دوربین‌های مدار بسته برای حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت به کار می‌روند اما ممکن است شخصی برای مقاصد شوم، این دوربین‌ها را در جایی از منزل یا محل کار مخفی کند. خوشبختانه با یک گوشی اندرویدی یا آیفون می‌توانید بسیاری از دوربین‌های مدار بسته و دوربین‌های دید در شب را پیدا کنید. البته بدون تجهیزات خاص، روشی قطعی برای یافتن دوربین‌های مخفی وجود ندارد.

در ادامه به روش شناسایی دوربین‌های تحت شبکه و دوربین‌های دید در شب به کمک گوشی و تبلت می‌پردازیم.

خطر دوربین‌های مخفی

این روزها با کوچک‌تر شدن دوربین‌های مدار بسته و دوربین‌های کوچک‌تری که برای فیلم‌برداری مخفیانه یا فیلم‌برداری و استریم ویدیو در برخی سایت‌ها طراحی شده، ارزان‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند. در واقع تولیدکنندگان دوربین، این نوع محصولات را مثل دیگر انواع دوربین طراحی و تولید می‌کنند و محدودیتی وجود ندارد. شاید عموم کاربران و مشتریان از چنین وسایلی استفاده‌ی نادرست نکنند اما به هر حال در هر مکانی ممکن است اشخاصی با اهداف نادرست و غیراخلاقی از این وسایل استفاده کنند.

اگر به هتل و مسافرخانه و اماکن عمومی مثل سرویس‌های بهداشتی مراجعه می‌کنید و وضعیت مشکوک به نظر می‌رسد، قبل از مراجعه به مسؤلین محلی می‌توانید محیط را بررسی کرده و دوربین‌های مخفی‌شده را پیدا کنید. البته برخی از دوربین‌ها بسیار کوچک هستند و ممکن است در وسایل معمولی مخفی شده باشند! کشف کردن قطعی این نوع دوربین‌ها نیاز به تجربه و وسایل خاصی دارد.

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت

اما دو نوع پرکاربرد دوربین‌ها را می‌توانید با استفاده از گوشی اندرویدی یا آیفون کشف کنید! دسته‌ی اول دوربین‌های متصل به شبکه یا به اصطلاح IP Camera است. با اسکن کردن شبکه‌ی وای-فای، ممکن است وسایلی شبیه به دوربین در لیست دیده شود. در این صورت باید موضوع را پیگیری کنید تا ماهیت این وسایل روشن شود. دسته‌ی دوم دوربین‌هایی دید در شب یا Night Vision است که با استفاده از دوربین گوشی شناسایی می‌شود. اگر دوربین از نوع معمولی و بدون اتصال وایرلس باشد، برای شناسایی آن به وسایل خاصی نیاز دارید.

اسکن کردن شبکه و پیدا کردن دوربین‌های تحت شبکه

این روزها در اغلب اماکن عمومی از دوربین‌های تحت شبکه برای نظارت و حفظ امنیت استفاده می‌شود. برای بررسی اینکه در محیط پیرامون شما دوربین تحت شبکه وجود دارد یا خیر، می‌توانید از اپلیکیشنی به اسم Fing استفاده کنید. البته اگر دوربین به شبکه‌ی وای-فای مجزایی متصل شده باشد و نتوانید به آن شبکه دسترسی پیدا کنید، استفاده از این اپلیکیشن راهکار خوبی نیست.

خوشبختانه این اپلیکیشن کاملاً رایگان است و حتی تبلیغاتی در آن وجود ندارد اما برای استفاده از قابلیت‌های بیشتر، می‌توانید ثبت نام کرده و وارد حساب کاربری شوید.

قبل از اجرا کردن اپلیکیشن Fing، به شبکه‌ی وایرلس متصل شوید و اما روش اسکن: ابتدا اپلیکیشن Fing را اجرا کنید. اگر از اندروید استفاده می‌کنید، روی دکمه‌ی نوسازی یا ریفرش در بالای صفحه تپ کنید و در صورت نمایش پیغام دسترسی به سرویس مکان‌یابی، دسترسی را مجاز کرده و تأیید کنید. در آیفون این مرحله به صورت خودکار انجام می‌شود.

