رهگیری موقعیت مکانی افراد و به خصوص کودکان، معلولین و افراد سالخورده، موضوع مهمی است. برای این مهم اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی شده است. در واقع اگر لازم باشد، می‌توانید موقعیت دیوایس اندرویدی و همین‌طور آیفون یا آیپد افراد را روی نقشه مشاهده کنید. خوشبختانه برخی از این اپ‌ها کاملاً رایگان هستند.

در این مقاله به معرفی تعدادی از اپ‌های چک کردن موقعیت جغرافیایی برای اندروید و iOS می‌پردازیم. با ما باشید.

با توجه به اینکه این روزها حسگر GPS بسیار ارزان است و تقریباً در هر گوشی و تبلتی به کار رفته، رهگیری موقعیت مکانی ساده شده است. علاوه بر مشاهده کردن موقعیت خویش روی نقشه، می‌توانید موقعیت افراد خانواده را نیز مشاهده کنید و این برای پیگیری وضعیت افراد معلول، بیماران و افراد سالخورده بسیار مفید و البته ضروری است.

خوشبختانه اپلیکیشن‌های رایگان متعددی برای این مقصود طراحی شده است. حتی در اپ‌های پولی هم امکانات رایگان زیادی وجود دارد که شاید شما را از خرید نسخه‌ی پولی منصرف کند. قبلاً در مقاله‌ای به معرفی اپلیکیشن‌هایی برای به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی پرداختیم:

و در ادامه چند اپلیکیشن برای چک کردن موقعیت دیگران را معرفی می‌کنیم.

Life360

اپلیکیشن Life360 یکی از بهترین اپ‌های برای رهگیری موقعیت افراد خانواده است. می‌توانید موقعیت‌هایی را روی نقشه اضافه کنید که با ورود افراد به این مکان‌ها، نوتیفیکیشنی نمایش داده شود. به عنوان مثال زمانی که فرزند به مدرسه رسید، نوتفیکیشنی دریافت کنید و خیالتان از جهت سفر درون‌شهری راحت شود. علاوه بر این می‌توانید موقعیت افراد را روی نقشه ببینید.

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

در این اپلیکیشن قابلیت اضافه کردن افراد در گروه‌های مختلف برای پیگیری موقعیت مکانی وجود دارد که از قابلیت‌های بسیار مهم و مفید آن است.

Life360 دقت بالایی دارد البته به شرط آنکه دسترسی گوشی‌ها و تبلت‌ها به اینترنت نسبتاً خوب و بدون قطعی باشد. در نسخه‌ی رایگان Life360 می‌توانید دو شخص و دو موقعیت مکانی را اضافه کنید. برای افزایش تعداد افراد و مکان‌ها و استفاده از امکانات اضافی مثل گزارش رانندگی، هشدار سرعت غیرمجاز و استفاده از سرویس‌های کمک فوری می‌بایست نسخه‌ی پولی را تهیه کنید.

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

برای دانلود این اپلیکیشن به آیتونز یا گوگل پلی رجوع کنید:

Google Maps

اپلیکیشن و سرویس مکان‌یابی گوگل که Google Maps نام دارد هم قابلیت‌های رایگان و مفید زیادی دارد. از جمله قابلیت‌های گوگل مپس این است که می‌توانید موقعیت مکانی خودتان در روزهای مختلف را چک کنید. به همین ترتیب می‌توانید از گوگل مپس برای رهگیری موقعیت گوشی یا تبلت نیز استفاده کنید.

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

البته Google Maps برای رهگیری موقعیت افراد خانواده طراحی نشده و لذا قابلیت هشدار دادن و نمایش نوتیفیکیشن مثل اپلیکیشن Life360 در آن وجود ندارد اما در مقابل برای مکان‌یابی و چک کردن نقشه، یکی از بهترین اپلیکیشن‌های موبایل محسوب می‌شود.

برای استفاده از قابلیت رهگیری موقعیت افراد در گوگل مپس، از منوی این اپ و گزینه‌ی Location sharing استفاده کنید. می‌توانید موقعیت خودتان را برای مدت زمانی مثل ۱ ساعت و یا تا زمانی که این ویژگی به صورت دستی غیرفعال شود، به اشتراک بگذارید. 

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

بنابراین کافی است در گوشی افراد خانواده این اپ را اجرا کنید و موقعیت را با خودتان به اشتراک بگذارید. از این پس می‌توانید موقعیت ایشان را در گوشی یا تبلت خودتان ببینید.

