در نسخه‌ی جدید سیستم عامل iOS برای آیفون‌ها، تغییراتی در نحوه‌ی دسترسی اپ‌ها به موقعیت مکانی ایجاد شده که برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران و همین‌طور کاهش مصرف باتری مفید است. می‌توانید دسترسی اغلب اپ‌ها به موقعیت مکانی دقیق را غیرمجاز کنید و در نتیجه از فعال شدن حسگر GPS که مصرف باتری را قدری افزایش می‌دهد، جلوگیری کنید.

در این مقاله به روش غیرفعال کردن موقعیت مکانی دقیق یا Precise Location در آیفون می‌پردازیم. با ما باشید.

تفاوت موقعیت مکانی دقیق و موقعیت مکانی تقریبی چیست؟

به طور کلی برای تعیین موقعیت مکانی دو روش وجود دارد. روش اول استفاده از GPS و مشابه آن گلوناس است که دقت بالایی دارد و توسط سنسور خاصی صورت می‌گیرد به این صورت که دیوایس با ماهواره‌های متعددی که همواره در اطراف زمین گردش می‌کنند، ارتباط برقرار کرده و با اندازه‌گیری مدت زمان دریافت سیگنال، فاصله تا هر ماهواره تخمین زده می‌شود. اگر تعداد ماهواره‌ها حداقل ۳ مورد باشد، موقعیت مکانی مشخص می‌شود. خطای این روش بسته با افزایش تعداد ماهواره‌ها کمتر می‌شود و معمولاً زیر ۱۰ متر است.

اما روش دوم تخمین موقعیت جغرافیایی، استفاده از دکل‌های مخابراتی است. فاصله‌ی گوشی تا دکل‌های مخابراتی اطراف محاسبه شده و موقعیت مکانی مشخص می‌شود. این روش خطای بیشتری دارد که ممکن است به ۱۰۰ متر برسد! اما نیازی به روشن کردن حسگر GPS نیست و مصرف باتری با حالتی که سرویس مکان‌یابی غیرفعال است، تفاوت زیادی ندارد.

غیرفعال کردن مکان‌یابی دقیق در iOS 14

اپل در نسخه‌ی جدید iOS، این امکان را فراهم کرده که کاربر موقعیت مکانی دقیق را فقط برای برخی اپلیکیشن‌ها فعال کنید و برای سایر اپ‌ها از موقعیت مکانی تقریبی استفاده کند. در این صورت مصرف باتری کمتر می‌شود و از حریم خصوصی کاربر، حفاظت بهتری می‌شود.

برای دسترسی به تنظیمات مربوطه و غیرفعال کردن مکان‌یابی دقیق مراحل زیر را طی کنید:

اپلیکیشن Settings یا تنظیمات را اجرا کنید.

اسکرول کنید تا به لیست اپ‌ها برسید و روی اپ موردنظر تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی Location تپ کنید.

در صفحه‌ی تنظیمات موقعیت مکانی، سوییچ گزینه ی Precise Location را در وضعیت خاموش قرار دهید.

به این ترتیب اپ موردنظر از این پس فقط می‌تواند از موقعیت مکانی تقریبی شما آگاه شود که خوشبختانه برای بیشتر امور کفایت می‌کند.

تفاوت تخمین موقعیت مکانی دقیق و تقریبی در آیفون و تنظیمات اپ‌ها در iOS 14

در کدام اپ‌ها از موقعیت مکانی دقیق استفاده کنیم؟

غیرفعال کردن مکان‌یابی دقیق ممکن است در عملکرد برخی از اپ‌ها مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال اپ‌هایی نظیر Google Maps و Apple Maps و Waze و سایر اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی، می‌بایست به اطلاعات حسگر GPS دسترسی داشته باشند تا موقعیت به صورت دقیق رو نقشه نمایش داده شود و مسیرهای پیشنهادی صحیح و دقیق باشد. اگر موقعیت مکانی تقریبی در این اپ‌ها استفاده شود، احتمال اشتباه بودن موقعیت و راهنمایی غلط در خصوص مسیرها وجود دارد.

بنابراین توصیه می‌کنیم که برای اپ‌های نقشه و مسیریابی و همین‌طور اپ‌های مربوط به سرویس تاکسی آنلاین، Precise Location استفاده کنید. برای سایر اپ‌ها نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام و گوگل کروم و اپ‌های وضعیت آب و هوا و غیره، استفاده از موقعیت مکانی تقریبی کفایت می‌کند و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

تفاوت تخمین موقعیت مکانی دقیق و تقریبی در آیفون و تنظیمات اپ‌ها در iOS 14

خوشبختانه در iOS 14 تغییر دادن تنظیمات دسترسی به موقعیت مکانی بسیار ساده است و برای هر اپ به صورت مستقل صورت می‌گیرد. لذا اگر با مشکلی روبرو شدید، تنظیمات را به حالت قبل برگردانید.