شاید برایتان اتفاق افتاده که آیفون را به فرزند خویش داده باشید که مشغول بازی شود اما ناگهان از اپلیکیشن Mail سر در آورده و ایمیل‌های کاری شما را باز کرده باشد! حتی ممکن است ایمیل‌ها و فایل‌های مهمی را تصادفاً حذف کرده باشد! Guided Access یا دسترسی هدایت‌شده یکی از قابلیت‌های مفید iOS است که استفاده از صفحه نمایش و اپلیکیشن‌ها را محدود می‌کند. این قابلیت برای تمرکز روی کار اصلی و همین‌طور جلوگیری از دسترسی دیگران به اپ‌های مختلف کاربرد دارد.

در ادامه به معرفی Guided Access در سیستم عامل iOS و در واقع در آیفون و آیپد می‌پردازیم و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم.

قابلیت Guided Access چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طور که در مقدمه‌ی مطلب اشاره کردیم، اپل این قابلیت را برای محدود کردن اپلیکیشن‌هایی که می‌توان در آیفون و آیپد اجرا کرد و آنچه می‌توان مشاهده کرد، طراحی کرده است. این ویژگی سیستم عامل iOS به مرور زمان تکامل پیدا کرده و کاربردهای آن بیشتر شده است.

منظور از محدودیت، موارد مختلفی است. در حالت ساده می‌‌توانید استفاده از فقط یک اپ را مجاز کنید و لذا در مدت زمان مشخص شده، کاربر فقط می‌تواند از همان اپ استفاده کند. باز کردن اپ‌های دیگر یا سوییچ کردن به اپلیکیشنی دیگر امکان‌پذیر نیست.

با Guided Access می‌توان تپ کردن روی بخش‌هایی از صفحه را هم محدود کرد. به عنوان مثال شاید نخواهید همکار و دوست شما، بخش نوتیفیکیشن‌ها را باز کند و پیام‌هایی که در پیام‌رسانی مثل تلگرام یا واتس‌اپ دریافت شده را از این بخش مشاهده کند. به عبارت دیگر برای حفظ حریم خصوصی در مواقع خاص بسیار مفید است. یا کاربرد جالب دیگر این است که در اپی تبلیغات پایین صفحه یا بالای صفحه نمایش داده شده و نمی‌خواهید در اثر لمس تصادفی، تبلیغات باز شود.

Guided Access برای مقاصد آموزشی هم کاربرد دارد. به عنوان مثال در اپلیکیشنی که تعداد زیادی گزینه و دکمه وجود دارد، می‌توانید لمس روی بخش‌هایی از صفحه را محدود کنید تا کاربر که ممکن است فرزند شما باشد، گیج و سردرگم نشود و به بخش‌هایی که نمی‌خواهید، مراجعه نکند.

در ادامه روش ایجاد یک نشست جدید یا به زبان دیگر Session و اعمال محدودیت‌ها را بررسی می‌کنیم.

تنظیمات نشست جدید Guided Access در iPhone و iPad

هر بار که لازم باشد کسی از گوشی یا تبلت شما استفاده کند و بخواهید محدودیت‌های وضع کنید، می‌بایست تنظیمات نشست یا Session را در تنظیمات آیفون و آیپد بررسی کنید. روش کار در آیفون و آیپد بسیار ساده است:

اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و روی General و سپس Accessibility تپ کنید.

اسکرول کنید و در پایین صفحه روی Guided Access تپ کنید.

سوییچ گزینه‌ی Guided Access را در حالت فعال قرار دهید.

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

دقت کنید که در حال حاضر Guided Access را صرفاً فعال کرده‌اید و نشستی شروع نشده است. مراحل بعدی به این صورت است:

تنظیمات پسورد مربوط به دسترسی هدایت‌شده را در بخش Passcode Settings چک کنید می‌توانید یک رمز عبور که با رمز عبور آیفون متفاوت است، برای Guided Access بسازید و همین‌طور می‌توانید از حسگر اثر انگشت یا حسگر تشخیص چهره استفاده کنید.

مدت زمان نشست را در بخش Time Limits مشخص کنید. می‌توانید صدای زنگ هشدار برای زمان پایان نشست در نظر بگیرید و همین‌طور می‌توانید مدت زمان باقی‌مانده را به صورت صوتی و قبل از پایان زمان نشست بشنوید. البته می‌توانید نشست را بدون محدودیت زمانی تعریف کنید و به عبارت دیگر صرفاً استفاده از اپ‌ها را محدود کنید.

