در نسخه‌ی جدید سیستم عامل آیفون و آیپد که iOS 14 و iPadOS 14 نام دارد، صفحه‌ی خانه تغییر کرده و کاربر می‌تواند ویجت اپ‌ها را روی آن قرار دهد. البته همه‌ی اپلیکیشن‌ها ویجت ندارد و می‌بایست توسعه‌دهندگان از فریم‌ورک جدیدی که اپل پیش‌بینی کرده، برای طراحی کردن ویجت‌های جالب و کاربردی استفاده کنند.

در ادامه با شیوه‌ی کار با ویجت‌ها در iOS 14 و iPadOS 14 آشنا می‌شویم.

ویجت‌ها در صفحات خانه

ویجت در سیستم عامل آیفون و آیپد پدیده‌ی جدیدی نیست و در واقع به iOS 10 برمی‌گردد اما محدودیت‌هایی در خصوص قرار دادن ویجت‌ها وجود داشت. در نسخه‌های قبلی سیستم عامل iOS کاربر می‌توانست ویجت‌ها را در صفحه‌ی امروز یا Today Screen قرار دهد. این صفحه‌ی خاص با حرکت جاروبی به سمت راست در صفحه‌ی خانه ظاهر می‌شود.

در سیستم عامل اندروید قرار دادن ویجت‌ها آزادانه‌تر است و کاربر می‌تواند در هر صفحه‌ای از صفحات خانه، ویجت‌های کوچک و بزرگ اپ‌های مختلف را قرار دهد. این ویژگی اندروید یکی از مزایای اصلی آن نسبت به iOS است و موجب بهبود کاربری می‌شود.

در iOS 14 تغییر مهمی که در رابطه با ویجت‌ها رخ داده، امکان قرار دادن در صفحه‌ی خانه است. البته صفحه‌ی Today همچنان وجود دارد و می‌توان ویجت‌هایی در آن اضافه کرد.

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

در نسخه‌ی جدید iOS و البته iPadOS می‌توانید روی فضای خالی در صفحه‌ی خانه تپ کنید و حالت ویرایش را فعال کنید. در این حالت اگر روی دکمه‌ی + در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید، صفحه‌ی انتخاب کردن ویجت‌ها ظاهر می‌شود.

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

لیست ویجت‌ها شامل تمام ویجت‌هاست. ویجت اپلیکیشن‌های اصلی آیفون و آیپد که توسط اپل توسعه داده شده و ویجت اپ‌های جانبی که کاربر دانلود و نصب کرده، همگی با تصویر پیش‌نمایشی لیست می‌شود.

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

پس از انتخاب ویجت، می‌توانید اندازه را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه‌ی Add Widget تپ کنید.

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

امکان جابجا کردن ویجت‌ها نیز وجود دارد. البته هنوز آزادی عمل مشابه اندروید نیست و نمی‌توانید آیکون‌ها و ویجت‌ها را در هر موقعیتی که خواستید، قرار دهید. در واقع آیکون‌ها و ویجت‌ها، ابتدا فضای بالا و چپ صفحه را پر می‌کنند و طبعاً اگر بالای صفحه خالی باشد، نمی‌توانید ویجت را در گوشه‌ی پایین و راست صفحه قرار دهید.

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

در مورد پشتیبانی از تم مشکی هم جای نگرانی نیست چرا که ویجت‌ها از حالت Dark Mode پشتیبانی می‌کنند و رنگ‌بندی به صورت خودکار تغییر می‌کند.

نواقص ویجت‌ها در iOS 14 و iPadOS 14

 ویجت‌های اندروید معمولاً حالت تعاملی دارند و به عنوان مثال می‌توانید با تپ روی دکمه‌ها و گزینه‌ها، کاری انجام دهید. به علاوه اطلاعاتی نظیر موسیقی در حال پخش به صورت خودکار در ویجت تغییر می‌کند.

اما خبر بد در خصوص iOS 14 و ویجت‌های صفحه‌ی خانه: با وجود اینکه از این پس می‌توانید ویجت‌ها را در صفحه‌ی خانه یا Home بچینید، از ویجت‌هایی که به استفاده از آن عادت کرده‌اید، خبری نیست. در واقع ویجت‌های صفحه‌ی خانه با ویجت‌های صفحه‌ی امروز متفاوت است و می‌بایست توسعه‌دهندگان با استفاده از فریم‌ورک WidgetKit، ویجت را از نو طراحی کنند. به عنوان مثال ویجت اپلیکیشن ماشین حساب یا اپلیکیشن اندازه‌گیری زمان در iOS 14 وجود ندارد! 

