ویندوز سال به سال پیشرفت می‌کند، اما هنوز که هنوز است نتوانسته ابزاری در خور نیازهای کاربران برای مدیریت کلیپ‌بورد ارائه کند. امروزه کاربران نه تنها فایل و متن کپی می‌کنند، بلکه به واسطه‌ی قابلیت‌های قدرتمند ویندوز از این ویژگی برای خلق آثار مختلف کمک می‌گیرند.

وقتی داده‌ای را کپی یا کات می‌کنید، این داده به طور موقتی در فضایی نادیدنی از حافظه نگهداری می‌شود. به این فضا کلیپ‌بورد می‌گویند. کلیپ‌بورد اجازه می‌دهد اطلاعات مختلف بین اپلیکیشن‌ها جابجا شود.

در این پست با سیاره‌ی آی‌تی همراه باشید تا برخی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان مدیریت کلیپ‌بورد در ویندوز ۱۰ را به شما معرفی کنیم.

ابزار مربوط به کلیپ‌بورد در ویندوز XP فایلی به نام clipbrd.exe بود که فایل اجرایی برنامه‌ی Clipboard Viewer یا ClipBook Viewer به حساب می‌آمد. با استفاده از این برنامه می‌توانستید ببینید چه چیزی در کلیپ‌بورد سیستم وجود دارد. اما اگر در ویندوز ویستا، ۷، ۸ یا ۱۰ به دنبال چنین فایلی بگردید، نمی‌توانید آن را پیدا کنید.

نرم‌افزارهای رایگان مدیریت کلیپ‌بورد در ویندوز

این اپلیکیشن‌ها روی همه‌ی نسخه‌های ویندوز کار می‌کنند. اما شاید در برخی موارد برای استفاده از این برنامه‌ها لازم باشد که نسخه‌های قدیمی‌تر .NET framework را روی سیستم خود داشته باشید.

CopyQ Clipboard Manager

CopyQ یکی از بهترین ابزارهای مدیریت کلیپ‌بورد در ویندوز است که در عین سادگی بسیار قدرتمند می‌باشد. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا چیزهایی مثل کدهای دسترسی، واژه‌های تکراری موجود در فایل‌های متنی یا حتی فایل‌ها را از یک پوشه به یک پوشه‌ی دیگر کپی کنید. CopyQ در تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها از قابلیت‌های زیر برخوردار است:

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

  • پشتیبانی از اسکریپت
  • ایمپورت و اکسپورت
  • مرتب‌سازی
  • درخت زبانه‌ای
  • مخفی‌سازی مداخل و نظایر آن

Clipa.Vu

Clipa.Vu ابزاری است که امکان کپی، پیست و منتقل کردن متن از یک اپلیکیشن به یک اپلیکیشن دیگر را فراهم می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا به آسانی سوابق کلیپ‌بورد سیستم خود را مدیریت کنید. وقتی در این برنامه چیزی را پیست می‌کنید، روی آیتم‌های کپی شده مهر زمانی خورده می‌شود. Clipa.Vu تاریخچه‌ی همه‌ی چیزهایی که تا به حال کپی کردید را نگه می‌دارد تا بتوانید میان آن‌ها جستجو کنید.

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

برای دانلود Clipa.Vu اپلیکیشن ویندوز استور را اجرا کنید و نام آن را سرچ کنید.

Clipboard Magic

Clipboard Magic ابزار دیگری برای مدیریت کلیپ‌بورد است که کلیپ‌بورد داخلی ویندوز را گسترش می‌دهد. این برنامه با امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد انجام بسیاری از اعمال را راحت می‌کند و به افزایش سرعت کارها کمک شایانی می‌نماید. Clipboard Magic علاوه بر ذخیره‌سازی نام‌ها، می‌تواند انواع آدرس‌های وب را در حافظه‌ی خود نگهداری کند تا لازم نباشد همه چیز را بوکمارک کنید.

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

بهترین بخش این اپلیکیشن این است که به شما اجازه می‌دهد چندین ورودی داشته باشید، و کپی هر یک از این آیتم‌ها به طور خودکار به کلیپ‌بورد ویندوز منتقل می‌شود. با این کار می‌توانید محتوای مربوطه را در هر سند یا صفحه‌ی اینترنتی که بخواهید کپی کنید.

PhraseExpress

PhraseExpress ابزاری برای نوشتن و تکمیل خودکار، گسترش متن، تصحیح املایی، اجرای برنامه‌ها و مدیریت کلیپ‌بورد است که امکانات بسیاری دارد. استفاده از این ابزار برای مصارف شخصی رایگان است، اما برای مصارف تجاری باید اشتراک آن را تهیه کنید.

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

قابلیت‌های PhraseExpress عبارت‌اند از:

  • درج متون استاندارد در برنامه‌های مختلف
  • تکمیل خودکار متن در حین تایپ کردن
  • شخصی‌سازی متون استاندارد همراه با پر کردن فرم‌ها
  • تبدیل مخفف‌ها در برنامه‌های مختلف
  • اشتراک‌گذاری پاسخ‌های جمع‌شده در شبکه
  • اتوماسیون کارهای تکراری از طریق ماکروها
  • پشتیبانی از ویندوز، مک، آیفون/آیپد و اندروید

Clipboard Help and Spell

با استفاده از Clipboard Help and Spell می‌توانید به تکه فایل‌های فعلی خود یادداشت اضافه کنید یا یادداشت جدید بسازید. مضاف بر این، می‌توانید محتواها را به صورت یک فایل متنی بر روی کامپیوتر ذخیره کنید.