اگر Accessibility Shortcuts را فعال کنید، شورت‌کات‌های دسترسی راحت با سه بار فشار دادن پشت‌سرهم دکمه‌ی خانه نمایش داده می‌شود. البته در آیفون ۱۰ و نسخه‌های جدیدتر آیفون، می‌بایست دکمه‌ی کناری یا Side در طول نشست Guided Access فشار داده شود.

در صورت فعال کردن Mirror Display Auto-Lock، تنظیمات نشست Guided Access با تنظیمات قفل خودکار که در بخش Display & Brightness انجام شده، یکی می‌شود.

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

 

روش استفاده از Guided Access

پس از فعال کردن Guided Access و چک کردن تنظیمات آن، اپلیکیشن موردنظر را اجرا کنید دقت کنید که این قابلیت در حال حاضر صرفاً در یک اپلیکیشن عمل می‌کند و در واقع حین نشست نمی‌توان اپ دیگری را اجرا کرد.

برای شروع نشست، کافی است دکمه‌ی Home یا خانه را سه بار پیاپی فشار دهید. در آیفون X و نسخه‌های جدیدتر که دکمه‌ی خانه تغییر کرده، از دکمه‌ی کناری یا Side استفاده کنید. می‌توانید از دستیار صوتی نیز بخواهید که نشست را آغاز کند. کافی است پس از فعال کردن سیری، بگویید: Turn on Guided Access.

حین نشست هدایت‌شده، دکمه‌های قابل استفاده و آنچه می‌توان محدود کرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • دکمه‌ی خاموش و روشن یا Sleep و Wake کردن آیفون
  • دکمه‌های ولوم یا کاهش و افزایش بلندی صدا
  • فعال یا غیرفعال کردن چرخش خودکار صفحه نمایش یا Motion
  • استفاده از کیبورد یا غیرفعال کردن آن
  • استفاده از تاچ یا عملکرد لمسی یا غیرفعال کردن لمس
  • محدودیت زمانی که اگر در تنظیمات مشخص شده باشد، نشست پس از مدت انتخاب شده به صورت اجباری خاتمه پیدا می‌کند.

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

و اما محدود کردن تپ و لمس بخش‌هایی از صفحه: حین کار با نشست جدید Guided Access دقت کنید که پیام Circle areas of the screen you would like to disable در پایین صفحه نمایش داده می‌شود. این پیام به این معنی است که نقاطی از صفحه نمایش که می‌خواهید غیرفعال کنید را با ترسیم دایره، مشخص کنید. بنابراین در شروع نشست می‌توانید با حرکت انگشت روی بخش‌های موردنظر از صفحه، دایره‌هایی بکشید و همین‌طور می‌توانید روی × کنار هر دایره تپ کنید تا حذف شود. تغییر دادن اندازه‌ی دایره‌ها با لمس نقاط دور آن و کشیدن به اطراف، امکان‌پذیر است.

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

چگونه نشست با دسترسی هدایت‌شده را خاتمه دهیم؟

اگر محدودیت زمانی انتخاب کرده باشید، پس از مدتی نشست به صورت خودکار خاتمه پیدا می‌کند و نوتیفیکیشنی نمایش داده می‌شود. در این حالت آیفون از شما می‌خواهد که با سه بار فشار دادن دکمه‌ی خانه یا دکمه‌ی کناری، رمز عبور مربوط به Guided Access را وارد کنید تا ادامه‌ی کار امکان‌پذیر شود.

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

آشنایی با Guided Access آیفون و آیپد و کاربردهای آن

در عین حال می‌توانید در اواسط نشست، به صورت دستی نشست را متوقف کنید. برای این مهم نیز کافی است سه بار دکمه‌ی خانه یا دکمه‌ی کناری را فشار داده و رمز عبور را وارد کنید. اگر به جای رمز عبور از Touch ID یا Face ID استفاده می‌کنید هم روال کار مشابه است با این تفاوت که می‌بایست دو بار دکمه‌ی Home یا Side را فشار دهید.

در پایان توجه شما را به مقاله‌ای در مورد Screen Time و محدود کردن زمان استفاده از آیفون و آیپد جلب می‌کنیم:

برای توضیحات بیشتر به مقاله‌ی کاربردی زیر نیز توجه فرمایید: