تغییر دادن موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگر سافاری امکان‌پذیر است. اپل در مرورگر Safari که مرورگر پیش‌فرض در آیفون، آیپد، مک‌بوک و آی‌مک است، قابلیت انتخاب کردن یکی از موتورهای معروف جستجو را پیش‌بینی کرده و می‌توان به جای Google از Bing مایکروسافت، Yahoo و یا DuckDuckGo استفاده کرد.

اگر از کاربرانی هستید که از موتور جستجوی گوگل به دلایلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانید موتور جستجوی پیش‌فرض را تغییر بدهید تا هر بار نیازی به مراجعه به وب‌سایت موتور جستجوی موردنظر نباشد.

گوگل موتور سرچ بسیار قدرتمند و محبوبی است و اغلب کاربران وب از این موتور جستجو برای سرچ کردن موضوعات مختلف استفاده می‌کنند. اما برخی کاربران برای حفظ حریم خصوصی ترجیح می‌دهند که از موتورهای جستجوی ناشناخته‌تر استفاده کنند که شاید از منظر حریم خصوصی، وضعیت بهتری داشته باشند. به عنوان مثال موتور سرچ معروف DuckDuckGo مدعی است که از اطلاعات شخصی کاربران و آمار جستجوها حفاظت می‌کند و در این عرصه بهتر از رقبا عمل می‌کند.

خوشبختانه تغییر دادن موتور سرچ در مرورگر Safari اپل به سادگی گوگل کروم یا فایرفاکس معروف است اما انتخاب‌های کاربر محدودتر است.

نحوه تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگر آیفون و آیپد

ابتدا اپلیکیشن Settings آیفون یا آیپد را با تپ کردن روی آیکون چرخدنده‌ای شکل آن در صفحه خانه اجرا کنید. سپس در لیست تنظیمات اسکرول کنید و روی گزینه‌ی Safari تپ کنید.

چگونه به جای گوگل از موتور سرچ دیگری در مرورگر Safari آیفون یا آیپد استفاده کنیم؟

در ادامه در بخشی با عنوان Search روی گزینه‌ی Search Engine تپ کنید.

چگونه به جای گوگل از موتور سرچ دیگری در مرورگر Safari آیفون یا آیپد استفاده کنیم؟

اکنون موتور جستجوی موردنظر را از لیست موارد موجود انتخاب کنید. در حال حاضر فقط چهار گزینه‌ی Google و Bing و DuckDuckGo و Yahoo‌ قابل انتخاب است و موتورهای سرچ دیگر را نمی‌توان به عنوان موتور سرچ اصلی انتخاب کرد. برای استفاده از سایر موارد، می‌بایست ابتدا به وب‌سایت موتور جستجو مراجعه کنید و سپس مشغول تایپ کردن عبارت‌ها و جستجو شوید.

چگونه به جای گوگل از موتور سرچ دیگری در مرورگر Safari آیفون یا آیپد استفاده کنیم؟

نکته‌ی دیگر این است که این تغییر صرفاً در مرورگر سافاری اعمال می‌شود. اگر با دستیار صوتی اپل که Siri نام دارد و یا با استفاده از قابلیت Spotlight، در مورد موضوعی جستجو کنید، همچنان گذشته از گوگل استفاده می‌شود. در واقع گوگل هر سال مبلغ زیادی برای این مهم به اپل پرداخت می‌کند و شاید این وضعیت در نسخه‌های بعدی iOS هم برقرار باشد.