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

برای ساده کردن کارهای مختلف می‌توانید از میانبرهای ویژه استفاده کنید. برای مثال میانبری وجود دارد که با کمک آن می‌توانید فوراً از محتوای کلیپ‌بورد یک فایل متنی بسازید.

 این برنامه از سرویس‌هایی برای بکاپ‌گیری و بازیابی پشتیبانی می‌کند.

Archive Clipboard

Archive Clipboard یک ابزار مدیریت کلیپ‌بورد ساده اما مبتنی بر فضای ابری است که همه چیز را به صورت متن ذخیره و متناسب با محتوای آن دسته‌بندی می‌کند. این برنامه لاگ دقیقی از کلیپ‌بورد شما ثبت می‌کند و امکان مشاهده‌ی متن، تصویر، فایل و لینک را برایتان فراهم می‌کند.

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

نکته‌ی جالب توجه این برنامه که آن را نسبت به بقیه متمایز می‌کند این است که Archive Clipboard مبتنی بر فضای ابری می‌باشد.

بنابراین هر چیزی که کپی می‌کنید، قابل انتقال بین دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف است.

Enhanced Clipboard Manager

Enhanced Clipboard Manager اپلیکیشنی برای کپی و پیست کردن آسان محتوا در ویندوز است و ویژگی‌های زیر را ارائه می‌کند:

  • این برنامه به ما اجازه می‌دهد تا همه‌ی محتوای کلیپ‌بورد را به صورت صف در بیاوریم.
  • این برنامه به ما اجازه می‌دهد تا همه‌ی محتوای کلیپ‌بورد را به یک فضای ذخیره‌سازی دائمی مثل فایل منتقل کنیم.
  • اگر مجوز مدیریتی داشته باشید، می‌توانید به صورت از راه دور به این برنامه دسترسی پیدا کنید.
  • آیکون اپلیکیشن از همان نقطه‌ای که اطلاعات از آن‌جا کپی شده نمایش داده می‌شود.
  • استفاده از رابط کاربری این برنامه آسان است.

منتها ابزار Enhanced Clipboard Manager برای عمل کردن به فریم‌ورک .Net 2.0 نیاز دارد و فقط بر روی ویندوز ۷ و ۸ کار می‌کند.

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

Clipboardic

Clipboardic برنامه‌ی کوچکی است که همه‌ی محتوای کلیپ‌بورد شما را کپی کرده و آن را در یک مکان ذخیره می‌سازد. به این طریق، هر زمان که بخواهید می‌توانید از اطلاعات‌تان استفاده کنید. Clipboardic ابزاری برای جستجوی راحت‌تر میان محتواهای قبلی دارد، و در بخش System Tray یا همان قسمت کنار ساعت و تقویم ویندوز، قرار می‌گیرد. علاوه بر این می‌توانید آیتم‌های مورد نظر خود را از برنامه حذف نمایید.

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

اگر بین کامپیوترهای مختلف خود شبکه داشته باشید، می‌توانید Clipboardic را میان چند کامپیوتر اجرا کنید. با این کار یک لاگ مرکزی به وجود می‌آید که از طریق همه‌ی کامپیوترها در دسترس خواهد بود. نام هر کامپیوتر برای شناسایی ساده‌تر به هر کلیپ‌بورد اضافه می‌شود.

Ditto Clipboard Manager

Ditto ابزاری است که جایگزین کلیپ‌بورد پیش‌فرض ویندوز می‌شود. این برنامه هر آیتمی که در کلیپ‌بورد قرار می‌گیرد را ذخیره کرده و به شما اجازه می‌دهد تا بعداً به آن‌ها دسترسی داشته باشید. Ditto امکان ذخیره‌سازی انواع محتواهایی که قابلیت قرارگیری در کلیپ‌بورد داشته باشند، مثل متن، تصویر، HTML و غیره، را فراهم می‌کند.

کلیپ‌بورد ویندوز و بهترین جایگزین‌های آن با قابلیت‌های مدیریتی بهتر

قابلیت‌های Ditto عبارت‌اند از:

  • همگام‌سازی در میان کامپیوترهای مختلف.
  • اطلاعات کلیپ‌بورد ابتدا رمزنگاری شده و بعد در شبکه ارسال می‌شود.
  • پشتیبانی از درگ و دراپ در برنامه‌هایی که امکان کپی و پیست استاندارد داشته باشند.
  • تصویر بندانگشتی آیتم‌های موجود در کلیپ‌بورد در کنار هر گزینه نمایش داده می‌شود.

اگر فکر می‌کنید گزینه‌های این لیست کافی نیست می‌توانید از ابزارهای دیگری مثل CopyCat، Orange Note و Clibor استفاده کنید. چنان‌چه برنامه‌ی دیگری را در این زمینه می‌شناسید آن را در بخش نظرات به ما معرفی نمایید.