علاوه بر اپ موبایلی، نسخه‌ی تحت وب Google Maps آن در همه‌ی وسایل مجهز به مرورگر اینترنت، قابل استفاده است.

Glympse

Glympse هم یکی از اپ‌های جالب برای چک کردن موقعیت مکانی افراد است که نسخه‌ی مخصوص اندروید، iOS‌ و حتی ویندوز فون دارد. استفاده از این اپلیکیشن بسیار ساده است و قابلیت‌های زیادی دارد. حتی می‌توانید این اپ را به ماشین خویش مربوط کرده و از GPS خودرو استفاده کنید.

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

زمانی که موقعیت مکانی را با این اپ به اشتراک می‌گذارید، انتخاب مدت زمان به اشتراک‌گذاری از ۵ دقیقه تا ۱۲ ساعت، امکان‌پذیر است. در این حالت لینکی برای به اشتراک‌گذاری مسیر رانندگی شما از طرق مختلف ارایه می‌شود. می‌توانید این لینک را به کمک شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، ایمیل یا SMS برای افراد موردنظر بفرستید. حین رانندگی با یک تپ ساده می‌توانید ۱۵ دقیقه به مدت زمان به اشتراک‌گذاری مسیر رانندگی اضافه کنید.

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

کسی که لینک مسیر رانندگی شما را دریافت کرده، موقعیت شما را روی نقشه به صورت آنی و زنده مشاهده می‌کند. دیگران می‌توانند بدون استفاده از اپ Glympse هم موقعیت شما را ببینند، کافی است از نسخه‌ی تحت وب این سرویس استفاده کنند. علاوه بر موقعیت، سرعت رانندگی شما نیز گزارش می‌شود البته اگر این مورد را فعال کرده باشید. به علاوه گزارش ترافیک، مسیر و زمان تخمینی رسیدن شما به مقصد نیز به اشتراک گذاشته می‌شود.

استفاده از اپ‌های پیام‌رسان برای چک کردن موقعیت مکانی

یک روش دیگر برای چک کردن موقعیت افراد خانواده این است که از پیام‌رسان‌ها استفاده کنید. این روش به سادگی کار با اپ‌های نقشه و مسیریابی نیست اما گزینه‌ی خوبی است.

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

به عنوان مثال می‌توانید از پیام‌رسان WhatsApp برای این مهم استفاده کنید. برای فرستادن موقعیت جغرافیایی در پیام‌رسان واتس‌اپ، روی آیکون سنجاق یا Attachment تپ کنید و سپس گزینه‌ی Location و Share Live location را لمس کنید. اکنون می‌توانید مدت زمان به اشتراک‌گذاری را انتخاب کنید. یکی از حالت‌های ۱۵ دقیقه، ۱ ساعت یا ۸ ساعت را انتخاب کنید. به این ترتیب موقعیت مکانی شما مرتباً به شخص مقابل گزارش می‌شود. البته قابلیت فرستادن موقعیت فعلی بدون بروزرسانی موقعیت در دقایق بعدی نیز وجود دارد.

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

پیام‌رسان Facebook هم این قابلیت را دارد. کافی است روی منوی چهار نقطه‌ای در سمت چپ ناحیه‌ی نوشتن پیام تپ کنید و سپس گزینه‌ی Location را انتخاب کنید. در ادامه Share Live Location را انتخاب کنید تا موقعیت شما به صورت زنده در اختیار شخص موردنظر قرار بگیرد و این موضوع تا ۱ ساعت ادامه پیدا می‌کند.

چگونه موقعیت مکانی افراد خانواده و دوستان را روی نقشه ببینیم؟

اپلیکیشن پیام‌رسان معروف Snapchat هم این قابلیت را دارد و البته نام خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. می‌توانید از Snap Map استفاده کنید و موقعیت خودتان را با برخی از مخاطبین و دوستان و یا همه‌ی مخاطبین به اشتراک بگذارید. می‌توانید در نقشه روی آیکون تنظیمات تپ کنید و به اشتراک‌گذاری موقعیت جغرافیایی را آغاز کنید. برای رویت کردن موقعیت دیگران نیز به بخش Map از تنظیمات مراجعه کنید.

توجه کنید که برای چک کردن موقعیت آیفون و آیپد و همین طور وسایل اندرویدی، می‌توانید از امکاناتی که اپل و گوگل پیش‌بینی کرده‌اند استفاده کنید: