شاید با عکس‌هایی که دارای واترمارک هستند و به بیان دیگر لوگو یا متن و جمله‌ای در گوشه و کنار عکس و حتی در وسط تصویر اضافه شده، روبرو شده باشید. معمولاً برای جلوگیری از کپی کردن عکس و استفاده‌ی غیرمجاز، از Watermark استفاده می‌شود. نرم‌افزارهای مختلفی برای اضافه کردن واترمارک روی عکس‌ها وجود دارد و افزونه‌ها و اکستنشن‌هایی برای وردپرس و دیگر نرم‌افزارهای مدیریت سایت وجود دارد که همین کار را انجام می‌دهد.

اما در این مقاله به سوال دیگری پاسخ می‌دهیم: حذف واترمارک از روی عکس! در این مقاله می‌خواهیم چند نرم‌افزار برای حذف کردن واترمارک از روی عکس‌ها معرفی کنیم و در ادامه با معرفی دو وب‌سایت مفید، این کار را در اندروید و هر سیستم عاملی که به اینترنت و مرورگر دسترسی دارد، انجام دهیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

معمولاً نرم‌افزاری که واترمارک روی عکس‌ها اضافه کرده، نمی‌تواند کار برعکس را انجام دهد. به علاوه اگر این قابلیت وجود داشته باشد هم عکس پس از حذف کردن واترمارک، مثل عکس اصلی نخواهد بود و کیفیت کلی و به خصوص بخشی که واترمارک قرار داشته، متفاوت است.

اما در مورد افزونه‌های وردپرس یا ... که واترمارک روی تصاویر اضافه می‌کنند تا بازدیدکنندگان سایت از عکس‌ها سوء استفاده نکنند و به عبارت دیگر بدون ذکر منبع در جای دیگری به کار نبرند، ممکن است گزینه‌ای برای ذخیره کردن نسخه‌ی اورجینال عکس و سپس ایجاد یک کپی به همراه واترمارک روی عکس، وجود داشته باشد. به این ترتیب اگر زمانی نیاز به استفاده از متن و لوگوی جدید باشد یا بخواهید Watermark تصاویر را حذف کنید، راه بازگشتی وجود دارد و عکس اورجینال قابل استفاده است.

اما به بحث اصلی می‌رسیم که معرفی چند نرم‌افزار رایگان برای حذف کردن واترمارک عکس‌ها است.

ویرایشگر حرفه‌ای عکس‌ها، GIMP

نرم‌افزار معروف فتوشاپ رایگان نیست هر چند ممکن است به صورت کرک‌شده و قفل‌‌شکسته استفاده شود، اما GIMP که از نظر کاربری مشابه Adobe Photoshop طراحی شده، یک نرم‌افزار حرفه‌ای و رایگان است که مراحل پیچیده‌ی ویرایش تصویر را انجام می‌دهد. توجه کنید که GIMP مخفف GNU Image Manipulation Program است و در واقع نسخه‌ی اصلی آن مخصوص گنو لینوکس بوده اما برای تمام پلتفرم‌ها یعنی ویندوز مایکروسافت و مک‌او‌اس اپل نیز ارایه شده است.

معرفی نرم‌افزارها و سایت‌هایی برای حذف کردن واترمارک از روی عکس‌ها

در GIMP می‌توانید حذف کردن واترمارک را به کمک ابزارهای مختلف پیاده‌سازی کنید و روال کار شبیه به فتوشاپ و ابزار Clone Stamp و برخی موارد دیگر آن است.

Paint.NET

نرم‌افزار بعدی که کاملاً رایگان است، نرم‌افزاری به اسم Paint.NET است که برای ویرایش کردن عکس‌ها در حد معمول طراحی شده است. به عبارت دیگر قابلیت‌های GIMP و فتوشاپ به صورت کامل در این نرم‌افزار وجود ندارد.

معرفی نرم‌افزارها و سایت‌هایی برای حذف کردن واترمارک از روی عکس‌ها

یکی از ابزارهای مفید Paint.NET، ابزار Clone Stamp است که مثل ابزار مشابه در فتوشاپ یا GIMP عمل می‌کند. با انتخاب این ابزار و سپس تغییر سایز قلمو و استفاده از CTRL و پس‌زمینه‌ی عکس، می‌توانید بخش‌هایی از عکس را در بخش‌هایی دیگر کپی کنید. کافی است روی نواحی زیر واترمارک، کلیک کرده و موس را حرکت دهید و سپس رها کنید. البته اگر واترمارک بسیار بزرگ باشد، صرفاً با استفاده از ابزار Clone Stamp به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌رسید.

حذف واترمارک به کمک سایت WebInpaint

برای حذف کردن واترمارک از تصاویر، می‌توانید از وب‌اپلیکیشن‌ها نیز استفاده کنید. یکی از سایت‌های مفید در این زمینه، WebInpaint است. کافی است عکس واترمارک‌شده را آپلود کنید و از ابزار Mask Tool استفاده کنید و حروف نوشته یا لوگو را هایلایت کنید. با کلیک روی دکمه‌ی Erase که به شکل علامت پخش فایل است و در نوار ابزار بالای صفحه قرار گرفته، همه‌چیز سریع و ساده انجام می‌شود.

معرفی نرم‌افزارها و سایت‌هایی برای حذف کردن واترمارک از روی عکس‌ها

این وب‌سایت امکانات ویرایشی و کیفیت کار عالی ندارد اما استفاده کردن از آن بسیار سریع و ساده است. البته اپلیکیشن آن نیز برای دانلود و نصب قرار داده شده است.

حذف واترمارک در سایت LunaPic

سایت دیگری که حذف کردن واترمارک را به سادگی انجام می‌دهد، LunaPic است. البته استفاده از آن به سادگی WebInpaint نیست و هر تغییری که روی عکس می‌دهید، صفحه از نو بارگذاری می‌شود.

معرفی نرم‌افزارها و سایت‌هایی برای حذف کردن واترمارک از روی عکس‌ها

به علاوه برای استفاده از این سرویس تحت وب می‌بایست حساب کاربری ایجاد کنید.