پاک کردن خودکار آمار و سوابق فعالیت شما حین استفاده از محصولات گوگل مثل موتور جستجو و عبارت‌هایی که سرچ کرده‌اید، اپلیکیشن‌های تحت وب و مرورگر گوگل کروم امکان‌پذیر است و اگر لازم باشد می‌توانید با روش دستی یکی از موارد را پاکسازی کنید. به عنوان مثال می‌توانید فقط کلمات و عبارت‌هایی که جستجو کرده‌اید را پاک کنید. این مهم ممکن است برای حفاظت از حریم خصوصی یا به دلیل دیگر انجام شود.

در ادامه به روش پاکسازی دستی برخی سوابق فعالیت‌ها در سرویس‌های آنلاین گوگل می‌پردازیم.

قبلاً در مقاله‌ای به روش پاکسازی خودکار اطلاعات و آمار استفاده از سرویس‌های گوگل پرداختیم. اگر از کاربران محصولات آنلاین گوگل هستید، می‌توانید تنظیمات پاکسازی خودکار را چک کنید و کاری کنید که پس از ۳ ماه، فعالیت‌ها به صورت خودکار پاکسازی شود.

نحوه پاکسازی دستی سوابق فعالیت‌ها در گوگل

برای پاکسازی دستی سوابق فعالیت‌ها، به وب‌سایت گوگل و بخش مدیریت فعالیت‌ها مراجعه کنید. اگر در حساب کاربری خویش لاگین نکرده‌اید، با وارد کردن جیمیل و پسورد آن، ورود انجام بدهید. حال در بخش Web & App Activity روی Filter By Date & Product که زیر کادر جستجو در بالای صفحه نمایان است، کلیک کنید.

آموزش پاکسازی عبارت‌های جستجو شده و سایر فعالیت‌ها در حساب گوگل

اکنون می‌توانید تاریخ شروع و تاریخ پایان را در بخش Filter by date انتخاب کنید. کمی پایین‌تر در بخش Filter by Google product می‌توانید روی یک یا چند فیلتر کلیک کنید تا سوابق فعالیت‌های مربوط به یک یا چند مورد از خدمات آنلاین گوگل انتخاب شود. به عنوان مثال برای پاکسازی عبارت‌هایی که در ماه‌های اخیر جستجو کرده‌اید، می‌توانید تاریخ شروع و پایان را انتخاب کنید و سپس روی Search در بخش پایین کلیک کنید. در نهایت روی Apply کلیک کنید.

آموزش پاکسازی عبارت‌های جستجو شده و سایر فعالیت‌ها در حساب گوگل

به این ترتیب لیست فعالیت‌های شما نمایش داده می‌شود. اکنون می‌توانید در کادر جستجو کلمات کلیدی تایپ کنید تا فعالیت‌های کمتری در لیست باقی بماند. اگر اشتباهی رخ داده، روی × کنار هر یک از فیلترها و عبارت‌های سرچ شده کلیک کنید تا لیست طولانی‌تر شود و مجدداً عبارت صحیح را جستجو کنید یا فیلتری را انتخاب کنید.

و اما روش پاکسازی فعالیت‌ها: می‌توانید از منوی سه‌نقطه و گزینه‌ی Delete Results استفاده کنید تا تمام موارد موجود در لیست حذف شود.

آموزش پاکسازی عبارت‌های جستجو شده و سایر فعالیت‌ها در حساب گوگل

پاکسازی سوابق موقعیت مکانی، فعالیت در یوتیوب و غیره

برخی فعالیت‌های شما در سرویس‌های آنلاین گوگل در بخش Web & App Activity لیست نمی‌شود. به عنوان مثال فعالیت‌های شما در YouTube و موقعیت مکانی شما که حین استفاده از خدماتی نظیر Google Maps ثبت و نگهداری می‌شود، از طریق پنل Web & App Activity قابل حذف کردن نیست. متأسفانه هنوز گوگل راهکاری برای پاکسازی خودکار این موارد در نظر نگرفته است اما می‌توانید با روش دستی این موارد را پیدا کرده و حذف کنید.

و اما روش کار: روی منوی سه‌نقطه در کنار کادر جستجو کردن فعالیت‌ها کلیک کنید و گزینه‌ی Other Google Activity را انتخاب کنید.

آموزش پاکسازی عبارت‌های جستجو شده و سایر فعالیت‌ها در حساب گوگل

در صفحه‌ی بعدی روی یکی از فعالیت‌ها کلیک کنید. به عنوان مثال برای پاکسازی سوابق موقعیت جغرافیایی روی Location History کلیک کنید. در صفحه‌ی بعدی نتایج لیست می‌شود و می‌توانید با استفاده از جستجو و فیلتر کردن، نتایج را محدود کرده و پاکسازی کنید. البته در مورد سوابق موقعیت مکانی این کار امکان‌پذیر نیست و فقط می‌توانید همه‌ی موارد را پاکسازی کنید.

آموزش پاکسازی عبارت‌های جستجو شده و سایر فعالیت‌ها در حساب گوگل

خوشبختانه قابلیت فیلتر کردن موارد خاص مثل نظرات و لایک‌ها در یوتیوب برای پاکسازی  وجود دارد.