سیستم عامل MIUI شیائومی که در حقیقت نسخه‌ای سفارشی‌شده از اندروید است، اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌هایی شبیه به اندروید خام گوگل دارد اما برخی موارد مثل Second Space کم و بیش متفاوت است. در اندروید خام می‌توان چند حساب کاربری برای گوشی یا تبلت ایجاد کرد اما شیائومی این ویژگی را به کلی تغییر داده و با عنوان Second Space که به معنی فضای دوم است، به کار برده است.

در این مقاله به معرفی قابلیت Second Space در محصولات Xiaomi می‌پردازیم. با ما باشید.

آشنایی با طرز کار Second Space

همان‌طور که اشاره کردیم شیائومی نام سیستم عامل محصولات اندرویدی خویش را MIUI گذاشته که در حقیقت پوسته‌ای سفارشی روی اندروید خام به همراه تعدادی قابلیت و اپلیکیشن اضافی است. در اندروید خام قابلیت ایجاد چند حساب کاربری وجود دارد اما شیائومی این قابلیت را حذف کرده و به جای آن دو فضای کاربری اصلی و ثانوی در MIUI تعریف کرده است.

در مراحل ستاپ گوشی، کاربر یک حساب کاربری اصلی یا به عبارت دیگر حساب ادمین ایجاد می‌کند که شیائومی به آن فضای کاری اول یا First space می‌گوید و پس از آن می‌تواند در صورت نیاز از Second Space برای ایجاد فضای کاری دوم یا Second Space استفاده کند.

در Second Space که فضای کاری دوم است، همه چیز شبیه به حالت کارخانه است، گویی که گوشی یا تبلت تازه خریداری و روشن شده است. در این حالت اپ‌های حساب کاربری اصلی نصب نیست و تنها اپلیکیشن‌های اصلی شیائومی و گوگل در اختیار کاربر است. همین‌طور اطلاعات حساب کاربری اصلی به صورت پیش‌فرض در دسترس نیست ولیکن کاربر در صورت نیاز می‌تواند اطلاعات را Import یا وارد کند.

آشنایی با Second Space یا حساب کاربری دوم در محصولات شیائومی

در فضای کاری دوم قابلیت نصب کردن اپلیکیشن‌ها و تغییر تصویر پس‌زمینه و استفاده از لانچر متفاوت و حتی مشخص کردن روش متفاوتی برای آنلاک کردن گوشی پیش‌بینی شده است. لذا Second Space عملاً شباهت زیادی با حالت چندکاربره‌ی اندروید دارد که با معرفی اندروید ۵، به این سیستم عامل اضافه شده است. دو کاربر می‌توانند از یک گوشی یا تبلت استفاده کنند و در عین حال حریم خصوصی حفظ می‌شود. متأسفانه بیش از دو فضای کاری در حال حاضر پشتیبانی نشده است.

چه محصولاتی از Second Space پشتیبانی می‌کنند؟

شیائومی قابلیت مفید Second Space را در محصولات نسبتاً جدید اضافه کرده و در واقع می‌بایست نسخه‌ی ۸ سیستم عامل MIUI یا نسخه‌های بعدی، نصب شده باشد. البته برای برخی محصولات قدیمی نیز بروزرسانی به نسخه‌ی ۸ نیز ارایه شده است. لذا بهتر است به وب‌سایت رسمی شیائومی مراجعه کنید و بررسی کنید که آخرین نسخه‌ی رام عرضه شده برای گوشی یا تبلت شما، کدام نسخه است.

شایان ذکر است که شیائومی با همکاری گوگل محصولاتی مثل Mi A1‌ و Mi A2‌ را معرفی کرده که روی این محصولات، اندروید خام نصب شده است. لذا قابلیت Second Space موجود نیست اما در مقابل می‌توانید از حالت چندکاربره‌ی اندروید خام استفاده کنید.

به اشتراک‌گذاری حافظه با فضای کاری دوم

زمانی که وارد فضای کاری دوم می‌شوید، حافظه‌ی ذخیره‌سازی مثل حساب کاربری اول است. لذا اگر گوشی شما ۱ گیگابایت فضای خالی برای ذخیره کردن فایل داشته باشد، این فضا بین First Space و Second Space مشترکاً استفاده می‌شود. بنابراین مشکل کمبود حافظه و پر شدن حافظه برای هر دو حساب کاربری مطرح می‌شود.

برای چک کردن حافظه و مدیریت آن، از تنظیمات وارد بخش Storage شوید و در بخش Other users به میزان فضای اشغال شده توسط داده‌های مربوط به Second space توجه کنید.

آشنایی با Second Space یا حساب کاربری دوم در محصولات شیائومی

آشنایی با Second Space یا حساب کاربری دوم در محصولات شیائومی

تماس تلفنی و پیامک در Second Space

زمانی که از فضای کاری اصلی به Second Space می‌روید، تماس‌های تلفنی یا پیامک‌ها مسدود نمی‌شود. بنابراین این موارد بین دو فضای کاری که در حقیقت دو حساب کاربری هستند، مشترک است.

