افراد مختلف برای انجام امور مختلف تصمیم می‌گیرند که اندروید را روی کامپیوتر اجرا کنند. برخی برنامه‌نویس هستند و می‌خواهند اپلیکیشن‌های اندرویدی خود را تست و بررسی کنند و برخی می‌خواهند بازی‌های موبایل را در نمایشگر بزرگ کامپیوتر اجرا کنند و برخی به اپلیکیشن خاصی نیاز دارند که مشابه آن در ویندوز وجود ندارد.

در این مطلب با ۶ پروژه‌ی مختلف نرم‌افزاری که با مقصود اجرا کردن اندروید در کامپیوتر شکل گرفته آشنا شویم. راه‌های زیادی برای اجرا کردن اندروید در کامپیوتر است، می‌توانید از نرم‌افزارهای ماشین مجازی و امولاتورها استفاده کنید و حتی می‌توانید اندروید را روی کامپیوتر نصب کنید.

GenyMotion، اندرویدی برای ماشین مجازی

اگر به دنبال اجرا کردن اندروید روی ماشین مجازی هستید، می‌توانید از پروژه‌ی GenyMotion استفاده کنید. GenyMotion در حقیقت اندرویدی است که روی ماشین مجازی VirtualBox نصب شده است.

معرفی چند سیستم عامل اندروید و شبیه‌ساز برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در کامپیوتر

یکی از ویژگی‌های جالب GenyMotion این است که در آن بیش از ۳۰۰۰ پیکربندی مختلف برای اندروید پیش‌بینی شده است. به علاوه می‌توانید ابعاد صفحه نمایش و رزولوشن تصویر را به راحتی تغییر بدهید و بین حالت‌های مختلف سوییچ کنید.

از قابلیت‌های موبایلی این پروژه می‌توان به Wi-Fi و GPS و پشتیبانی از نمایشگرهای مولتی‌تاچ اشاره کرد، مواردی که آن را بسیار شبیه به گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی می‌کند.

GenyMotion برای اجرا کردن نسخه‌ی کامل اندروید روی کامپیوتر به منظور توسعه‌ی اپلیکیشن و تست کردن آن طراحی شده و سرعت بالایی دارد.

Android Emulator در اندروید استدیو

امولاتور اندرویدی که در نرم‌افزار اندروید استدیوی گوگل پیش‌بینی شده، یکی از شبیه‌سازهای قدرتمند برای تست و بررسی اپ‌های اندروید است که به خصوص برنامه‌نویسان از آن استفاده می‌کنند.

معرفی چند سیستم عامل اندروید و شبیه‌ساز برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در کامپیوتر

برای دسترسی به گوشی یا تبلت مجازی با سیستم عامل اندروید، می‌بایست اندروید استدیو را نصب کنید و سپس Virtual Device این نرم‌افزار را اجرا کنید.

از مزایای امولاتور اندروید استدیو می‌توان به در حال توسعه بودن آن توسط سازنده‌ی اندروید اشاره کرد که استفاده از آن در درازمدت را قطعی می‌کند و همین‌طور در این امولاتور از تکنولوژی شتاب‌دهی سخت‌افزاری اینتل یا به اختصار HAXM پشتیبانی شده که سرعت شبیه‌سازی اندروید را بهینه می‌کند.

پشتیبانی از وای-فای و نمایشگر چندلمسی یا مولتی‌تاچ و همین‌طور دسترسی به اینترنت، حسگر شتاب‌سنج و موارد دیگر در امولاتور اندروید استدیو گنجانده شده است و در نهایت اینکه کاملاً رایگان است.

BlueStacks بهینه برای بازی‌های اندروید

نرم‎افزار BlueStacks یکی از قدیمی‌ترین شبیه‌ساز‌های اندروید برای ویندوز است. این نرم‌افزار مبتنی بر اندروید خام طراحی شده و به کمک آن می‌توانید میلیون‌ها اپلیکیشنی که در گوگل پلی قرار گرفته را به خوبی اجرا کنید و حتی اجرا کردن بسیاری از بازی‌ها هم بدون مشکل خاصی صورت می‌گیرد.

معرفی چند سیستم عامل اندروید و شبیه‌ساز برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در کامپیوتر

نرم‌افزار BlueStacks برخلاف پروژه‌های مشابه GenyMotion یک ماشین مجازی نیست! در واقع بلواستکس یک اپلیکیشن و نرم‌افزار معمولی است که در هسته‌ی آن ماشین مجازی گنجانده شده است. بنابراین نیازی به نصب کردن نرم‌افزار دیگری است و می‌توانید پس از نصب کردن بلواستکس مشغول استفاده از آن شوید.

