حالت شب یا Night Shift در سیستم عامل مک‌او‌اس که موجب گرم‌تر شدن رنگ‌ها و کاهش نور آبی می‌شود، برای کاهش خستگی چشم در محیط تاریک طراحی شده است. این حالت چیزی شبیه به اپلیکیشن معروف Flux است و البته بسیاری از کاربران مک‌بوک و آی‌مک معتقدند که Flux بهتر از Night Shift اپل است. حالت شب روی تمام اپلیکیشن‌ها اعمال می‌شود اما می‌توانید با اپلیکیشن رایگانی به اسم Shifty کاری کنید که این حالت در برخی اپ‌ها اعمال نشود.

در ادامه به معرفی Shifty و روش استثناء کردن اپلیکیشن‌ها حین استفاده از حالت شب می‌پردازیم.

توجه کنید که اپل در مک‌او‌اس دو حالت بهینه برای ساعات تاریکی در نظر گرفته است. حالت اول تم تیره یا Dark Mode است که رنگ‌بندی سیاه و خاکستری دارد. حالت بعدی Night Shift است که رنگ آبی را کاهش می‌دهد و رنگ‌ها گرم‌تر به نظر می‌رسد چرا که نور آبی بیش از دو رنگ اصلی دیگر، چشم انسان را خسته می‌کند.

برای آشنایی با روش فعال کردن این دو حالت، به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

برای فعال و غیرفعال کردن سریع تم تیره، می‌توانید دکمه‌ای در نوار منوی بالای صفحه اضافه کنید:

روش غیرفعال کردن Night Shift در برخی اپلیکیشن‌ها

برای غیرفعال کردن حالت شب در برخی اپلیکیشن‌های خاص و در واقع استثناء کردن این اپ‌ها، می‌توانید از اپلیکیشنی به اسم Shifty استفاده کنید که سبک و رایگان است:

برای اجرای سریع این اپلیکیشن می‌توانید آیکون آن را روی داک قرار بدهید اما به هر حال پس از اجرا کردن آن، آیکون کوچکی در نوار بالای صفحه اضافه می‌شود و این اپ در پس‌زمینه مشغول به کار می‌شود.

برای استثناء کردن اپلیکیشن‌ها در حالت شب، ابتدا حالت شب را فعال کنید و سپس اپلیکیشنی که می‌خواهید استثناء شود را باز کنید. زمانی که پنجره‌ی اپلیکیشن موردنظر فعال است، روی آیکون Shifty در نوار منو کلیک کنید و اولین گزینه که با عبارت Disable for آغاز می‌شود و در ادامه نام اپلیکیشن فعال ذکر شده را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر پنجره‌ی سافاری فعال باشد، در این منو گزینه‌ی Disable for Safari نمایش داده می‌شود.

استثناء کردن اپلیکیشن‌های مک در حالت Night Shift

روش کار Shifty به این صورت است که به محض فعال شدن پنجره‌ی برنامه‌ای که استثناء شده، حالت شب را غیرفعال می‌کند. لذا اگر بخواهید از مرورگر Safari به صورت تمام‌صفحه استفاده کنید، مشکلی وجود ندارد اما اگر بخواهید پنجره‌ی آن را کوچک کنید، تصویر پس‌زمینه دستاپ و پنجره‌ی اپلیکیشن‌های دیگر هم به صورت عادی نمایش داده می‌شود و به بیان دیگر حالت شب به صورت کلی غیرفعال می‌شود.

Other features

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، در منوی Shifty چند گزینه برای فعال و غیرفعال کردن حالت شب و همین‌طور اسلایدری برای تنظیم سریع مقدار گرم‌تر شدن رنگ‌ها پیش‌بینی شده است. حتی قابلیت زمان‌بندی کردن حالت شب هم در این اپلیکیشن پیش‌بینی شده است.

استثناء کردن اپلیکیشن‌های مک در حالت Night Shift