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت

کمی صبر کنید تا اسکن کردن تکمیل شود. لیست وسایل بی‌سیم اطراف نمایش داده می‌شود. در این لیست نام وسایل را به دقت بررسی کنید. اگر نام سازندگان دوربین‌های مداربسته و دوربین‌های تحت شبکه مثل Nest و Arlo یا Wyze در لیست دیده می‌شود و یا محصولی با عنوان IP Camera در لیست موجود است،

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت

ممکن است تعدادی دوربین با نام مشابه در لیست وجود داشته باشد و ممکن است وسیله‌ای ناشناخته در لیست دیده شود. در این صورت می‌بایست آدرس آی‌پی آن را یادداشت کرده و موضوع را پیگیری کنید.

گام بعدی اسکن کردن پورت‌های باز است. بعد از مشخص شدن IP Address وسایل مشکوک، می‌توانید پورت‌های مورداستفاده‌ی این وسایل را بررسی کنید. برای این منظور روی دکمه‌ی Network در پایین صفحه تپ کنید.

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت

و سپس روی Find Open Ports تپ کنید.

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت

آدرس آی‌پی را در اولین فیلد تایپ کرده و روی Find Open Ports  تپ کنید.

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت

لیستی از پورت‌های باز و سرویس‌های مورداستفاده نمایش داده می‌شود. در صورت مشاهده کردن RTSP یا RTMP که معمولاً برای استریم ویدیو به کار می‌رود، وضعیت را پیگیری کنید چرا که به نظر می‌رسد دوربین‌های مخفی در حال ارسال ویدیو هستند. می‌توانید آدرس آی‌پی وسیله‌ی موردنظر و سپس دو نقطه و در نهایت پورت (به عنوان مثال 192.168.0.15:80) را در نوار آدرس مرورگر اینترنت مثل کروم یا فایرفاکس تایپ کنید و Enter را فشار دهید. ممکن است صفحه‌ی دسترسی به ویدیوی دوربین مخفی نمایش داده شود!

پیدا کردن دوربین‌های دید در شب با دوربین آیفون و گوشی‌های اندرویدی

پیدا کردن دوربین‌های دید در شب که حتی در تاریکی نیز قادر به فیلم‌برداری هستند، ساده‌تر است چرا که این دوربین‌ها مجهز به لامپ‌های کوچک مادون قرمز هستند. امواج IR یا Infra Red یا به زبان فارسی، مادون قرمز، توسط چشم انسان رویت نمی‌شود اما دوربین‌های معمولی اغلب گوشی‌ها و تبلت‌ها می‌تواند این امواج را مشاهده کند. البته همه‌ی دوربین‌های دید در شب از لامپ‌های مادون قرمز استفاده نمی‌کنند اما به هر حال درصد زیادی از محصولات، از لامپ IR برای روشن کردن محیط بهره می‌برند.

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت

بنابراین می‌توانید دوربین اصلی و همین طور دوربین سلفی گوشی خویش را در شرایط کاملاً تاریک یا کم نور، در جهات مختلف بگیرید و بررسی کنید که آیا نقاط بنفش یا سفید کوچک در گوشه و کنار محیط پیرامون دیده می‌شود یا خیر. اگر محیط روشن باشد، رویت کردن نقاط بنفش یا سفید کوچک مشکل می‌شود.

توجه کنید که برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها، دارای فیلترهایی برای ممانعت از ورود پرتوهای مادون قرمز به دوربین اصلی هستند. این فیلترها معمولاً در دوربین سلفی به کار نمی‌رود. لذا پس از اسکن به کمک دوربین اصلی، یک بار دیگر محیط را با دوربین سلفی اسکن کنید.

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت

برای چک کردن اینکه دوربین اصلی یا سلفی می‌تواند امواج مادون قرمز را شناسایی کند یا خیر، می‌توانید دوربین را به سمت ریموت کنترل تلویزیون، مولتی‌مدیاپلیر، ریموت درب پارکینگ و غیره بگیرید و دکمه‌ای را روی کنترل فشار دهید. روشن شدن تابنده‌ی مادون قرمز روی کنترل نشان‌دهنده‌ی دریافت IR است. چشم انسان روشن شدن لامپ روی کنترل‌ها را تشخیص نمی‌دهد اما دوربین گوشی به راحتی روشن شدن را به تصویر می‌کشد.

ممکن است دور برخی دوربین‌ها، چند لامپ مادون قرمز وجود داشته باشد اما از فاصله‌ی زیاد، به نظر می‌رسد که تنها یک لامپ موجود است.

شناسایی دوربین‌های مخفی در محیط به کمک گوشی و تبلت