در آپدیت اخیر ویندوز ۱۰ که نسخه‌ی ۱۸۰۹ است و موقتاً به دلیل باگ نرم‌افزاری، مایکروسافت انتشار آن را متوقف کرده، قابلیت تیره کردن حالت تاریک یا Dark Mode برای اپلیکیشن مدیریت فایل ویندوز یا File Explorer معروف، وجود دارد. این حالت برای استفاده از فایل اکسپلورر در ساعت‌های تاریکی یا در محیط کم‌نور، مناسب‌تر است و مصرف باتری و خستگی چشم را کاهش می‌دهد.

در ادامه به روش فعال کردن تم تیره برای فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ می‌پردازیم. با ما باشید.

نحوه فعال کردن Dark Mode در فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰

مایکروسافت قبلاً تم تاریک را برای برخی اپلیکیشن‌های ویندوز مثل Settings و Photos و Movies & TV طراحی و ارایه کرده اما برخی اپلیکیشن‌های بسیار مهم مثل File Explorer تاکنون حالت تاریک و مشکی نداشته‌اند. طبعاً زمانی که محیط اطراف شما تاریک باشد، بهتر است رنگ‌بندی نرم‌افزارها و اپ‌هایی که استفاده می‌کنید، تیره باشد تا علاوه بر کاهش خستگی چشم، مصرف باتری نیز کمتر شود.

برای تیره کردن برخی نرم‌افزارهای مهم مثل مرورگرهای گوگل کروم یا فایرفاکس و یا مایکروسافت اج، راهکارهای جانبی وجود دارد:

و اما برای File Explorer ویندوز هم این قابلیت اضافه شده است. برای برخورداری از تم تیره، می‌بایست ویندوز ۱۰ را به نسخه‌ی ۱۸۰۹ آپدیت کنید. البته این نسخه مشکلاتی مثل پاک کردن برخی فایل‌های کاربران را به وجود آورده و مایکروسافت موقتاً انتشار آن را متوقف کرده است تا پس از بررسی و حل مشکل، مجدداً آن را در اختیار عموم کاربران قرار دهد.

و روش تغییر تم فایل اکسپلورر:

برای این کار ابتدا اپلیکیشن Settings را با کلید میانبر Win + I اجرا کنید. سپس روی Personalization  کلیک کرده و در صفحه‌ی بعدی از ستون کناری گزینه‌ی Colours  را انتخاب کنید. اکنون در سمت راست اسکرول کنید و در بخش Choose your default app mode، گزینه‌ی Dark را انتخاب کنید.

چگونه حالت تیره فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ را فعال کنیم؟

با انتخاب گزینه‌ی Dark یا تاریک، رنگ‌بندی تمام اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر دارای تم تاریک هستند، تغییر می‌کند و File Explorer ویندوز هم یکی از این اپ‌ها است. نه تنها ظاهر فایل اکسپلورر تیره می‌شود بلکه منوی راست‌کلیک نیز از این پس تیره خواهد بود و طبعاً چشم کاربر کمتر خسته می‌شود.

چگونه حالت تیره فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ را فعال کنیم؟

مایکروسافت در بروزرسانی‌های اخیر ویندوز ۱۰، همواره حالت تاریک را بهینه‌تر کرده و در اپ‌های بیشتری تم تاریک را اضافه کرده است. احتمالاً در نسخه‌های آتی نیز گستره‌ی Dark Mode بیشتر می‌شود.