نرم‌افزار BlueStacks به ویژه برای اجرا کردن بازی‌ها بهینه شده و به همین علت است که بازی‌های مختلف اندروید را بسیار عالی اجرا می‌کند. در جدیدترین نسخه‌ی BlueStacks که نسخه‌ی ۳ است، بهینه‌سازی‌های بیشتری برای اجرای بازی‌ها انجام شده است و همین‌طور مبتنی بر اندروید نوقا یا همان اندروید ۷ طراحی شده است.

اندروید Android X86.org

پروژه‌ی بعدی برای اجرا کردن اندروید روی کامپیوتر، اندروید Android X86.org است که سیستم عاملی کامل محسوب می‌شود و برای نصب کردن آن روی کامپیوتر، به نرم‌افزار ویرچوآل‌باکس نیاز دارید.

متأسفانه اندرویدی که Android X86.org طراحی کرده، نسخه‌ی ۵.۱ است که قدیمی به نظر می‌رسد ولیکن یکی از باثبات‌ترین نسخه‌های اندروید است که می‌توانید با روش‌های شبیه‌سازی یا امولاتورها روی کامپیوتر اجرا کنید. به علاوه این پروژه متن باز است و طبعاً توسعه‌دهندگان زیادی از آن استفاده می‌کنند و لذا نسخه‌های آزمایشی جدیدتر نیز مرتباً منتشر می‌شود.

معرفی چند سیستم عامل اندروید و شبیه‌ساز برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در کامپیوتر

سازندگان اندروید Android X86.org ترجیح داده‌اند که حالت افقی اندروید را در آن پیاده‌سازی کنند و به همین علت است که شبیه به تبلت‌های اندرویدی است و نه گوشی‌ها. گوگل پلی به صورت پیش‌فرض در این اندروید نصب شده اما پف‌افزارهای اضافی دیگر در آن وجود ندارد.

Anbox برای تجربه کردن اندرویدی سریع در لینوکس

نرم‌افزار Anbox که مخفف Android in a Box است، پروژه‌ای متن باز برای اجرا کردن هسته‌ی اندروید در زیرسیستم حفاظت‌شده‌ی لینوکسی است. به عبارت دیگر این اندروید در محیط Sandbox تحت لینوکس اجرا می‌شود و لایه‌های امولاتوری برای شبیه‌سازی کردن سخت‌افزار ندارد. بنابراین Anbox بسیار سریع و سبک اجرا می‌شود.

پروژه‌ی Anbox روی تمام توزیعات لینوکس اجرا نمی‌شود و این از نقاط ضعف آن است. در واقع در حال حاضر فقط روی Ubuntu و Debian اجرا می‌شود اما با توجه به مجتمع شدن با سیستم عامل میزبان یا اصلی، علاوه بر بالا بودن سرعت اجرا، قابلیت‌های آن نیز عالی است.

معرفی چند سیستم عامل اندروید و شبیه‌ساز برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در کامپیوتر

در Anbox‌ با استفاده از ADB‌ می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلف را نصب کنید اما Google Play یا فروشگاه اپ دیگری روی آن نصب نشده است.

 Bliss OS یک سیستم عامل کامل و مستقل اندرویدی

سیستم عاملی به اسم Bliss OS هم یکی از پروژه‌های متن باز جالب برای اجرا کردن اندروید روی کامپیوتر است. به خصوص که برای امور چندپنجره‌ای و موازی عالی است.

سیستم عامل Bliss OS در حقیقت سیستم عامل کاملی است که می‌توانید آن را در کنار ویندوز نصب کنید و حین بوت انتخاب کنید که ویندوز بوت شود یا این سیستم عامل مبتنی بر اندروید. بنابراین Bliss OS کاملاً مستقل از ویندوز قابل‌استفاده است.

معرفی چند سیستم عامل اندروید و شبیه‌ساز برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در کامپیوتر

اپلیکیشن Google Play به صورت پیش‌فرض در Bliss OS موجود است و می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلف اندروید را به کمک آن نصب و استفاده کنید. با توجه به اینکه Bliss OS یک سیستم عامل مستقل و کامل است، احتمال کرش کردن و هنگ کردن اپلیکیشن‌ها کمتر است و در مجموع عملکرد بسیار پایداری دارد.