گوگل بدون شک محبوب‌ترین و معروف‌ترین موتور جستجوی دنیاست و با اطمینان می‌توان گفت که رقیب قابل توجهی در این زمینه ندارد. کافی است به همین نکته توجه کنیم که اسم گوگل امروزه خود به یک فعل تبدیل شده و مردم سوالات خود را گوگل می‌کنند.

اما اگر به هر دلیلی دوست ندارید از این موتور جستجو استفاده کنید، مثل هر برنامه و سرویسی در دنیای فناوری، این‌جا هم گزینه‌های جایگزین دیگری در اختیار دارید.

پس در ادامه‌ی مطلب با سیاره‌ی آی‌تی همراه باشید تا با هم به بررسی شش مورد از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل بپردازیم.

بینگ مایکروسافت

یکی از واضح‌ترین جایگزین‌های گوگل موتور جستجوی شرکت مایکروسافت موسوم به Bing است. این سرویس که با آدرس Bing در دسترس کاربران قرار دارد در سال‌های گذشته سخت در تلاش بوده تا رقیب در خوری برای گوگل باشد. به همین خاطر ویژگی‌های جالبی در این موتور جستجو ارائه شده که ارزش بررسی کردن دارد.

بهترین موتورهای جستجو جایگزین گوگل

جستجوی بصری قابلیتی فوق العاده‌ای است که به شما اجازه می‌دهد تا بخش خاصی از یک تصویر را مورد جستجو قرار دهید. برای انجام این کار کافی است یک عکس پیدا کنید، سپس از گوشه‌ی بالای راست صفحه روی آیکن ذره‌بین کلیک و بخشی از تصویر که مدنظر دارید را انتخاب نمایید. با این کار نتایج مربوط به همان بخش برای شما نشان داده می‌شود.

این قابلیت برای پیدا کردن اثاثیه یا لباس‌هایی که در تصاویر مختلف وجود دارد بسیار مفید و کاربردی است.

بهترین موتورهای جستجو جایگزین گوگل

بینگ یک بخش جذاب دیگر به نام Rewards نیز دارد. با استفاده کردن از موتور جستجوی بینگ می‌توانید این هدیه‌ها را به دست آورید. اگر با اکانت خودتان وارد این سرویس شده باشید، هر بار که از بینگ استفاده کنید مایکروسافت به طور خودکار به شما امتیاز می‌دهد.

این قابلیت تا همین اواخر فقط در کشور آمریکا در دسترس بود ولی الان به بریتانیا هم وارد شده، بنابراین می‌توان امید داشت که در آینده سایر کشورها هم تحت پوشش آن قرار بگیرند.

DuckDuckGo

اگر مدام نگران این هستید که فعالیت‌های شما تحت نظارت شرکت‌ها و نهادهای مختلف قرار دارد، می‌توانید از موتور جستجوی داک‌داک‌گو به آدرس DuckDuckGo استفاده کنید.

این سرویس یک موتور جستجوی ساده و رایگان است که سعی نمی‌کند اهداف و مقاصد شما را پیش‌بینی کند. برای استفاده از داک‌داک‌گو می‌توانید به وبسایت آن مراجعه کنید، یا پلاگین مخصوص مرورگر کروم، فایرفاکس، یا سافاری را نصب نمایید، یا اصلاً از اپلیکیشن مخصوص اندروید یا iOS آن کمک بگیرید.

بهترین موتورهای جستجو جایگزین گوگل

داک‌داک‌گو در برخورد اول شاید کمی ساده و ابتدایی به نظر برسد. اطلاعات نتایج جستجو در این سرویس به اندازه‌ی گوگل و بینگ نیست، اما می‌توانید متوجه شوید که موضوع مقالاتی که در نتایج می‌آید درباره‌ی چیست. در داک‌داک‌گو گزینه‌ای برای جستجوی ایمن وجود دارد، و حتی می‌توانید تنظیمات آن را طوری پیکربندی کنید تا نتایج را بر اساس موقعیت مکانی شما نشان دهد.

