در سرویس Google Sheets و نرم‌افزارهای مشابه آن نظیر Excel، چندین تابع شرطی وجود دارد که با بررسی روابط، TRUE و FALSE یا به عبارت دیگر صحیح و غلط را برمی‌گردانند. شاید IF معروف‌ترین تابع برای بررسی درستی و نادرستی گزاره‌ها باشد اما توابع دیگری مثل AND و OR نیز کاربرد فراوانی دارند.

در این مقاله به بررسی عملکرد دو تابع AND و OR در گوگل شیتس می‌پردازیم و با مثال‌هایی روش استفاده را شرح می‌دهیم. با ما باشید.

آشنایی با کارکرد تابع AND و روش استفاده از آن

تابع AND که به معنی و است، با بررسی گزاره‌های شرطی که به آن داده شده را بررسی می‌کند و اگر همه‌ی موارد صحیح باشد، درست یا TRUE را برمی‌گرداند.

برای استفاده کردن از این تابع، به Google Sheets مراجعه کرده و فایل موردنظر را باز کنید. روی سلولی که می‌خواهید نتیجه‌ی بررسی شروط درج شود کلیک کنید و طبق معمول برای شروع فرمول‌نویسی، = را تایپ کنید. در ادامه AND و سپس شروط را داخل پرانتز تایپ کنید. بین شروط از ویرگول یا , استفاده کنید.

اما یک مثال ساده برای روشن‌تر شدن موضوع:

فرض کنید که می‌خواهید صحت سه شرط را بررسی کنید. شرط اول مساوی بودن ۱+۱ با ۲ است. شرط دوم این است که آیا مقدار سلول E3 عدد ۱۷ است و سومین شرط این است که آیا مقدار سلول F3 برابر با ۴ منهای ۱ است.

فرمول موردنیاز به صورت زیر است:

=AND(1+1=2,E3=17,F3=4-1)

با توجه به صحیح بودن هر سه شرط در این مثال، خروجی فرمول فوق عبارت TRUE است.

آموزش استفاده از AND و OF و ترکیب با تابع IF در گوگل شیتس

اگر تنها یکی از سه شرط غلط باشد، نتیجه FALSE خواهد بود:

آموزش استفاده از AND و OF و ترکیب با تابع IF در گوگل شیتس

عملکرد تابع OR و نحوه استفاده از آن در Google Sheets

تابع OR که به معنی یا است، همه‌ی گزاره‌ها را بررسی می‌کند و اگر حداقل یکی از گزاره‌ها صحیح باشد، خروجی آن TRUE خواهد بود و اگر همه‌ی عبارت‌ها غلط باشند، خروجی FALSE می‌شود.

روش استفاده از این تابع درست شبیه به تابع AND است. به عبارت دیگر گزاره‌های شرطی به عنوان آرگومان داخل پرانتز قرار می‌گیرد. مثال قبلی را مجدداً بررسی می‌کنیم با این تفاوت که یکی از گزاره‌های تعریف‌شده را اشتباه در نظر می‌گیریم. با توجه به صحیح بودن دو گزاره‌ی دیگر، خروجی TRUE خواهد بود:

آموزش استفاده از AND و OF و ترکیب با تابع IF در گوگل شیتس

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اگر هر سه شرط غلط باشند، خروجی FALSE می‌شود:

آموزش استفاده از AND و OF و ترکیب با تابع IF در گوگل شیتس

استفاده از AND و OR در ترکیب با تابع IF

استفاده از توابع شرطی به صورت ترکیبی یا در واقع تودرتو نیز امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر می‌توانید به جای هر یک از گزاره‌های شرطی، یک تابع شرطی که نتیجه‌ی آن صحیح یا غلط است، استفاده کنید. حالت‌های ترکیبی در برخی فرمول‌نویسی‌ها بسیار کاربردی است.

نکته‌ی مهم این است که همواره فقط از تابع IF استفاده نکنید! اگر بخواهید تمام روابط شرطی را صرفاً با استفاده از IF بنویسید، ممکن است فرمول‌ها بسیار طولانی و پیچیده شود در حالی که با تلفیق IF و AND و OR ممکن است فرمول‌ها به مراتب کوتاه‌تر شوند.

قبل از بررسی مثال‌ها توجه کنید که تابع IF دارای ۳ آرگومان است. آرگومان اول گزاره‌ی شرطی است که صحت آن بررسی می‌شود. اگر گزاره صحیح باشد، آرگومان دوم چاپ یا محاسبه و چاپ می‌شود و اگر صحیح نباشد، سومین آرگومان محاسبه یا چاپ می‌شود.

به عنوان مثال فرمول سلول A2 در تصویر زیر را در نظر بگیرید. شرط تساوی سلول E2 با عدد ۱ صحیح است لذا آرگومانی دوم یعنی عدد ۳ چاپ می‌شود. در سلول A3 گزاره تغییر کرده و غلط است. لذا آرگومان سوم که عدد ۴ است، چاپ می‌شود.

آموزش استفاده از AND و OF و ترکیب با تابع IF در گوگل شیتس

بهتر است سراغ مثال‌های ساده برویم تا کاربرد ترکیبی روشن شود.

ترکیب تابع IF و AND

فرض کنید که می‌خواهید در صورت صحیح بودن سه شرط مختلف، عبارت Yes در سلول موردنظر چاپ شود و در صورت صحیح نبودن هر سه شرط، عبارت No درج شود. می‌توانید با چند IF تودرتو فرمول‌نویسی کنید اما روش ساده‌تر ترکیب IF و AND است. کافی است ابتدا صحیح بودن هر سه شرط را توسط AND بررسی کرده و آن را به تابع IF بدهید.

به مثال زیر توجه کنید:

آموزش استفاده از AND و OF و ترکیب با تابع IF در گوگل شیتس

همان‌طور که می‌بینید فرمول بسیار ساده شده و احتمال بروز خطا کم است در حالی همین بررسی شرطی صرفاً با استفاده از تابع IF پیچیده می‌شود. در واقع می‌بایست ابتدا بررسی کنید که شرط اول صحیح است یا خیر. در صورت صحیح بودن شرط بعدی بررسی شود و در صورت غلط بودن، عبارت No چاپ شود. پس از بررسی شرط دوم نیز در صورت صحت، شرط سوم بررسی می‌شود و به همین ترتیب اگر شرط سوم نیز صحیح بود، عبارت Yes چاپ می‌شود.

=IF(شرط اول, IF(شرط دوم, IF(شرط سوم, "Yes", "No"), "No"), "No")

ترکیب تابع OR و IF

همان مثال قبلی را در نظر بگیرید با این تفاوت که قرار است در صورت صحیح بودن فقط یکی از گزاره‌ها، عبارت Yes چاپ شود و در صورت غلط بودن تمام گزاره‌ها، عبارت No چاپ شود. این کار با ترکیب IF و OR‌ بسیار ساده و روشن خواهد بود:

آموزش استفاده از AND و OF و ترکیب با تابع IF در گوگل شیتس

توجه داشته باشید که استفاده از توابع شرطی در نرم‌افزارهایی نظیر Excel مجموعه آفیس مایکروسافت و Google Sheets کاملاً مشابه است و این برای کاربرانی که هر از گاهی از نرم‌افزار جایگزین استفاده می‌کنند، بسیار عالی است.