ویندوز ۱۰ دارای چند نوع لایسنس است. لایسنس OEM که سازندگان کامپیوتر و لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، لایسنس Retail یا خرده‌فروشی و لایسنس Volume یا عمده که به دو نوع MAK و KMS تقسیم می‌شود. در واقع کلید نصب ویندوز یا Product Key مشخص‌کننده‌ی نوع لایسنس است و البته پس از نصب کردن ویندوز هم می‌توانید نوع لایسنس را تشخیص دهید.

در این مقاله به روش بررسی نوع لایسنس ویندوز ۱۰ می‌پردازیم. با ما باشید.

انواع لایسنس ویندوز ۱۰ یا کلید فعالسازی

قبل از هر چیز بهتر است تفاوت سه نوع کلید فعالسازی ویندوز ۱۰ را بررسی کنیم و با محدودیت‌ها و مزایای هر نوع، آشنا شویم. همان‌طور که اشاره کردیم سه نوع کلید فعالسازی ویندوز ۱۰ وجود دارد و هر روش فعالسازی مزایا و معایبی دارد.

توجه کنید که نسخه‌های کرک شده‌ی ویندوز نیز توسط برخی فروشگاه‌های نرم‌افزار به صورت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی فروخته می‌شود اما این نسخه‌ها با نسخه‌های معمولی متفاوت است.

Retail Key یا لایسنس خرده‌فروشی

زمانی که ویندوز ۱۰ را از فروشگاه مایکروسافت یا سایر فروشگاه‌های نرم‌افزاری خریداری می‌کنید، کلید نصب که شامل ۲۵ حرف و رقم است، ارایه می‌شود. این کلید برای فعالسازی ویندوز ۱۰ به کار می‌رود و اگر کلید قابل‌قبولی باشد، ویندوز ۱۰ فعال می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید ویندوز ۱۰ را با همین کلید، در سیستم دیگری فعال کنید و البته فقط در یک سیستم به صورت هم‌زمان قابل استفاده است.

قبلاً به روش انتقال کلید نصب ویندوز ۱۰ پرداختیم:

OEM Key یا کلید فعالسازی تولیدکنندگان کامپیوتر و لپ‌تاپ

نوع دوم کلید فعالسازی ویندوز توسط تولیدکنندگان کامپیوتر‌های آماده، مینی-پی‌سی و لپ‌تاپ و همین‌طور محصولات ویندوزی دیگر مثل تبلت‌ها و اولترابوک‌های تبدیل‌شونده و کیس‌های گیمینگ و غیره، استفاده می‌شود. در حقیقت این کمپانی‌ها با مایکروسافت قرارداد خاصی منعقد می‌کنند و به موجب آن سیستم عامل ویندوز را به صورت اکتیو یا فعال شده، روی محصولات ارایه می‌کنند. در صورت نیاز می‌توانید ویندوز ۱۰ را ریفرش و از نو نصب کنید و نیازی به فعالسازی مجدد نیست اما توجه کنید که نباید نسخه‌ی متفاوتی از ویندوز ۱۰ را از دیسک نصب ویندوز ۱۰، نصب کنید.

در حقیقت کلید فعالسازی OEM در فرم‌ور یا همان تراشه‌ی مربوط به UEFI نگهداری می‌شود لذا این کلید نصب قابل انتقال به سیستم دیگری نیست. کلید نصب Retail را می‌توانید روی هر سیستم دیگری استفاده کنید اما این کلید نصب مختص همان کامپیوتر است.

لایسنس عمده یا Volume Key

روش دیگر برای فعالسازی ویندوز ۱۰، استفاده از کلید نصب عمده است. این روش توسط سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که می‌خواهند ویندوز ۱۰ را روی تعداد زیادی کامپیوتر نصب و استفاده کنند. لایسنس عمده به دو دسته‌ی MAK و KMS تقسیم می‌شود. کلید نصب MAK تنها یک بار قابل استفاده است و KMS قابلیت استفاده‌ی مجدد دارد.

شناسایی نوع لایسنس ویندوز ۱۰

برای برخی امور خاص می‌بایست نوع لایسنس و فعالسازی ویندوز ۱۰ را بدانیم. برای این کار می‌توان از ابزاری به اسم Software Licensing Management Tool که به صورت اختصاری slmgr گفته می‌شود، استفاده کرد که البته ابزاری برای واسط خط دستور یا همان Command Prompt ویندوز است.

لذا ابتدا با جستجو کردن cmd در منوی استارت یا تایپ کردن دستور cmd در پنجره‌ی Run، واسط خط دستور را اجرا کنید.

آشنایی با انواع کلید نصب ویندوز ۱۰ و روش تشخیص نوع لایسنس

و سپس دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

slmgr /dli

پارامتر dli در دستور فوق، سوییچی است که برای نمایش دادن اطلاعات مربوط به وضعیت فعالسازی ویندوز ۱۰ و کلید نصب محصول به کار می‌رود. لذا پس از لحظاتی، پنجره‌ی Windows Script Host نمایان می‌شود.

آشنایی با انواع کلید نصب ویندوز ۱۰ و روش تشخیص نوع لایسنس

در پنجره‌ی نمایان شده، موارد زیر ذکر می‌شود:

  • Name یا نام سیستم عامل به همراه نوع ویندوز مثل نسخه‌ی Home یا خانگی یا Professional یا حرفه‌ای ذکر می‌شود.
  • Description یا توضیحات محصول که روش فعالسازی در آن ذکر می‌شود.
  • Partial Product Key یا بخشی از کلید نصب
  • License Status یا وضعیت فعالسازی

بنابراین با نگاه کردن به بخش توضیحات، می‌توانید نوع فعالسازی را تشخیص بدهید. همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، نوع فعالسازی این نسخه‌ی ویندوز، Retail بوده است. ممکن است عبارت‌های زیر را مشاهده کنید که معنای هر یک را قبلاً بررسی کردیم:

  • Retail channel
  • OEM_DM channel
  • Volume_MAK
  • Volume_KMS

توجه کنید که اگر فروشگاهی نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ را به شما فروخته و پس از نصب کردن متوجه شده‌اید که نوع فعالسازی اشتباه است، می‌بایست موضوع را گزارش کنید و کلید نصب جدیدی دریافت کنید. همان‌طور که اشاره کردیم کلید Retail در سیستمی دیگر هم قابل استفاده است در حالی که فعالسازی به روش MAK یا OEM متفاوت است.