویدیوها و پاسخ دادن به تماس‌های ویدیویی از طریق پیام‌رسان‌ها نیز کاربرد دارد. نمایشگر هوشمند از طریق Wi-Fi به اینترنت دسترسی دارد و اطلاعات لازم را از طریق اینترنت دریافت می‌کند. علاوه بر نمایش اطلاعات آنلاین، برخی قابلیت‌های مفید دیگر نیز در مدل‌های امروزی پیاده‌سازی شده که نمونه‌ی آن قابلیت چت ویدیویی است. البته برای حفظ حریم خصوصی می‌توانید میکروفون و دوربین نمایشگر هوشمند را خاموش و غیرفعال کنید.

استفاده از دستیار صوتی مثل Alexa که محصولی از کمپانی آمازون است یا Google Assistant که متعلق به گوگل است، کارها را ساده‌تر کرده است. می‌توانید با گفتن عبارتی که دستیار صوتی را برای اجرای فرمان صوتی آماده می‌کند، از دستیار صوتی استفاده کنید و کارهای مختلف را بدون لمس کردن صفحه‌ی لمسی آن انجام بدهید.

نمایشگر هوشمند چیست؟ آشنایی با امکانات و قابلیت‌های Smart Display

با توجه به تعریفی که از قابلیت‌های نمایشگر هوشمند ارایه کردیم، روشن است که نمایشگر هوشمند مثل قاب عکس دیجیتالی نیست که صرفاً یک صفحه نمایش ساده باشد و از طرفی مثل تبلت‌ها برای امور بسیار متنوع مثل وب‌گردی، کتاب خواندن، بازی کردن و ویرایش کردن فایل‌های آفیس و مانند آن طراحی نشده است بلکه چیزی بینابین قاب عکس دیجیتالی و تبلت‌های مجهز به دستیار صوتی است.

توجه کنید که یک تفاوت بزرگ دیگر بین تبلت و Smart Display در قابلیت حمل است. نمایشگر هوشمند برای استفاده به صورت رومیزی بهینه شده است و یک وسیله‌ی همراه محسوب نمی‌شود.

قابلیت‌های نمایشگر هوشمند را بهتر بشناسیم

نمایشگرهای هوشمند تمام کارهایی که یک اسپیکر هوشمند و دستیار صوتی آن انجام می‌دهد را انجام می‌دهند و علاوه بر این، قابلیت‌های بیشتری دارد چرا که یک صفحه‌ی نمایش لمسی آن را همراهی می‌کند. نمایش اخبار، نمایش وضعیت آب و هوا و مرور کردن گزارشات ورزشی، پخش کردن ویدیو و موسیقی، تنظیم آلارم یا زنگ ساعت و امکان برقراری تماس صوتی و تصویری و ارسال پیام متنی، از جمله کارهایی است که توسط نمایشگر هوشمند صورت می‌گیرد.

بیشتر مواردی که ذکر شد را می‌توانید از طریق فرمان صوتی نیز انجام بدهید و همین‌طور می‌توانید به جای دریافت اطلاعات به صورت تصویری، از روش شنیداری استفاده کنید و اخبار و پیام‌ها و غیره را از طریق اسپیکر بشنوید.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه‌ی هوش مصنوعی، نمایشگر هوشمند می‌تواند پاسخ سوالات بسیار متنوع‌تری را بدهد و البته این پیشرفت‌ها ادامه دارد. به عنوان مثال اگر بپرسید که متداول‌ترین رنگ چشم انسان‌ها، چه رنگی است؟، احتمالاً دستیار صوتی به راحتی پاسخ مناسب را با جستجو در اینترنت، پیدا کرده و از طریق اسپیکر پخش می‌کند.

با این تفاسیر استفاده کردن از نمایشگر هوشمند در آشپزخانه و انواع مشاغل و دفاتر کاری بسیار مفید است چرا که می‌توانید به صورت صوتی، اطلاعات لازم در مورد روش طبخ غذاها و انجام کارهای دیگر را دریافت کنید.

در نهایت اینکه می‌توانید برای کاربردی بسیار ساده مثل نمایش تصادفی عکس‌های زیبا و در نقش یک قاب عکس، از نمایشگر هوشمند استفاده کنید.

