ریموت کنترل یا همان کنترلر بی‌سیم وسایل مختلف ممکن است در اثر ضعیف بودن باتری یا جمع شدن چربی و گردوغبار زیر پوشش گرافیتی دکمه‌ها به درستی عمل نکند اما اگر دکمه‌ای از کنترل را فشار می‌دهید و تلویزیون، کولر گازی، سیستم صوتی و ... عمل خاصی انجام نمی‌دهد، ممکن است کنترل سالم باشد و دستگاه اصلی خراب شده باشد!

برای تست کردن ریموت کنترل می‌توانید از دوربین وسایل هوشمند امروزی مثل گوشی و تبلت استفاده کنید و البته محدودیت خاصی هم وجود ندارد. تمام دوربین‌ها می‌توانند برای تست سالم بودن ریموت کنترل مورداستفاده قرار بگیرند. در ادامه به روش تست کردن ریموت کنترل به کمک دوربین گوشی و تبلت می‌پردازیم.

قبل از اینکه باتری نو یا باتری شارژشده‌ای در ریموت کنترل قرار دهید و قبل از اینکه آن را باز کنید و با الکل یا تینر مشغول پاک کردن چربی‌ها و گردوخاک شوید، بهتر است با یک تست ساده و سریع، اطمینان حاصل کنید که دکمه یا دکمه‌هایی خراب شده و واقعاً عمل نمی‌کند. چه بسی مشکل از لوازم الکترونیکی باشد و نه ریموت کنترل!

نحوه تست ریموت کنترل با دوربین گوشی و تبلت

همان‌طور که اشاره کردیم به گوشی و تبلت خاصی نیاز ندارید و همه‌ی دوربین‌ها می‌توانند امواج مادون قرمز را شناسایی کنند. روش کار بسیار ساده است: تابنده‌ی مادون قرمز یا IR Blaster که شبیه به یک لامپ LED کوچک است و معمولاً جلوی ریموت کنترل قرار گرفته را پیدا کنید. دوربین سلفی گوشی را به سمت آن بگیرید و دکمه یا دکمه‌هایی را فشار دهید. نیازی به عکس یا فیلم گرفتن نیست، فقط باید اپلیکیشن دوربین را اجرا کنید و زمانی که دکمه‌ها را فشار می‌دهید، به لامپ یا همان تابنده‌ی مادون قرمز توجه کنید.

آموزش تست ریموت کنترل با دوربین گوشی و تبلت

اگر تابنده‌ی مادون قرمز روشن و خاموش شود، دکمه‌ای که در حال فشار دادن آن هستید، به درستی عمل می‌کند. برای اطمینان بیشتر چند مرتبه دکمه را فشار دهید و بررسی کنید که آیا با فشار دادن محکم، تابنده‌ی مادون قرمز چشمک می‌زند یا با فشار دادن معمولی دکمه نیز تابنده‌ی مادون قرمز روشن و خاموش می‌شود. به این ترتیب متوجه می‌شوید که برای عمل کردن صحیح دکمه، باید آن را با چه مقدار فشار انگشت، لمس کرد.

آموزش تست ریموت کنترل با دوربین گوشی و تبلت

دقت کنید که انجام این تست با دوربین دیجیتال و دوربین تبلت و حتی وبکم هم امکان‌پذیر است چرا که همگی حسگر مشابهی دارند و تنها کیفیت و رزولوشن است که متفاوت است.

نکته‌ی دیگر این است که شاید برخی دکمه‌ها مثل دکمه‌ی مهم و حیاتی Power خراب باشد و سایر دکمه‌ها درست کار کنند. بنابراین تست را در مورد دکمه‌های اصلی مثل پاور و ولوم پایین و بالا و ... انجام دهید.

چرا دوربین گوشی روشن شدن IR Blaster را برخلاف چشم انسان می‌بیند؟

چشم انسان محدوده‌ی خاصی از امواج الکترومغناطیسی را تشخیص می‌دهد. امواجی که طول موج بیشتر از پرتوی قرمز دارند و یا طول موجشان کوتاه‌تر از پرتوی بنفش است، توسط چشم انسان شناسایی نمی‌شوند. بنابراین به محدوده‌ی امواج قرمز تا بنفش، امواج مرئی گفته می‌شود که طول موج ۴۰۰ الی ۷۰۰ نانومتر دارند.

آموزش تست ریموت کنترل با دوربین گوشی و تبلت

امواجی با طول موج بلندتر یا به بیان دیگر، فرکانس پایین‌تر از پرتوی قرمز که Infra Red یا به اختصار IR گفته می‌شود و نام دیگر آن مادون قرمز است، توسط چشم انسان شناسایی نمی‌شود اما برخی جانداران و همین‌طور حسگر دوربین‌های معمولی، این امواج را تشخیص می‌دهند.

به همین ترتیب امواجی با فرکانس بالاتر یا طول موج کوتاه‌تر از پرتوی بنفش که Ultra Violet‌ یا UV گفته می‌شود هم توسط چشم انسان تشخیص داده نمی‌شود اما ممکن است در محیط پیرامون وجود داشته باشد و خطرات زیادی برای پوست و حتی اندام‌های داخلی بدن انسان داشته باشد.