برای شنیدن متن به صورت گفتار از TTS یا موتور تبدیل متن به صدا استفاده می‌شود که البته یک اپلیکیشن مجزا نیست بلکه به عنوان بخشی از اپ‌های تبدیل متن به صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین به اپلیکیشنی که متن را به کمک TTS برای شما بخواند، نیاز دارید.

در این مقاله به معرفی ۵ اپلیکیشن برتر برای تبدیل متن به صدا در اندروید می‌پردازیم.

در سیستم عامل اندروید می‌توانید از TTS گوگل استفاده کنید که کیفیت فوق‌العاده خوبی دارد اما متأسفانه در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. به همین ترتیب چند TTS دیگر قابل استفاده است. صرف‌نظر از TTS انتخاب شده، اپلیکیشنی که متن را به صورت صوتی برایتان می‌خواند هم بسیار مهم است. برخی اپ‌ها صرفاً متن را به صدا تبدیل می‌کنند و امکانات متنوعی ندارند اما برخی دیگر قابلیت توقف و از سرگیری قرائت متن، رفتن به پاراگراف بعدی یا قبلی و مواردی دیگر دارند که کار را ساده می‌کند.

Voice Aloud Reader و روش‌های مختلف تبدیل فایل و متن به صدا

اپلیکیشن Voice Aloud Reader یکی از گزینه‌های اصلی برای تبدیل متن به صدا در اندروید است. پس از نصب و اجرا کردن، راهنمای استفاده از اپلیکیشن نیز ارایه می‌شود که کمک بزرگی به کاربران تازه‌کار این اپ است.

در این اپ چند راهکار مختلف برای خواندن متن پیش‌بینی شده است. یک روش ساده این است که محتویات فایل متنی یا صفحه‌ی از سایت موردنظر را کپی می‌کنید و در این اپ برای تبدیل به صدا وارد می‌کنید. روش دیگر باز کردن فایل است. کافی است روی آیکون فولدر در بالای صفحه تپ کنید و فایل‌هایی که پشتیبانی شده مثل PDF و DOC و HTML و همین‌طور متن ساده که TXT است، را انتخاب کرده و باز کنید. حتی می‌توانید آدرس صفحه‌ای از اینترنت را در نوار جستجو پیست کنید و محتویات صفحه را به صورت گفتاری بشنوید.

معرفی ۵ اپ تبدیل متن به صدا برای اندروید

روش دیگر این است که در سایر اپ‌ها از دکمه‌ی Share یا به اشتراک گذاری اندروید استفاده کنید و اپ Voice Aloud Reader را انتخاب کنید. به این ترتیب آنچه به اشتراک گذاشته‌اید به صورت متن ساده در تب TXT اضافه می‌شود و می‌توانید آن را به صورت گفتاری مطالعه کنید.

Talk Free و تبدیل ساده‌ی متن به صدا

اپلیکیشن بعدی Talk Free نام دارد. استفاده از این اپ هم ساده است اما امکانات متنوعی در آن وجود ندارد. به کمک Talk Free می‌توانید متن را در نرم‌افزارهای دیگر به صورت صدا بشنوید. قابلیت وارد کردن متن از صفحات سایت‌ها که در اپ‌های مرورگر مثل کروم باز شده نیز وجود دارد.

برای افزایش اندازه‌ی متن می‌توانید روی گزینه‌ای با دو حرف A در بالای صفحه تپ کنید و سپس اندازه فونت را با اسلایدر Text Size و فونت را در بخش Font Style تغییر بدهید. قابلیت تایپ کردن برای تبدیل متن به صدا هم در این اپ وجود دارد. Talk Free متنی که اضافه کرده‌اید را ذخیره می‌کند و به محض باز کردن اپ، آن را نمایش می‌دهد.

معرفی ۵ اپ تبدیل متن به صدا برای اندروید

 Pocket و تبدیل مقالات ذخیره شده به صدا

اپلیکیشن معروف Pocket برای ذخیره کردن مقالات جهت مطالعه در فرصتی دیگر طراحی شده است اما یکی از قابلیت‌های مفید آن، خواندن مقالات به صورت گفتاری است. بنابراین اگر مقاله‌ای را به کمک منوی Share اندروید به Pocket بفرستید، می‌توانید بعداً آن را به صورت صدا بشنوید.

