بسیاری از کاربران اینترنت، از گوگل و سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنند. در واقع برای استفاده از تمام قابلیت‌های مرورگر Google Chrome در ویندوز و اندروید و همین‌طور مک‌او‌اس یا iOS، می‌بایست یک حساب کاربری گوگل یا در واقع Gmail ایجاد کرد و با ورود به آن، قابلیت Sync یا همگام‌سازی را فعال کرد. در این صورت بوک‌مارک‌ها، صفحات بازدیدشده یا History و رمز عبورها و نام کاربری بین وسایل مختلف یکسان‌سازی می‌شود.

اما یک سوال ساده: چطور می‌توان آنچه روی سرورهای گوگل به عنوان اطلاعات حساب کاربری ذخیره شده را پاکسازی کرد؟ در این مقاله به پاسخ این سوال مهم می‌پردازیم.

گوگل اپلیکیشن‌های تحت وب مختلفی دارد. از جیمیل که یک سرویس قدرتمند و محبوب ایمیل است گرفته تا اپلیکیشن‌های آفیس آنلاین گوگل مثل گوگل داکس و گوگل شیتس و همین‌طور سرویس‌های مفیدی مثل Google Maps، همه و همه جزو پرکاربردترین برنامه‌ها در محیط اندروید و حتی ویندوز و سایر سیستم عامل‌ها هستند. با ایجاد حساب کاربری گوگل می‌توانید از اغلب این سرویس‌ها به صورت رایگان استفاده کنید هر چند برخی امکانات با ارتقا به نسخه‌ی پولی فعال می‌شود.

گوگل چندی پیش قابلیت پاکسازی خودکار اطلاعات قدیمی را فراهم کرده است. کاربرانی که نسبت به حفظ حریم خصوصی حساسیت دارند یا به هر علت می‌خواهند اطلاعات قدیمی حساب کاربری ایشان پاکسازی شود، می‌توانند پاکسازی خودکار پس از ۳ الی ۱۸ ماه را فعال کنند. در ادامه روش کار را مرور می‌کنیم.

پاکسازی خودکار اطلاعات حساب کابری گوگل پس از چند ماه

برای شروع کار به صفحه‌ی مدیریت فعالیت‌های من در وب‌سایت گوگل مراجعه کنید. با وارد کردن جیمیل و رمز عبور، وارد حساب خویش شوید و سپس در صفحه‌ی Activity Controls روی دکمه‌ی Manage Activity کلیک کنید.

آموزش پاکسازی خودکار سوابق فعالیت‌ها در حساب گوگل

در صفحه‌ی بعدی بخشی به اسم Web & App activity موجود است. در این بخش تنظیمات مربوط به رهگیری فعالیت‌های شما در فضای وب و همین‌طور اپلیکیشن‌های تحت وب گوگل لیست شده است.

تنظیم مربوط به پاکسازی فعالیت‌ها به صورت پیش‌فرض اینگونه است که هر زمان خودتان به صورت دستی برای پاکسازی فعالیت‌ها اقدام کنید، اطلاعات حذف می‌شود و انتخاب دوم این است که پاکسازی خودکار را فعال کنید. برای این منظور روی Choose to delete automatically کلیک کنید.

آموزش پاکسازی خودکار سوابق فعالیت‌ها در حساب گوگل

در پنجره‌ی باز شده به جز حالت پیش‌فرض که Keep until i delete manually یا نگهداری اطلاعات تا زمان پاکسازی دستی است، در حال حاضر دو گزینه‌ی دیگر وجود دارد: پاکسازی خودکار پس از ۳ ماه و ۱۸ ماه یا به عبارت دیگر:

  • Keep for 18 months
  • Keep for 3 months

به تناسب نیاز یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید. در مرحله‌ی بعدی گزینه‌ی خاصی وجود ندارد و می‌توانید روی Got it کلیک کنید و پنجره‌ی باز شده را ببندید.

آموزش پاکسازی خودکار سوابق فعالیت‌ها در حساب گوگل

به نظر می‌رسد که برای استفاده‌ی بهینه از قابلیت‌هایی مثل مطالب پیشنهادی متناسب با سلیقه و عادات روزانه‌ی شما، نگهداری اطلاعات تا ۳ ماه ضروری است و گوگل نیز حداقل مدت زمان نگهداری اطلاعات را ۳ ماه در نظر گرفته است اما به هر حال هر زمان که لازم بدانید می‌توانید اطلاعات را به روش دستی حذف کنید و ردپاها را از بین ببرید! برخی کاربران حساس حتی هر روز این کار را چند مرتبه انجام می‌دهند!

برای پاکسازی دستی اطلاعات از طریق اندروید، می‌توانید اپلیکیشن Google را اجرا کنید و از طریق صفحه‌ی Settings و بخش Privacy این کار را انجام بدهید. پاکسازی اطلاعات همگام‌سازی شده هم بسیار ساده است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید: