مخفی کردن موقعیت مکانی در آیفون یکی از راه‌های حفظ حریم خصوصی است که به راحتی و با خاموش کردن GPS و سرویس Location انجام می‌شود.

برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانند موقعیت کاربر را که به کمک حسگر GPS مشخص شده، به اشتراک بگذارند. کاربر می‌تواند با رد کردن دسترسی‌ها، مانع به اشتراک‌گذاری موقعیت جغرافیایی در این اپلیکیشن‌ها شود اما روش دیگر این است که به کلی سرویس مکان‌یابی یا Location و حسگر GPS‌ را غیرفعال کنیم.

در این مطلب به روش مدیریت کردن مکان‌یابی از طریق GPS‌ و مخفی کردن مختصات جغرافیایی در سیستم عامل iOS می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

فواید و مضرات سرویس مکان‌یابی و GPS

زمانی که سرویس مکان‌یابی یا Location Service در گوشی‌های امروزی که معمولاً سیستم عامل اندروید یا iOS دارند، فواید زیادی دارد. مثلاً اپ دوربین می‌تواند روی عکس‌ها، مختصات جغرافیایی‌شان را به صورت متادیتا یا EXIF درج کند. البته این قابلیت در تمام اپ‌های دوربین وجود ندارد.

اما در کنار فواید، مضراتی هم در فعال بودن سرویس مکان‌یابی وجود دارد که مهم‌ترین مورد، نادیده گرفتن حریم خصوصی است. ممکن است اپ‌های شبکه‌ی اجتماعی مختصات شما را به دوستان و مخاطبین اعلام کنند یا ممکن است اپلیکیشن نقشه نوتیفیکیشن‌های مختلفی نمایش دهد و از شما بخواهد در مورد محل کار، آموزشگاه، رستوران و مناطق دیدنی و ... نظر و نقد بنویسید و به این ترتیب دیگران متوجه می‌شوند که شما از چه مکان‌هایی بازدید کرده‌اید.

البته می‌توانید سخت‌گیری را کنار بگذارید و این موارد را نادیده بگیرید اما همه چیز به نوع کاربری شما بستگی دارد.

مخفی کردن موقعیت مکانی در تمام اپ‌های آیفون

برای غیرفعال کردن سرویس مکان‌یابی، ابتدا آیفون را آنلاک کنید و به صفحه‌ی خانه بروید و روی آیکون Settings تپ کنید.

در ادامه روی Privacy تپ کنید.

در صفحه‌ی تنظیمات حریم خصوصی یا پرایوسی، روی Location Services تپ کنید.

چگونه موقعیت مکانی را در اپ‌های آیفون مخفی و غیرفعال کنیم؟

چگونه موقعیت مکانی را در اپ‌های آیفون مخفی و غیرفعال کنیم؟

اکنون روی سوییچ Location Services تپ کنید تا در حالت غیرفعال و خاموش قرار گیرد. به این ترتیب مکان‌یابی غیرفعال می‌شود و هیچ اپی نمی‌تواند مختصات مکانی شما را گزارش کند.

چگونه موقعیت مکانی را در اپ‌های آیفون مخفی و غیرفعال کنیم؟

غیرفعال کردن دسترسی به موقعیت جغرافیایی و GPS در اپ‌های آیفون

اما روش دوم این است که فقط اپ‌هایی که نمی‌خواهید مختصات مکانی شما را گزارش کنند یا اطلاعاتی در این رابطه داشته باشند را از دسترسی به اطلاعات فراهم شده از طریق سرویس مکان‌یابی و GPS محروم کنید. در این صورت سایر اپ‌ها مثل اپ Maps اپل یا گوگل می‌توانند مختصات مکانی شما را روی نقشه نشان دهند و مشکلی در مسیریابی به وجود نمی‌آید.

روش کار به این صورت است:

اپ Settings را در iOS اجرا کنید.

روی Privacy تپ کنید.

روی Location Services تپ کنید.

چگونه موقعیت مکانی را در اپ‌های آیفون مخفی و غیرفعال کنیم؟

چگونه موقعیت مکانی را در اپ‌های آیفون مخفی و غیرفعال کنیم؟

در پایین صفحه و در لیست اپلیکیشن‌ها، روی تک‌تک‌ اپ‌ها تپ کنید و سطح دسترسی را مشخص کنید.

  • اگر نمی‌خواهید اپلیکیشنی به سرویس مکان‌یابی دسترسی داشته باشد، پس از تپ کردن روی نام آن، گزینه‌ی Never را انتخاب کنید.
  • اگر لازم است اپی در زمان اجرا، به موقعیت مکانی دسترسی داشته باشد، حالت While when using the App را انتخاب کنید.
  • برای رهگیری همیشگی موقعیت مکانی توسط یک اپ خاص نیز حالت Always‌ را انتخاب کنید.

چگونه موقعیت مکانی را در اپ‌های آیفون مخفی و غیرفعال کنیم؟

چگونه موقعیت مکانی را در اپ‌های آیفون مخفی و غیرفعال کنیم؟

برخی اپ‌ها مثل Facebook زمانی که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند هم موقعیت مکانی شما را رهگیری می‌کنند! حتی با وجود اینکه مفهوم گزینه‌ی While when using the App این است که تنها در زمان استفاده از اپ، موقعیت رهگیری می‌شود. بنابراین اینکه همواره موقعیت بررسی می‌شود یا خیر، بسته به اپ و نوع برنامه‌نویسی آن دارد.

مدیریت دسترسی به موقعیت جغرافیایی توسط اپ‌های سیستمی آیفون

در صفحه‌ی تنظیمات موقعیت مکانی و در انتهای صفحه، می‌توانید سرویس‌های سیستمی آیفون را نیز مدیریت کنید. بنابراین پس از اجرا کردن اپ Settings و تپ روی Privacy و Location Services اسکرول کنید تا به انتهای صفحه و بخش System Services برسید.

در این بخش روی سوییچ هر یک از آیتم‌ها که نمی‌خواهید موقعیت مکانی شما را در اختیار داشته باشد، تپ کنید تا در حالت غیرفعال و خاموش قرار گیرد.

چگونه موقعیت مکانی را در اپ‌های آیفون مخفی و غیرفعال کنیم؟

توجه کنید که در کنار سرویس‌هایی که اخیراً از موقعیت مکانی شما استفاده کرده‌اند، فلشی دیده می‌شود.

سوالات مهم در مورد GPS و سرویس مکان‌یابی آیفون

آیا پس از خاموش کردن سرویس مکان‌یابی آیفون، می‌توانیم از اپلیکیشن‌ها مثل قبل استفاده کنیم؟

GPS و سرویس مکان‌یابی جزو امکانات جانبی آیفون است. بنابراین می‌توانید از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. البته در برخی اپ‌ها ممکن است پیام هشداری در مورد غیرفعال بودن سرویس مکان‌یابی نمایش داده شود و نتوان از تمام امکانات اپ استفاده کرد.

آیا خاموش کردن سرویس مکان‌یابی روی مصرف باتری آیفون هم موثر است؟

قطعاً. حسگر GPS مثل وای-فای یا پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی و همین‌طور نمایشگر آیفون، پرمصرف نیست اما چندان کم‌مصرف هم نیست و لذا غیرفعال کردن سرویس مکان‌یابی، مصرف باتری را کاهش می‌دهد.