اما توجه کنید که در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، ایمیل و غیره، داده‌ها متفاوت است. پیامی که در تلگرام یا واتس‌اپ برای یک شماره تلفن یا یک حساب کاربری خاص ارسال شده، به همان حساب کاربری مربوط می‌شود و لذا اگر در فضای کاری اصلی و دوم، حساب کاربری متفاوتی برای استفاده از این اپ‌ها تعریف کرده باشید، آنچه دریافت و ارسال می‌شود، متفاوت خواهد بود.

به همین ترتیب اطلاعاتی که در اپلیکیشن تماس تلفنی ذخیره می‌کنید و به عنوان مثال اطلاعات مخاطبین، متفاوت خواهد بود مگر آنکه شماره تماس‌ها در سیم‌کارت ذخیره شده باشد.

فایل‌ها و اپ‌های مشترک با Second Space

تنظیمات پیش‌فرض محصولات شیائومی به این صورت است که اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و سابقه‌ی تماس تلفنی بین فضای کاری اصلی و دوم، مشترک است. اما به جز این دو مورد، فایل و اپ مشترکی وجود ندارد. اپ‌هایی که کاربر در فضای کاری دوم دانلود و نصب می‌کند، دیتای اپلیکیشن‌ها، فایل‌های ویدیو، عکس و موسیقی و غیره، همگی متفاوت است.

همان‌طور که اشاره کردیم در صورت راه‌اندازی Second Space در صورت نیاز می‌توان از قابلیت Import کردن فایل‌ها و مخاطبین از حساب کاربری اصلی استفاده کرد. اما در این صورت هر دو حساب کاربری از یک فایل یکسان استفاده نمی‌کنند بلکه فایل‌های ایمپورت شده، عملاً کپی می‌شود. بنابراین در صورت ویرایش کردن فایل، فایل اصلی تغییر نمی‌کند و در صورت حذف کردن فایل نیز فایل اصلی پاک نمی‌شود.

آشنایی با Second Space یا حساب کاربری دوم در محصولات شیائومی

از طرف دیگر قابلیت ارسال فایل‌ها از فضای کاری دوم به فضای کاری اصلی نیز وجود دارد. به این کار Export کردن گفته می‌شود. لذا اگر عکسی را در فضای کاری دوم دانلود کرده باشید، می‌توانید به سادگی آن را اکسپورت کنید و در حساب اصلی استفاده کنید.

به همین ترتیب کپی کردن اپلیکیشن‌ها از حساب اصلی به حساب دوم امکان‌پذیر است اما دیتای اپلیکیشن منتقل نمی‌شود.

نوتیفیکیشن‌های حساب کاربری اصلی و فضای کاری دوم

همان‌طور که حدس زده‌اید، نوتیفیکیشن‌ها هم در این دو فضای کاری متفاوت و مستقل است. به عنوان مثال اگر تلگرام شخصی خویش را در حساب کاربری دوم نصب کرده باشید و پیامی دریافت کنید، نوتیفیکیشن آن در حساب کاربری اصلی نمایش داده نمی‌شود و این برای حفاظت از حریم شخصی، بسیار مفید است.

برای فعال کردن نمایش تعداد نوتیفیکیشن‌های حساب کاربری اصلی در فضای کاری دوم، می‌توانید در Settings اندروید، به بخش Second space مراجعه کرده و سوییچ گزینه‌ی Show notifications from First space را فعال کنید.

آشنایی با Second Space یا حساب کاربری دوم در محصولات شیائومی

در این صورت فقط نوتیفیکیشن نمایش داده می‌شود اما محتویات کامل آن مخفی می‌ماند. برای دیدن جزئیات می‌بایست به حساب کاربری اصلی مراجعه کرد.

آشنایی با Second Space یا حساب کاربری دوم در محصولات شیائومی

به اشتراک‌گذاری اطلاعات اپ‌هایی مثل گوگل پلی با Second Space

در حالت کلی همان‌طور که عنوان شد، حساب کاربری اصلی از فضای کاربری دوم مستقل است. به جز روش اکسپورت و ایمپورت کردن داده‌ها و اپ‌ها و مخاطبین، یک روش دیگر نیز برای یکسان کردن داده‌های اپ‌ها در فضای اول و فضای دوم وجود دارد و آن استفاده از همگام‌سازی یا Sync است. اگر حساب کاربری گوگل در فضای کاری اول و دوم یکسان باشد، طبعاً بسیاری از اطلاعات یکسان خواهد شد، مثل اطلاعات مخاطبین در اپ Contacts.

به عنوان اگر بخواهید اپلیکیشن‌هایی که از طریق Google Play نصب شده را در فضای دوم نیز نصب کنید، یک روش ساده این است که در فضای کاری دوم، با وارد کردن جیمیل اصلی خویش ورود انجام بدهید و قابلیت همگام‌سازی را فعال کنید. به این ترتیب اپ‌هایی که علامت‌گذاری کرده‌اید یا در لیست علاقه‌مندی‌ها قرار دارند، به سادگی در گوگل پلی مشخص می‌شوند. به همین ترتیب ایمیل‌هایی که در سرویس جیمیل دریافت شده، قابل رویت می‌شود.