برخی از توزیعات لینوکس بسیار سبک و سریع اجرا می‌شوند و برای نصب کردن نیز مقدار کمی فضای خالی هارددیسک کافی است. حتی قابلیت نصب روی فلش‌درایو USB برای استفاده به صورت پرتابل وجود دارد. قبلاً در مقالاتی به معرفی توزیعات مناسب برای استفاده‌ی پرتابل و همین‌طور توزیعات کم‌حجم Linux‌ پرداختیم.

در این مقاله به بخش دوم معرفی سبک‌ترین و کم‌حجم‌ترین توزیعات Linux می‌پردازیم.

برای آشنایی با توزیعات کم‌حجم لینوکس و همین‌طور نحوه‌ی بوت‌ابل کردن فلش‌درایو USB برای اجرا کردن لینوکس، به بخش اول این مقاله توجه فرمایید:

و اما در ادامه ۴ لینوکس کم‌حجم و سبک دیگر را معرفی می‌کنیم.

توزیعات مختلف Puppy Linux

سیستم عامل Puppy Linux یکی از سبک‌ترین توزیعات لینوکس است و برای نصب روی فلش‌درایو USB و اجرا از روی آن، مناسب است. البته می‌توانید آن را روی کارت حافظه یا CD و DVD نیز داشته باشید و در کامپیوترهای مختلف اجرا کنید. در صورت استفاده از فلش‌درایو یا کارت حافظه، عملاً نیازی به نصب کردن این توزیع محبوب نیست.

معرفی سبک‌ترین و کم‌حجم‌ترین توزیعات لینوکس (بخش دوم)

نکته‌ی جالب این است که Puppy Linux در حقیقت یک توزیع یکتا نیست بلکه مجموعه‌ای از توزیعات لینوکس با اصول مشترک و نرم‌افزارهای مشترک و تعدادی اپلیکیشن خاص با عنوان puppy است. تصویر زیر نمایشی گرافیکی از مسیرهای توسعه‌ی Puppy Linux را ارایه می‌کند:

معرفی سبک‌ترین و کم‌حجم‌ترین توزیعات لینوکس (بخش دوم)

در حال حاضر ۴ توزیع رسمی Puppy Linux منتشر شده است. هر ۴ توزیع منتشر شده به حافظه‌ی ذخیره‌سازی کمتر از ۳۰۰ مگابایت نیاز دارند اما از نظر CPU و RAM، الزامات متفاوت است. برای دانلود و اطلاعات بیشتر به وب‌سایت رسمی Puppy Linux مراجعه فرمایید:

SliTaz لینوکسی بسیار سبک

لینوکس SliTaz که نام آن مخفف عبارت Simple Light Incredible Temporary Autonomous Zone است، محیطی ساده و موقت و سبک که مبتنی بر کرنل لینوکس است، در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا موقتاً کارهای نرم‌افزاری را انجام دهد. این محیط کاملاً گرافیکی است و برای اجرا کردن SliTaz می‌بایست پردازنده‌ای با معماری x86 یا i486 و ۸۰ مگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و ۱۹۲ مگابایت حافظه‌ی RAM در اختیار داشته باشید. البته اگر محدودیت رم دارید، می‌توانید از نسخه‌های سبک‌تر این لینوکس استفاده کنید که حتی با ۱۶ مگابایت حافظه‌ی رم نیز اجرا می‌شود.

معرفی سبک‌ترین و کم‌حجم‌ترین توزیعات لینوکس (بخش دوم)

یکی از ویژگی‌های جالب SliTaz این است که اصولاً بخش‌های مختلف آن روی حافظه‌ی رم سیستم شما قرار می‌گیرد و اجرا می‌شود. در نتیجه پس از بوت شدن سیستم عامل، می‌توانید فلش‌درایو USB را جدا کنید!

قابلیت مفید بعدی، فعال کردن حالت Persistent است که داده‌های نرم‌افزارها و فایل‌ها را روی فلش‌درایو USB ذخیره می‌کند تا در صورت ری‌استارت کردن سیستم یا استفاده از این سیستم عامل روی دیگر کامپیوترها به صورت پرتابل، فایل‌ها و داده‌های نرم‌افزارها مثل قبل موجود و قابل استفاده باشد.

wattOS، ساده و سبک و سریع

سیستم عامل wattOS یکی از توزیعات کم‌حجم و زیبای لینوکس است که بر اساس Ubuntu طراحی شده است. می‌توانید این توزیع لینوکس را از طریق فلش‌درایو USB و CD و DVD بوت کنید. یکی از ویژگی‌های آن، Kiosk Mode است و در صورت نیاز می‌توانید آن را روی هارددیسک سیستم نصب کنید.

حداقل سخت‌افزار لازم برای اجرا کردن این توزیع لینوکس، برخورداری از پردازند‌ه‌های اینتل یا ای‌ام‌دی، ۷۰۰ مگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و ۱۹۲ مگابایت حافظه‌ی رم است. البته این لازمه‌ها به نسخه‌ی Microwatt مربوط می‌شود. نسخه‌ی wattOS LXDE به رم بیشتری نیاز دارد و در مقابل تنظیمات سفارشی‌سازی آن به مراتب بیشتر است.

معرفی سبک‌ترین و کم‌حجم‌ترین توزیعات لینوکس (بخش دوم)

در نسخه‌ی میکرووات که بسیار سبک و سریع است، از ابزار i3 برای مدیریت پنجره‌ها استفاده شده که ساده و بسیار سریع است. برای دانلود کردن دو نسخه‌ی اشاره شده به آدرس‌های زیر مراجعه فرمایید:

Bodhi Linux و نسخه‌های متنوع برای همه‌ی نیازها

توزیع بعدی لیست ما، Bodhi Linux نام دارد. این توزیع بر اساس نسخه‌های LTS لینوکس Ubuntu طراحی شده اما از محیط دستاپی Moksha بهره می‌برد. Bodhi Linux سه نسخه‌ی مختلف دارد: نسخه‌ی Standard، نسخه‌ی AppPack و نسخه‌ی Legacy.

معرفی سبک‌ترین و کم‌حجم‌ترین توزیعات لینوکس (بخش دوم)

در نسخه‌ی استاندارد تعداد محدودی گزینه و اپلیکیشن موجود است و در نسخه‌ی AppPack تعداد اپلیکیشن‌ها و همین‌طور تنظیمات و قابلیت‌ها بیشتر است. نسخه‌ی Legacy کم‌حجم‌ترین نسخه است و برای اجرا روی کامپیوترهای ضعیف و قدیمی طراحی شده است.

حداقل سخت‌افزار لازم برای استفاده از سیستم عامل Bodhi Linux، پردازنده‌ای با سرعت ۵۰۰ مگاهرتز، ۱۲۸ مگابایت رم و ۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره سازی است.