برای تبدیل کردن متن مقاله به صدا، کافی است مقاله را باز کنید و سپس روی آیکون هدفون در بالای صفحه تپ کنید. حین شنیدن متن می‌توانید دکمه‌ی بازگشت را لمس کنید و متن را به شکل معمول بخوانید. در این حالت هم متن به شکل صوتی قرائت می‌شود اما بخشی که خوانده می‌شود را رویت می‌کنید. لذا بررسی دقیق‌تر متنی که در حال خوانده شدن است، ساده می‌شود.

معرفی ۵ اپ تبدیل متن به صدا برای اندروید

Narrator’s Voice و افکت‌های صوتی

اپلیکیشن Narrator’s Voice مثل سه اپ قبلی در منوی به اشتراک‌گذاری اندروید اضافه نمی‌شود بلکه برای تبدیل متن به صدا باید متن را کپی کرده و در آن پیست کنید! بنابراین کار با این اپ به سادگی سایر موارد نیست.

تفاوت دیگر این اپ با بسیاری از اپ‌های مشابه، این است که می‌توانید افکت‌های صوتی متنوعی به گفتار اضافه کنید. افکت‌هایی مثل Reverb یا تکرار، Echo یا بازتاب صدا، Chorus یا گروه کر و همین‌طور افکت Speed که سرعت گفتار را کم و زیاد می‌کند، از جمله موارد پیش‌بینی شده است.

معرفی ۵ اپ تبدیل متن به صدا برای اندروید

اگر بخواهید متنی را به فایل صوتی تبدیل کنید هم می‌توانید از منوی Share در اپ Narrator’s Voice استفاده کنید.

T2S: Text to Voice – Read Aloud

اپلیکیشن T2S یا به صورت کامل‌تر، T2S: Text to Voice – Read Aloud هم یکی از اپ‌های جالب برای کاربران اینترنت است چرا که در حقیقت یک مرورگر مجزا درون این اپلیکیشن پیش‌بینی شده تا وب‌گردی و شنیدن متن صفحات وب به صورت صدا، ساده‌تر شود.

برای استفاده از مرورگر داخلی این اپ، آن را اجرا کنید و سپس روی آیکون منو در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کرده و گزینه‌ی Browser را لمس کنید. اگر قبلاً URL یا آدرس صفحه‌ای را کپی کرده باشید، نمایش داده می‌شود و می‌توانید روی آن تپ کرده و سریعاً صفحه را بارگذاری کنید.

معرفی ۵ اپ تبدیل متن به صدا برای اندروید

اگر در مرورگر مثل کروم صفحه‌ی سایتی را باز کرده باشید و آن را به اشتراک بگذارید هم قابلیت استفاده از T2S‌ به دو شکل وجود دارد: روش اول باز کردن صفحه در مرورگر داخلی T2S است و روش دوم تبدیل محتویات صفحه به متن توسط این اپلیکیشن است.

قابلیت جالب توجه بعدی این است که T2S می‌تواند هر متنی که کپی کرده‌اید را بخواند، آن هم بدون خروج از اپلیکیشن مرورگر اینترنت. البته این ویژگی به صورت پیش‌فرض فعال نیست. برای فعال کردن آن روی آیکون منو تپ کنید و سپس در صفحه‌ی تنظیمات روی Copy-to-speak تپ کنید و سوییچ ابتدای صفحه را در وضعیت روشن قرار بدهید. البته ممکن است این قابلیت در هر گوشی و تبلتی درست کار نکند، به خصوص اگر حالت کم‌مصرف یا ذخیره کردن شارژ باتری را فعال کنید. در این صورت بهتر است سوییچ Keep running را نیز فعال کنید.

معرفی ۵ اپ تبدیل متن به صدا برای اندروید

با فعال کردن گزینه‌ی Keep running، این اپ همواره متنی که کپی می‌کنید را می‌خواند. در این حالت نوتیفیکیشنی در بخش نوتیفیکیشن‌ها نمایان می‌شود و باز می‌ماند.