برخی مودم‌ها و روترهای بی‌سیم دو حالت عملکردی دارد و در منوی تنظیماتشان دو Mode به نام Access Point و Repeater دیده می‌شود. هر دو حالت عملکرد مفید و کاربردی است اما تفاوت زیادی بین دو این حالت وجود دارد و کاربردشان متفاوت است.

حالت Access Point یا نقطه‌ی دسترسی به این معنی است که روتر در نقش نقطه‌ی اتصال شما به شبکه‌ عمل می‌کند و در حالت Repeater نیز روتر بی‌سیم نقش واسطه را دارد و به نوعی تقویت‌کننده‌ی امواج وای-فای و گسترش‌دهنده‌ی محدوده‌ی پوشش شبکه است.

در ادامه تفاوت Access Point‌ و Repeater‌ را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم. با یکی دیگر از مقالات دانش‌نامه‌ی سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

زمانی که مودم یا روتر شما از نظر قدرت آنتن‌دهی در اقصی نقاط منزل یا ساختمان محل کار، وضعیت خوبی دارد و هیچ مشکلی مثل قطع و وصل شدن ارتباط یا پایین بودن سرعت وای-فای ندارید، طبعاً نیازی به خریدن یک روتر بی‌سیم اضافی نیست و همه‌چیز به خوبی پیش می‌رود. البته اگر مشکل ضعیف بودن آنتن یا قطع ارتباط دارید، ابتدا باید موانع را حذف کنید و راهکارهای دیگر را امتحان کنید و سپس برای خرید تقویت‌کننده اقدام کنید:

به علاوه ممکن است مشکل مربوط به آنتن‌دهی مودم یا روتر بی‌سیم شما نباشد و صرفاً کندی به اینترنت سیم‌کارت یا ... مربوط باشد.

اما در نهایت اگر برای تقویت آنتن‌دهی یک روتر بی‌سیم جدید خریداری کرده‌اید تا بین کامپیوتر یا گوشی و مودم اصلی واسطه شود و نقش دریافت‌کننده و ارسال مجدد امواج را بازی کند، ممکن است دو گزینه‌ی عملکردی در تنظیمات مشاهده کنید که Access Point و Repeater است. هر دو حالت برای تبدیل روتر به واسطه‌ای برای ارتباط بی‌سیم کاربرد دارد اما تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

کاربرد Access Point یا نقطه‌ی دسترسی در شبکه چیست؟

زمانی که بین مودم یا روتر اصلی و روتری که در نقش واسطه انتخاب کرده‌اید، دیوارهای ضخیم و موانع فلزی متعدد وجود دارد، اگر بخواهید روتر واسطه را به صورت بی‌سیم به روتر اصلی متصل کنید، طبعاً مشکل آنتی‌دهی و افت سرعت شبکه مطرح می‌شود و ارتباط از طریق وای-فای مفید نیست. در این شرایط بهتر است از اتصال به کمک کابل استفاده کنید و روتر اصلی را به روتر واسطه متصل کنید. در ادامه می‌توانید وای-فای گوشی و تبلت یا لپ‌تاپ و کامپیوتر خود را روشن کرده و به روتر واسطه به صورت بی‌سیم متصل شوید.

تفاوت Access Point و Repeater در تنظیمات روتر بی‌سیم چیست؟

این حالت عملکرد روتر واسطه را Access Point می‌گویند. بنابراین اکسز پوینت در حالتی استفاده می‌شود که ارتباط بین شبکه‌ی اصلی و روتری که قرار است واسطه باشد، به صورت سیمی برقرار شود.

استفاده از Repeater امواج وای-فای برای افزایش پوشش شبکه

حالت بعدی این است که شبکه‌ی وای-فای به دلیل ضعیف بودن آنتن‌دهی مودم یا روتر مرکزی، در نقاط دوردست ساختمان پوشش خوب و کافی ندارد. ممکن است موانع زیاد و ضخیم باشد و حتی در یک خانه‌ی کوچک هم این مشکل را تجربه کنید. اگر حذف کردن موانع پاسخگوی مسأله نباشد، می‌توانید یک روتر وای-فای به عنوان واسطه به شبکه اضافه کنید تا امواج وای-فای مودم یا روتر اصلی را دریافت کرده و مجدداً با قدرت بیشتر پخش کند.

تفاوت Access Point و Repeater در تنظیمات روتر بی‌سیم چیست؟

دقت کنید که ارتباط بین مودم و روتر اصلی و واسطه به صورت بی‌سیم برقرار می‌شود و لذا باید تلاش کنید که خط دید مستقیم بینشان برقرار شود یا لااقل تعداد موانع بینشان کمتر باشد. اگر خط دید مستقیم بین این وسایل وجود دارد هم بهتر است روتر بی‌سیم واسطه را در وسط فاصله‌ی بین مودم یا روتر اصلی و وسیله‌ای مثل کامپیوتر یا گوشی قرار دهید.

برخی وسایل هوشمند مجهز به وای-فای این قابلیت را دارند که امواج وای-فای را دریافت کرده و با قدرت بیشتر ارسال کنند. مثل گلکسی اس ۹ سامسونگ:

و در برخی محصولات دیگر هم می‌توان یک اپلیکیشن ساده برای این کار نصب کرد:

اما دقت کنید که این راهکارها به صورت موقت مفید است اما اگر مرتباً گوشی یا تبلت را به Wi-Fi Repeater تبدیل کنید، باتری به سرعت فرسوده می‌شود.

در روتر وای-فای از Access Point استفاده کنیم یا Repeater؟

پاسخ این سوال با توجه به توضیحاتی که دادیم روشن است. اگر مشکل ضعیف بودن آنتن به دلیل وجود موانع عجیب و ضخیم باشد، می‌توانید از ارتباط سیمی بین مودم و روتر اصلی و روتر واسطه استفاده کنید و حالت اکسز پوینت را فعال کنید اما اگر مشکل ضعیف بودن آنتن‌دهی روتر مرکزی به دلیل زیاد بودن فاصله است، می‌توانید روتری را به صورت بی‌سیم و در نقش واسطه استفاده کنید که در این حالت روتر واسطه در حالت Repeater عمل می‌کند.