بهینه‌سازی کردن فایل‌های CSS در طراحی و نگهداری سایت یکی از امور مهم است چرا که سرعت بارگذاری سایت و سرعت رندر شدن یا نمایش بخش ابتدایی صفحات به حجم فایل‌های CSS بستگی دارد. طبعاً سرعت باز شدن صفحات سایت، در استقبال کاربران نیز موثر است و یکی از اصول سئو این است که فایل‌های استایل و جاوااسکریپت، از نظر تعداد و حجم و همین‌طور سینتکس‌ها، بهینه شوند.

در این مقاله می‌خواهیم چند سرویس تحت وب برای بهینه‌سازی فایل‌های CSS را معرفی کنیم که برای طراحی وب و مدیران سایت مفید است. با ما باشید.

معرفی سایت‌های چک کردن و زیباسازی CSS

در این مقاله به معرفی چند سرویس تحت وب برای چک کردن کدهای CSS می‌پردازیم. پس از بررسی صحت سینتکس‌ها می‌توانید سراغ سرویس‌هایی بروید که حجم فایل CSS را کاهش می‌دهند.

PostCSS

سایت PostCSS صرفاً یک سرویس ساده برای چک کردن کدها نیست بلکه تنظیمات و امکانات بسیار خوبی دارد. حتی توسعه‌دهندگان گوگل، گیت‌هاب، وردپرس و بسیاری دیگر از این سایت استفاده می‌کنند. PostCSS یک سیستم متن باز است و می‌توانید در طراحی اپلیکیشن‌ها از آن استفاده کرده و ویژگی‌های زیادی را به شکل پلاگین اضافه کنید.

معرفی سایت‌هایی برای چک کردن کدهای CSS و تمیز و بهینه کردن خوانایی

به عنوان مثال می‌توانید پلاگین‌هایی برای امور زیر اضافه کنید:

  • چک کردن کد برای یافتن ارورها
  • تمیز و زیباسازی کد برای خوانایی بهتر
  • ویرایش کدهای CSS به منظور سازگاری با مرورگرهای مختلف

PostCSS یکی از بهترین سایت‌ها برای بهینه‌سازی CSS است و بهتر است حتماً نگاهی به آن بیاندازید.

Code Beautify

وب‌سایت Code Beautify برای زیباسازی کدهای CSS و یافتن خطاها به کار می‌رود. این سایت صحت کدهای شما را با CSS Validator چک می‌کند و توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی آن ارایه می‌کند. اگر بخشی از کد بهینه نباشد یا خطایی در کدنویسی صورت گرفته باشد، هشدار و ارور می‌دهد.

می‌توانید کدهای CSS را از فایل‌های مربوط به سایت خویش کپی کرده و پیست کنید. روش دیگر پیست کردن آدرس فایل CSS است و این سرویس تحت وب به صورت خودکار محتویات URL پیست‌شده را بارگذاری می‌کند.

CSS Lint

سایت بعدی لیست ما، CSS Lint است. ابزاری متن باز برای تمیز کردن کدهای CSS که پیشنهاداتی برای بهبود کدها ارایه می‌کند.

معرفی سایت‌هایی برای چک کردن کدهای CSS و تمیز و بهینه کردن خوانایی

می‌توانید نوع ارورهای احتمالی که می‌خواهید چک کنید را از منوی کرکره‌ای این سایت انتخاب کنید. در این صورت یافتن ارور و خطای موردنظر ساده‌تر می‌شود.

Beautify Tools

سایت Beautify Tools همان‌طور که از نامش می‌توان حدس زد، حاوی ابزارهای بهینه‌سازی و زیباسازی کد است که البته صرفاً مختص CSS نیست. ابزار تأیید کد CSS یا به عبارت دیگر CSS Validator نیز در این سایت پیش‌بینی شده است که صحت کدها را ساده و سریع بررسی می‌کند و خوانایی کدهای CSS را بهبود می‌بخشد.

W3C CSS Validator

گزینه‌ی بعدی سرویس تحت وب W3C CSS Validator است. بیش از یک دهه است که کنسرسیوم جهانی وب که به اختصار W3C گفته می‌شود، به طراحان وب در طراحی بهینه و استاندارد وب کمک می‌کند. برای چک کردن صحت کدهای CSS نیز می‌توانید از ابزار آنلاینی که ارایه شده استفاده کنید.

نکته‌ی جالب این است که ابزار W3C Validator علاوه بر کد پیست شده، URL فایل استایل‌شیت و همین‌طور فایل CSS آپلود شده را می‌پذیرد. این ابزار به چک کردن سینتکس‌ها می‌پردازد و اشتباهات احتمالی را گزارش می‌کند.