اپلیکیشن ماشین حساب یا Calculator ویندوز در گذشته ساده و ابتدایی بود اما در ویندوز ۱۰ این اپ پیشرفته‌تر شده است. در آپدیت جدید ویندوز ۱۰ یعنی نسخه‌ی ۲۰۰۴ می‌توانید از اپ ماشین حساب برای رسم کردن نمودار و تحلیل کردن توابع استفاده کنید و همین‌طور می‌توانید پنجره‌ی این اپ را پین کنید تا روی سایر پنجره‌ها نمایش داده شود.

در ادامه با نحوه‌ی ترسیم نمودار توسط اپلیکیشن Calculator ویندوز ۱۰ آشنا می‌شویم.

دقت کنید که آنچه در ادامه شرح می‌دهیم به آپدیت ماه می ۲۰۲۰ که نسخه‌ی 2004 ویندوز ۱۰ است، مربوط می‌شود و در اپلیکیشن ماشین حساب نسخه‌های قبلی ویندوز ۱۰ این ویژگی کاربردی وجود ندارد.

ترسیم نمودار با اپلیکیشن Calculator

برای فعال کردن حالت رسم کردن نمودار توابع و معادله‌ها، مراحل زیر را طی کنید:

اپ ماشین حساب را اجرا کنید.

روی منوی سه‌خطی آن در گوشه‌ی بالای پنجره کلیک کنید.

در پنل کناری که باز شده، روی Graphing کلیک کنید.

چگونه نمودار تابع و معادله‌ها را با اپ ماشین حساب ویندوز ۱۰ رسم کنیم؟

پس از فعال کردن حالت گراف و نمودار، مراحل زیر را طی کنید:

اگر می‌خواهید نمودار بزرگ‌تری بکشید، روی گوشه‌های پنجره‌ی اپلیکیشن Calculator کلیک کرده و درگ کنید.

روی کادر Enter a function کلیک کنید و فرمول تابع یا معادله را تایپ کنید.

نمودار به صورت خودکار رسم می‌شود و می‌توانید روی آن زوم کنید یا آن را کوچک کنید.

برای ذخیره کردن نمودار، روی آیکون Share کلیک کنید. می‌توانید آن را به صورت فایل عکس با فرمت PNG ذخیره کنید یا از طریق اپلیکیشن Mail برای شخصی ایمیل کنید.

در صورت نیاز می‌توانید رنگ نمودار را تغییر بدهید. برای این مهم روی معادله در پنل کناری کلیک کرده و روی آیکون Colors کلیک کنید و سپس یکی از پریست‌ها را انتخاب کنید.

برای تغییر دادن ضخامت خطوط، روی آیکون Settings که به شکل چرخدنده‌ی کوچک و منحنی است، کلیک کنید. سپس Thickness یا ضخامت موردنظر را انتخاب کنید.

محدوده‌ی محور X و Y نیز در تنظیمات نمودار قابل تغییر است.

چگونه نمودار تابع و معادله‌ها را با اپ ماشین حساب ویندوز ۱۰ رسم کنیم؟

توجه داشته باشید که در کار با ابزار ترسیم نمودار اپ ماشین حساب، نیازی به استفاده از x و y نیست و به عنوان مثال می‌توانید رابطه‌ی (a+b)^2 = a^2+2ab+b^2 را تایپ کنید تا نمودار a بر حسب b رسم شود.

نکته‌ی دیگر این است که لازم نیست معادله‌ای که تایپ می‌کنید، به صورت y = f(x) باشد. به عنوان مثال می‌توانید نمودار معادله‌ی x = -2y + 10 را رسم کنید.

آنالیز توابع و معادله‌ها در ماشین حساب

مایکروسافت فقط قابلیت ترسیم نمودار را در اپلیکیشن ماشین حساب اضافه نکرده بلکه می‌توانید نمودار را با استفاده از ابزار Analysis، تحلیل و بررسی کنید. البته ممکن است این ابزار برای تحلیل کردن هر معادله‌ای مفید نباشد. روش کار به این صورت است:

معادله‌ی موردنظر را در اپ ماشین حساب و حالت رسم نمودار تایپ کنید.

پس از رسم نمودار روی معادله کلیک کنید و سپس روی آیکون صاعقه که کنار آن نمایان شده کلیک کنید.

تحلیلی از نمودار ارایه می‌شود که شامل دامنه یا Domain، برد یا Range، نقاطه تلاقی با محور ایکس یا X-Intercept و تلاقی با محور Y یا Y-Intercept و همین‌طور مقدار کمینه و بیشینه یا Minima و Maxima می‌شود.

چگونه نمودار تابع و معادله‌ها را با اپ ماشین حساب ویندوز ۱۰ رسم کنیم؟