واتس‌اپ پیام‌رسان محبوبی در میان ایرانیان است. امکانات متنوع و کاربری ساده و عملکرد پایدار، از دلایل موفقیت این پیام‌رسان است. یکی از امکانات WhatsApp، مقابله با پیام‌های اسپم است. ممکن است برخی افراد برای تبلیغات دروغین، دریافت اطلاعات شخصی، ایجاد مزاحمت، آلوده کردن گوشی دیگران به ویروس و بدافزار، پیام‌هایی برای دیگران بفرستند که باید با آن مقابله کرد.

در این مقاله به موضوع بلاک کردن افراد و مقابله با پیام‌های مزاحم در واتس‌اپ می‌پردازیم.

شاید برخی سرویس‌های پیام‌رسان یا برخی سرویس‌های ایمیل و غیره، امکاناتی برای اسکن کردن لینک‌ها، فایل‌ها، پیام‌ها و غیره داشته باشند و تا حدی جلوی سوء استفاده‌ی افراد حرفه‌ای و هکرها را بگیرند اما در واقع هیچ پیام‌رسان و سرویس ایمیلی، امن نیست! این خود شمایید که باید با دقت و منطق، پیام‌ها و فایل‌ها را بررسی کرده و امنیت را برقرار کنید.

چگونه در WhatsApp پیام‌های اسپم را شناسایی کنیم؟

منظور از اسپم یک نوع خاص پیام نیست بلکه ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشد. از یک پیام ساده‌ی تبلیغاتی که شاید بسیار مبالغه‌آمیز باشد گرفته تا پیام‌هایی که برای سرقت اطلاعات شخصی و انتقال فایل‌های آلوده به گوشی و تبلت و کامپیوتر طراحی شده، همگی جزو پیام‌های اسپم محسوب می‌شود. باید این پیام‌ها را شناسایی کرد و سپس برای مقابله روش صحیحی در نظر گرفت. به نکات زیر که در شناسایی پیام‌های اسپم مفید واقع می‌شود توجه کنید.

اشتباه تایپی و گرامر و ادبیات نادرست

اگر پیامی به زبان ناشناخته از شخصی دریافت کرده‌اید، احتمال اسپم بود آن کم نیست! حتی اگر پیام به زبان مادری شما تایپ شده هم وجود اشتباهات تایپی و گرامری، نشانه‌ی عجله کردن یا عدم آشنایی کامل به این زبان است و شاید پیام اسپم باشد!

ممکن است اسپمر یا هکر برای گمراه کردن شما، تعداد زیادی ایموجی و استیکر در پیام‌ها استفاده کند. مراقب این موارد باشید.

یک نشانه‌ی بارز اسپم بودن پیام‌ها این است که شخص مقابل مدعی می‌شود که از اعضای تیم پشتیبانی WhatsApp است و برای رفع مشکلات پیام‌رسان، به اطلاعات شخصی یا اطلاعات تماسا یا برخی فایل‌ها و رمز عبورها نیاز دارد! به هیچ وجه فریب این ادعاها را نخورید.

مورد مشابه این است که کسی برایتان پیام می‌فرستد که در قرعه‌کشی برنده شده‌اید و برای دریافت جایزه اطلاعات یا مبلغ پست کردن جایزه طلب می‌کند!

در همه‌ی موارد فوق، هدف فقط شما نیستید بلکه پیامی با متن تکراری برای افراد متعدد فروارد می‌شود و نباید به آن توجه کرد. حتی می‌توانید متن پیام را در گوگل جستجو کنید، شاید قبل از شما افراد دیگری فریب خورده باشند و در فروم‌ها و وبلاگ‌ها در مورد تجربه‌ی بدی که داشته‌اند، چیزی نوشته باشند که مطالعه کردن آن، نوعی درس زندگی است!

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

پیام‌هایی با لینک‌های مشکوک

نوع دیگر پیام‌های اسپم، پیام‌هایی است که برای اشتراک‌گذاری لینک‌های آلوده فرستاده می‌شود. ممکن است لینک به یک صفحه‌ی اینترنت مربوط باشد و ممکن است لینک دانلود فایل نصب یک برنامه یا دیگر انواع فایل در اختیار شما قرار بگیرد.

اگر صفحه‌ی اینترنت را باز کنید، احتمال آلوده شدن سیستم شما به ویروس و بدافزار وجود دارد و اگر فایل ارایه شده را دانلود کرده و نصب یا باز کنید هم همین اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال هکر می‌تواند صفحه‌ای برای پرداخت آنلاین وجه طراحی کند که شبیه به صفحه‌ی مدیریت حساب بانکی یا پرداخت آنلاین است اما در حقیقت هر چیزی که در این صفحه وارد می‌کنید، به دست هکر می‌رسد و با داشتن اطلاعات کامل کارت بانکی شما، می‌تواند حساب شما را کم و بیش خالی کند!

نوع دیگر پیام اسپم، پیامی است که در آن لینکی وجود دارد و برای شما فروارد شده و از شما خواسته می‌شود که این پیام را برای افراد دیگر هم فروارد کنید!

در هر صورت به لینک صفحات وب و لینک دانلود فایل‌ها که از طریق WhatsApp یا هر پیام‌رسان دیگری و حتی به صورت ایمیل دریافت می‌کنید، توجه نکنید و تنها در صورت اطمینان، آن را باز کنید. علاوه بر این برای باز کردن لینک‌های مشکوک، از مرورگر امن استفاده کنید و دقت کنید که آنتی‌ویروس فعال باشد. حتی می‌توانید لینک‌ها را قبل از باز کردن، توسط آنتی‌ویروس‌های قدرتمند آنلاین اسکن کنید.