خبر بد دیگر این است که متأسفانه در حال حاضر ویجت‌های صفحه‌ی خانه حالت تعاملی ندارد و همین‌طور از نظر ظاهری به صورت خودکار بروز نمی‌شوند. بنابراین ویجت‌های صفحه‌ی خانه در حال حاضر صرفاً برای مشاهده کردن ساده‌تر اطلاعات برخی اپ‌ها کاربرد دارد.

در تصویر زیر نمایی از ویجت‌های iOS 13 و نسخه‌های قبلی را در سمت چپ مشاهده می‌کنید و نمونه‌ای از ویجت‌های iOS 14 در سمت راست دیده می‌شود.

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ویجت مربوط به اپ Music، دکمه‌ای برای پلی کردن موسیقی بعدی یا قبلی وجود ندارد! 

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

اما خوشبختانه در طراحی ویجت‌ها قابلیت قرار دادن گزینه‌ها و دکمه‌ها که بخش خاصی از اپ را باز می‌کند، وجود دارد. از این ویژگی در طراحی ویجت اپلیکیشن Shortcuts که برای انجام خودکار و سریع امور مختلف کاربرد دارد، استفاده شده است. در نتیجه می‌توانید با تپ روی یک شورت‌کات و بدون اجرا کردن اپلیکیشن Shortcuts، عملی را انجام بدهید.

اپل اعلام کرده که ویجت‌های صفحه‌ی تدریجاً کنار گذاشته می‌شود اما مشخص نیست که تا چه زمانی می‌توان از این نوع ویجت‌ها در iOS و iPadOS استفاده کرد.

آینده‌ی ویجت در سیستم عامل آیفون و آیپد

تغییری که در ویجت‌ها در سیستم عامل آیفون و آیپد اتفاق افتاده، با این هدف انجام شده که رویت کردن اطلاعات ساده‌تر شود، البته بدون آنکه میزان مصرف باتری افزایش قابل‌توجهی پیدا کند. اما هنوز امکانات تعاملی خوبی در مورد ویجت‌ها وجود ندارد و از طرفی بروز شدن اطلاعات در ویجت‌ها، ضعیف و ساده است.

خوشبختانه ظاهر ویجت‌ها در صفحه‌ی خانه جذاب‌تر از صفحه‌ی امروز است. حتی می‌توانید چند حالت از ویجت یک اپلیکیشن را در صفحه‌ای قرار دهید که هر یک اندازه‌ی خاصی دارد. می‌توانید اطلاعاتی که در هر نسخه از ویجت یک اپ نمایش داده می‌شود را هم به صورت دلخواه انتخاب کنید.

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

می‌توانید چند ویجت از اپلیکیشن یادآوری‌ها یا Reminders را روی صفحه‌ای قرار بدهید و در هر ویجت، یکی از لیست‌های مربوط به کارهای منزل و شغل و غیره را مشاهده کنید. می‌توانید با قابلیت Smart Stacks، چند ویجت را در یک دسته قرار دهید و با یک یا چند حرکت جاروبی، ویجتی که موردنظرتان است را مشاهده کنید.

آشنایی با ویجت‌های صفحه خانه آیفون و آیپد در iOS 14 و iPadOS 14

شاید در حال حاضر امکانات ویجت‌ها ضعیف و ساده به نظر برسد اما اپل گام مهمی در بهبود کاربرد و ظاهر ویجت‌ها برداشته است. کاربران محصولات اپل امیدوارند که در نسخه‌ی بعدی iOS یعنی iOS 15 که سال آینده منتشر می‌شود، قابلیت‌های WidgetKit بیشتر شود و در نتیجه توسعه‌دهندگان اپ بتوانند ویجت‌های زیبا و تعاملی که دکمه‌ها و گزینه‌های کاربردی رویشان موجود است، طراحی کنند. به علاوه امیدواریم که اپل امکان قرار دادن آزادانه‌ی ویجت در گوشه‌های مختلف صفحات را فراهم کند.