طراحی ظاهری ویندوز ۱۰ شبیه به ویندوز ۸ است اما مایکروسافت تغییرات کوچکی که شاید نامحسوس هستند را پیگیری می‌کند و یکی از این تغییرات، مربوط به Scroll Bar یا نوار اسکرول کردن است. این ستون نسبتاً عریض برای استفاده‌ی بهینه از فضا، به یک خط ساده و کم‌عرض تبدیل شده اما نه در تمام نرم‌افزارهای ویندوز. به عنوان مثال در اپلیکیشن Settings ویندوز ۱۰ اسکرول بار نازک و ساده است.

اگر با شیوه‌ی جدید طراحی اسکرول بار مشکل دارید و به نظرتان اسکرول بار عریض و قدیمی از نظر کاربری بهتر بوده، می‌توانید آن را به حالت قبل برگردانید. در این صورت کلیک کردن و درگ کردن اسکرول بار سریع‌تر خواهد شد.

مزایا و معایب اسکرول بار نازک در ویندوز ۱۰

برخی کاربران ویندوز از چرخ موس برای اسکرول کردن استفاده می‌کنند که روش سریع و خوبی است اما برخی دیگر برای اسکرول کردن در صفحات بسیار طولانی، ترجیح می‌دهند که روی اسکرول بار کلیک کنند و آن را به پایین یا بالا بکشند. به این ترتیب سرعت اسکرول کردن بسیار زیاد خواهد بود و لازم نیست چرخ موس را مرتباً بچرخانیم.

در ویندوز ۱۰ و طراحی جدید Scroll Bar که آن را نازک و ساده و البته زیباتر کرده، می‌توان از هر دو روش استفاده کرد ولیکن برای تبدیل شدن اسکرول بار به ستون نسبتاً عریض و سپس کلیک کردن روی بخش متحرک، باید موس را روی اسکرول بار قرار دهید و اندکی صبر کنید.

بنابراین بسته به نیاز کاربر، طراحی سابق و طراحی امروزی هر دو مفید است. اگر به وفور با فایل‌ها و صفحات طولانی سروکار دارید و مرتباً از روش کلیک و درگ برای اسکرول کردن استفاده می‌کنید، بهتر است حالت سابق اسکرول بار را فعال کنید و در غیر این صورت طراحی زیباتر و امروزی‌تر، مناسب است.

چگونه Scroll Bar را در ویندوز ۱۰ ضخیم کنیم؟

برای تغییر دادن ظاهر اسکرول بار به اپلیکیشن Settings مراجعه کنید:

روی استارت منو کلیک کنید.

سپس روی آیکون چرخدنده‌ای تنظیمات کلیک کنید.

در صفحه‌ی اصلی اپلیکیشن Settings روی Ease of Access کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی و در ستون کناری روی Display کلیک کنید.

اکنون در سمت راست روی سوییچ گزینه‌ی Automatically hide scroll bars in Windows کلیک کنید تا در حالت Off قرار گیرد.

به این ترتیب همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اسکرول بار به حالت سابق و نسبتاً ضخیم برمی‌گردد:

چگونه اسکرول بار ویندوز ۱۰ را از حالت نازک به حالت ضخیم قدیمی تبدیل کنیم؟

برای بازگردانی اسکرول بار کم‌عرض و نازک، مراحل را تکرار کنید و سوییچ اشاره‌شده را در حالت روشن قرار دهید.