پیام‌های فروارد شده با دو فلش!

در واتس‌اپ زمانی که پیامی را بیش از ۵ مرتبه و در واقع به بیش از ۵ نفر فروارد می‌کنید، به جای یک فلش، دو فلش در کنار آن نمایش داده می‌شود. اگر پیامی برای شما فروارد شده که در کنار آن دو فلش وجود دارد، متن پیام را به دقت بررسی کنید چرا که برای بیش از ۵ نفر فروارد شده و ممکن است پیام اسپم باشد.

البته این احتمال وجود دارد که پیام فروارد شده هیچ مشکلی نداشته باشد و صرفاً برای اطلاع‌رسانی در مقیاس وسیع، فرستاده شده باشد. به عنوان مثال پیامی در خصوص توصیه‌های بهداشتی در مقابله با کرونا.

تبلیغات دروغین

از پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ برای تبلیغات نیز استفاده می‌شود اما مشکل اینجاست که برخی افراد سودجو، محصول یا خدماتی را به صورت مبالغه‌آمیز و حتی با چاشنی دروغ! تبلیغ می‌کنند. به هر نوع تبلیغاتی با دید مثبت و ساده‌لوحانه نگاه نکنید.

نوع دیگر تبلیغات دروغ، با این مقصود صورت می‌گیرد که صفحه‌ای آلوده را باز کنید و ادعا می‌شود که با باز کردن این صفحه، در قرعه‌کشی شرکت می‌کنید یا مبلغی به عنوان جایزه به شما تعلق می‌گیرد.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

پیام‌های تبلیغاتی اسپم با مضمون آپدیت کردن واتس‌اپ، آپدیت کردن اندروید به نسخه‌های بالاتر! دریافت انواع جایزه و موارد مشابه را به هیچ عنوان جدی نگیرید. برای آپدیت کردن اپ‌ها نیازی کافی است از گوگل پلی استفاده کنید و در خصوص آپدیت کردن سیستم عامل نیز باید به سایت رسمی سازنده یا تنظیمات گوشی و تبلت مراجعه کنید و نه پیام‌رسان واتس‌اپ!

تنظیمات حریم خصوصی در واتس‌اپ

می‌توانید تنظیمات حریم خصوصی واتس‌اپ را نیز تغییر دهید تا میزان دریافت پیام‌های اسپم کمتر شود. برای این منظور ابتدا اپلیکیشن واتس‌اپ را اجرا کنید و در صفحه‌ی اصلی روی منوی سه‌نقطه‌ای که در گوشه‌ی بالا قرار گرفته تپ کنید. در منو گزینه‌ی تنظیمات یا Settings را لمس کنید.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

در صفحه‌ی بعدی روی Account یا تنظیمات حساب کاربری تپ کنید.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

و در صفحه‌ی بعدی روی Privacy یا تنظیمات حریم خصوصی تپ کنید.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

اکنون برای جلوگیری از دیده شدن اطلاعات شخصی و وضعیت آنلاین بودن یا نبودن توسط دیگران، روی تک‌تک موارد تپ کنید و یکی از سه حالت زیر را انتخاب کنید:

  • Everyone یا همه‌ی افراد
  • فقط مخاطبین من یا My Contacts
  • هیچ‌کس یا Nobody

توصیه‌ی ما این است که حالت اول را انتخاب نکنید!

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

روش‌های بلاک و ریپورت کردن در واتس‌اپ

در پیام‌رسان واتس‌اپ دو راه کلی برای مقابله با اسپم در نظر گرفته شده است. روش اول بلاک کردن مخاطبی است که پیام اسپم برای شما فروارد یا ارسال کرده و روش دوم گزارش کردن یا Report است. با گزارش کردن مخاطب به تیم واتس‌اپ، از گرفتار شدن دیگر کاربران این پیام‌رسان به مشکلات امنیتی و حریم خصوصی جلوگیری می‌کنید.

برای شروع گفتگویی که در آن پیام مشکوک یا اسپم دیده می‌شود را باز کنید. سپس روی آیکون منوی سه‌نقطه در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

در منو گزینه‌ی More را لمس کنید.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

و در صفحه‌ی بعدی روی Report یا Block تپ کنید.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

روش بعدی برای بلاک کردن و ریپورت کردن، برای شماره‌های جدید و ناشناس کاربرد دارد. زمانی که شخصی برای شما پیامی فروارد می‌کند که به نظر اسپم است، در پایین صفحه منویی حاوی گزینه‌های Block و Report ظاهر می‌شود که برای بلاک کردن و ریپورت کردن سریع مفید است.

گزینه‌ی سوم Add to Contacts است. اگر مخاطب را می‌شناسید از گزینه‌ی سوم برای افزودن وی در لیست مخاطبین استفاده کنید.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن

تماس با تیم پشتیبانی واتس‌اپ و گزارش مشکل

روش دیگر برای گزارش کردن مخاطبین و پیام‌های مشکوک، تماس با تیم پشتیبانی واتس‌اپ است. ابتدا از صفحه‌ی گفتگو و پیام مشکوک اسکرین‌شات بگیرید.

سپس از گزینه‌ی Settings یا تنظیمات را انتخاب کنید و در صفحه‌ی تنظیمات روی Help یا راهنما و سپس روی Contact Us یا تماس با ما تپ کنید. در ادامه فرم توضیحات را پر کنید.

برای افزودن عکس‌ها، روی گزینه‌های + در بخش Add screenshots (optional) تپ کنید. البته ارسال اسکرین‌شات، الزامی نیست.

انواع پیام آلوده و اسپم در واتس‌اپ و روش ریپورت، بلاک و گزارش کردن