نمایشگر هوشمند چیست؟ آشنایی با امکانات و قابلیت‌های Smart Display

یک قابلیت جالب دیگر در نمایشگرهای هوشمند امروزی، کنترل کردن دیگر وسایل منزل است که البته می‌بایست قابلیت‌های لازم را داشته باشند. به عنوان مثال اگر درب منزل را به دوربین هوشمند مجهز کرده باشید، می‌توانید از طریق Smart Display، تصویر شخصی که روبروی در ایستاده را ببینید و در را با فرمان صوتی باز کنید!

نقص‌ها و معایب نمایشگر هوشمند

توانایی‌های نمایشگر هوشمند مثل تبلت‌های رده‌اول نیست. به عنوان مثال اغلب مجهز به تابنده‌ی مادون قرمز یا IR Blaster نیستند و لذا نمی‌توانید به جای ریموت کنترل تلویزیون و کولر و غیره، صرفاً از نمایشگر هوشمند استفاده کنید. از طرف دیگر در قیاس با ستاپ‌باکس‌ها و تلویزیون‌های هوشمند، با توجه به اینکه تیونر دیجیتال در آنها تعبیه نشده، نمی‌توانید برای مشاهده کردن کانال‌های تلویزیونی از این وسایل استفاده کنید.

از نظر اپلیکیشن‌ها نیز نمایشگر هوشمند محدود است و به عنوان مثال بیشتر مدل‌ها دارای مرورگر اینترنت نیستند! در حالی که تبلت‌ها حتی مدل‌های ساده و بسیار ارزان، مرورگر اینترنت دارند و برای وب‌گردی قابل استفاده هستند.

آشنایی با برخی مدل‌های نمایشگر هوشمند

در حال حاضر مدل‌های متنوعی در بازار موجود نیست اما چند برند بزرگ اقدام به تولید Smart Display کرده‌اند. در ادامه مدل‌های معروف فعلی را معرفی می‌کنیم.

Lenovo Smart Display

این نمایشگر هوشمند در تابستان سال ۲۰۱۸ رونمایی شده و تمام قابلیت‌های دستیار هوشمند Google Assistant را به همراه دارد. نمایشگر دو مدل ارایه شده، ۸ و ۱۰ اینچ است.

نمایشگر هوشمند چیست؟ آشنایی با امکانات و قابلیت‌های Smart Display

 

 

مدل ۱۰ اینچی لنوو اسمارت دیسپلی رزولوشن فول اچ‌دی دارد و اسپیکر ۱۰ واتی آن نیز بلندی صدای قابل‌توجهی دارد. قیمت این مدل، ۲۰۰ دلار است.

JBL Link View

شرکت JBL نیز نمایشگر هوشمندی با طراحی بیضی‌شکل ارایه کرده که نمایشگر آن ۸ اینچی است و دو اسپیکر قدرتمند ۱۰ واتی دارد! این مدل از Google Cast برای استریم بی‌سیم ویدیو پشتیبانی می‌کند و قیمت آن ۲۵۰ دلار است.

نمایشگر هوشمند چیست؟ آشنایی با امکانات و قابلیت‌های Smart Display

Amazon Echo Show

کمپانی آمازون که دستیار صوتی Alexa را توسعه می‌دهد و به نوعی با گوگل و اپل و مایکروسافت در رقابت است هم نمایشگر هوشمندی به اسم Echo Show رونمایی کرده است. قیمت این نمایشگر هوشمند که حتی به مرورگر اینترنت نیز مجهز شده، ۱۳۰ دلار است و تمام قابلیت‌های دستیار صوتی الکسا را در اختیار کاربر می‌گذارد.

نمایشگر هوشمند چیست؟ آشنایی با امکانات و قابلیت‌های Smart Display

Google Home Hub

نمایشگر هوشمند گوگل که Home Hub نامیده شده، قابلیت‌های اسپیکر هوشمند Google Home را به همراه المان‌های بصری در اختیار کاربر می‌گذارد. روشنایی نمایشگر کمی پایین به نظر می‌رسد اما در محیط تاریک چشم را خسته نمی‌کند. این مدل فاقد دوربین است! و هزینه‌ی تمام شده، ۱۳۰ دلار خواهد بود.

نمایشگر هوشمند چیست؟ آشنایی با امکانات و قابلیت‌های Smart Display