اگر از کاربران مک‌بوک یا آی‌مک‌های اپل باشید، ممکن است تاکنون علامت مسدود بودن یا همان عبور ممنوع روی آیکون برخی اپ‌ها دیده باشید. نمایش علامت ممنوع به این معنی است که macOS نمی‌تواند اپلیکیشن را اجرا کند و دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است مک‌او‌اس را به نسخه‌ای جدیدتر آپدیت کرده باشید که از اپ‌های ۳۲ بیتی پشتیبانی نمی‌کند!

در ادامه به دلایل نمایش علامت ممنوع روی آیکون برخی اپ‌ها در سیستم عامل مک‌او‌اس می‌پردازیم.

دلایل نمایش علامت ممنوع روی آیکون اپ‌ها

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، ممکن است در MacBook یا iMac شما اپ‌هایی وجود داشته باشد که به دلایلی سیستم عامل نمی‌تواند اجرا کند. البته دقت کنید که نرم‌افزارهای ویندوز، لینوکس، مک‌او‌اس و هر سیستم عامل دیگری، معمولاً فقط در همان سیستم عامل اجرا می‌شوند و در سایر سیستم عامل‌ها یک فایل عجیب و غریب محسوب می‌شوند. منظور ما اپ‌هایی است که برای macOS طراحی شده اما به دلایلی سیستم عامل نمی‌تواند اجرا کند.

به جز موضوع ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی بودن برنامه‌ها، دلایل دیگری نیز مطرح است:

  • ممکن است بسته‌ی اپلیکیشن به علت خرابی فلش‌درایو، هارددیسک یا SSD و یا بروز خطا حین کات یا کپی کردن، ناقص و معیوب باشد. در این صورت مک‌او‌اس نمی‌تواند آن را اجرا کند و می‌بایست اپ را مجدداً دانلود یا کپی کنید.
  • بدافزار و ویروس و اپ‌هایی که قابل اعتماد نیستند هم در صورت شناسایی توسط سیستم عامل، مسدود می‌شوند و روی آیکونشان علامت ممنوع نمایش داده می‌شود.
  • برخی اپ‌ها قابل اجرا است ولیکن اگر دسترسی‌های لازم مجاز نشده باشد، اپلیکیشن قابل اجرا نخواهد بود.

در چنین شرایطی می‌توانید به وب‌سایت سازنده‌ی اپ یا به اپ استور مک رجوع کنید و اپ را مجدداً دانلود کرده و اجرا کنید. در مورد دسترسی‌ها نیز می‌توانید اپ را با روشی اسکن کرده و در صورت آلوده نبودن، دسترسی‌هایی که به نظر منطقی می‌رسد و در چارچوب کاری اپلیکیشن است را مجاز کنید تا قابل اجرا شود.

عدم پشتیبانی نسخه‌های جدید مک‌اواس از اپ‌های ۳۲ بیتی

اپل در سال ۲۰۱۹ و با معرفی macOS 10.15 که نام دیگر آن Catalina است، پشتیبانی از اپ‌های ۳۲ بیتی را متوقف کرده است. لذا اگر این نسخه از مک‌او‌اس یا نسخه‌های جدیدتر را نصب کرده باشید، نمی‌توانید اپ‌های ۳۲ بیتی را مثل قبل اجرا کنید. در نتیجه روی آیکون اپلیکیشن در بخش‌های مختلف نظیر داک پایین صفحه، صفحه‌ی Launchpad و همین‌طور فایل اجرایی اپلیکیشن در Finder، علامت ورود ممنوع نمایش داده می‌شود. فرقی نمی‌کند که از چه روشی برای اجرا کردن اپ استفاده کنید، در هر صورت اجرا کردن آن ممنوع و غیرممکن است.

علت نمایش علامت ممنوع روی آیکون برخی اپلیکیشن‌های مک‌او‌اس

اگر بخواهید این نوع اپ‌ها را اجرا کنید، پیغامی در مورد آپدیت کردن اپلیکیشن نمایان می‌شود. متأسفانه همه‌ی اپ‌های قدیمی برای سازگار شدن با معماری مجموعه دستورات ۶۴ بیتی بروزرسانی نخواهند شد و لذا شاید راهی برای اجرا کردن اپ در نسخه‌های جدید مک‌او‌اس باقی نمانده باشد.

علت نمایش علامت ممنوع روی آیکون برخی اپلیکیشن‌های مک‌او‌اس

اما سوال مهم و ریشه‌ای این است که:

فرق اپ‌های ۳۲ بیتی با ۶۴ بیتی چیست؟

اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی توانایی بیشتری در استفاده از رم و همین‌طور منابع پردازشی CPU دارند چرا که کدنویسی با معماری مجموعه دستورات ۶۴ بیتی سازگار است. لذا سرعت عمل این اپ‌ها اندکی بیشتر است. این اپ‌ها می‌توانند از RAM بیشتری استفاده کنند و در نتیجه فایل‌ها و داده‌ها را سریع‌تر بارگذاری کنند.

مک‌او‌اس از سال‌ها پیش از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کرد و سرانجام اپل در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفته که اپ‌های ۳۲ بیتی را برای همیشه کنار بگذارد تا توسعه‌دهندگان اپ مجبور شوند که اپ‌ها را برای سخت‌افزارهای امروزی، بهینه و بروزرسانی کنند.

برای اجرا کردن اپ‌های ۳۲ بیتی چه کنیم؟

با توجه به اقدام اپل، نمی‌توانید اپ‌های ۳۲ بیتی را در نسخه‌های جدید macOS اجرا کنید. اگر اپلیکیشنی به شدت موردنیاز است و نسخه‌ی ۳۲ بیتی آن را در اختیار دارید، به راهکارهای پیشنهادی زیر توجه کنید:

  • بررسی کنید که آیا نسخه‌ی ۶۴ بیتی همان اپ تاکنون منتشر شده است یا خیر. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت سازنده‌ی اپ مراجعه کنید. روش دیگر مراجعه به اپ استور اپل است.
  • اگر نسخه‌ی ۶۴ بیتی همان اپ را پیدا نکرده‌اید، برای یافتن اپلیکیشنی مشابه، سرچ و بررسی کنید. شاید اپی مناسب به عنوان جایگزین اپلیکیشنی که دیگر آپدیت نمی‌شود، پیدا کنید.
  • اگر مک‌بوک یا آی‌مک دیگری در اختیار دارید که نسبتاً قدیمی است و سیستم عامل آن را بروزرسانی نکرده‌اید، می‌توانید اپ ۳۲ بیتی را در آن دیوایس اجرا کنید. البته ملاحظات امنیتی را در نظر بگیرید و از اجرا کردن اپ‌هایی که مدت‌ها آپدیت نشده‌اند و ممکن است حفره‌های امنیتی معروفی داشته باشند، صرف‌نظر کنید.
  • اگر سیستم دیگری در اختیار ندارید و برایتان مهم نیست که از آخرین نسخه‌ی مک‌او‌اس استفاده کنید، می‌توانید به نسخه‌ی ۱۰.۱۴ مک‌او‌اس دانگرید کنید. البته با این کار، علاوه بر پایین آمدن سطح امنیت، امکانات و اپ‌های جالب و کاربردی که در نسخه‌های جدید مک‌او‌اس اضافه شده را از دست می‌دهید.
  • می‌توانید از نرم‌افزارهای ماشین مجازی برای نصب کردن مک‌او‌اس در محیط مجازی استفاده کنید. به عبارت دیگر مک‌او‌اس اصلی را ارتقا دهید و مک‌او‌اس قدیمی را در محیط مجازی برخی نرم‌افزارها نصب کنید.