یکی از ویژگی‌های جالب این سرویس جستجوهای Bang است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا با قرار دادن یک علامت تعجب قبل از اسم سایت‌ها، مطالب مورد نظر خود را در این سایت‌ها جستجو کنید. یعنی مثلاً اگر می‌خواهید در سایت آمازون به دنبال کفش بگردید، کافی است در داک‌داک‌گو بنویسید: !amazon shoes

Start Page

موتور جستجوی دیگری که در زمینه‌ی حریم خصوصی مطرح است استارت پیج با آدرس Start Page می‌باشد. این سرویس مدعی است که از نظر حریم خصوصی برترین موتور جستجوی جهان بوده و این مدعا را با آوردن نقل قول‌هایی از ادوارد اسنودن اثبات می‌کند.

بهترین موتورهای جستجو جایگزین گوگل

نکته‌ی جالبی که درباره‌ی استارت پیج وجود دارد این است که این موتور جستجو در حقیقت از نتایج جستجوی گوگل استفاده می‌کند، بنابراین وقتی در آن جستجو می‌کنید با همان نتایجی روبرو می‌شوید که در صورت جستجو در گوگل آن‌ها را می‌دیدید. ولی از آن‌جایی که استارت پیج اطلاعات شما را ذخیره نمی‌کند، سابقه‌ی جستجوهایتان ناشناس باقی می‌ماند.

این سرویس برای مرورگرهای اپرا، فایرفاکس، کروم، سافاری و اینترنت اکسپلورر پلاگین، و برای اندروید و iOS هم اپلیکیشن مخصوص دارد.

Ask

کاربران قدیمی اینترنت حتماً موتور جستجوی قدیمی Ask Jeeves را به خاطر دارند. این سرویس الان هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد، ولی حالا دیگر پسوندی در نام آن وجود ندارد. از آدرس Ask می‌توانید به موتور جستجوی اسک دسترسی داشته باشید.

بهترین موتورهای جستجو جایگزین گوگل

مزیت اصلی این سرویس همیشه به خاطر این موضوع بوده که در اسک می‌توانید پرسش‌های خود را در قالب گفتگوهای عادی بپرسید. برای مثال می‌توانید بنویسید What is life all about و پاسخ‌های فلسفی مربوطه را دریافت کنید.

هرچند این ویژگی در ابتدا بسیار جذاب و عجیب بود، ولی رفته رفته گوگل و سایرین هم آن را به سرویس‌های خود اضافه کردند. با این حال اسک همچنان چیزهایی برای عرضه دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

Yandex

کشور روسیه به تازگی در زمینه‌های مختلف به سرخط بسیاری از خبرگزاری‌ها آمده است. لازم به ذکر است که موتور جستجوی یاندکس هم با آدرس Yandex متعلق به همین کشور است و می‌تواند جایی در لیست ما داشته باشد.

بهترین موتورهای جستجو جایگزین گوگل

اگرچه مقر اصلی شرکت یاندکس در خود روسیه قرار دارد، اما این سرویس در کشورهای مختلف نیز شعبه‌های خود را برپا کرده است. یاندکس نتایج جستجوها را به خوبی و به سرعت نشان می‌دهد و علاوه بر این، ویژگی‌های اضافه‌ای مثل ایمیل و سرویس‌های ابری دارد.

Yahoo

در آخر غول قدیمی دنیای تکنولوژی را داریم که زمانی یکی از بزرگترین بازیگران عرصه‌ی موتورهای جستجو به حساب می‌آمد. یاهوی امروزی با آدرس Yahoo به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند اخبار، جستجوهای داغ، گزارش‌های جوی و نظایر آن را به کاربر نشان دهد.

بهترین موتورهای جستجو جایگزین گوگل

این سرویس نسبت به موتور جستجوی ساده‌ی گوگل و سایر سرویس‌ها کمی متفاوت است، اما اگر یک بار از یاهو استفاده کنید می‌بینید که این موتور جستجو هم به خوبی بقیه‌ی گزینه‌ها می‌تواند نتایج را در اختیار شما قرار دهد.