پیام‌رسان واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در سطح جهان است و در ایران هم افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. با وجود اینکه WhatsApp مزایای زیادی دارد و امکانات بسیار خوبی دارد، محدودیت‌ها و نقاط ضعفی هم دارد. مسأله‌ی حفظ حریم خصوصی، محدودیت حجم ویدیوها و فایل‌ها و همین‌طور نیاز به فعال بودن سیم‌کارت، از مشکلات این پیام‌رسان محسوب می‌شود.

در ادامه‌ی مطلب به معرفی بهترین پیام‌رسان‌های غیر ایرانی که امکاناتی مشابه واتس‌اپ در اختیار شما قرار می‌دهند، می‌پردازیم.

چندی پیش واتس‌اپ قوانین استفاده را تغییر داد و اعلام کرد که از این پس اطلاعات بیشتری در اختیار فیس‌بوک که مالک این پیام‌رسان است، قرار می‌دهد و همین موجب کوچ بسیاری از کاربران به پیام‌رسان‌های مشابه و رقیب شد. البته شاید در ایران به دلیل محدودیت اغلب پیام‌رسان‌های خارجی، موج مهاجرت از WhatsApp به سایر پیام‌رسان‌ها چندان جدی نباشد اما به هر حال قصد داریم چند پیام‌رسان غیربومی که امکانات مشابه واتس‌اپ دارد، معرفی کنیم.

Signal پیام‌رسانی امن و حافظ حریم خصوصی

پیام‌رسان سیگنال به این دلیل محبوب شده که کمپانی سازنده مدعی است که به خوبی از حریم خصوصی کاربران حفاظت می‌کند. در حقیقت چند سال پیش با افشاگری‌هایی که ادوارد اسنودن در باب جاسوسی و استفاده از اطلاعات کاربران وب توسط کمپانی‌های بزرگ فناوری انجام داد و در مورد پیام‌رسان Signal اظهار نظر کرد، توجه بسیاری از افراد به این پیام‌رسان جلب شد.

در پیام‌رسان سیگنال با استفاده از رمزگذاری سراسری اطلاعات کاربر و پیام‌های مبادله شده، امنیت و حریم خصوصی به خوبی حفظ می‌شود. البته این قابلیت در بسیاری از پیام‌رسان‌های دیگر و از جمله واتس‌اپ وجود دارد اما به هر حال این اپلیکیشن محصول یک کمپانی کوچک است و احتمال اینکه برای درآمدزایی، کاربران خویش را فریب دهد، کمتر است.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌های مشابه واتس‌اپ و تلگرام

نکته‌ی بسیار مهم دیگر در خصوص پیام‌رسان محبوب Signal این است که کاملاً متن باز است. به عبارت دیگر کدهای این اپ در منابع آنلاین موجود است و هر برنامه‌نویسی می‌تواند کدها را چک کند و مسأله‌ی حفظ حریم خصوصی و امنیت را شخصاً بررسی کند. طبعاً اگر متخصصین حوزه‌ی امنیت سایبری و سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی، نکته‌ای در کدهای این پیام‌رسان ببینند، در وب‌سایت‌های مختلف گزارش‌های ضد سیگنال منتشر می‌شود. جالب است بدانید که در طراحی واتس‌اپ، برای کدنویسی رمزگذاری داده‌ها، از کدهای پیام‌رسان سیگنال استفاده شده است.

خوشبختانه رابط کاربری پیام‌رسان Signal شبیه به واتس‌اپ است و امکاناتی مثل ایجاد گروه، ارسال ویس و همین‌طور تماس ویدیویی حداکثر ۸ نفره، قابلیت استفاده از استیکرها و دیگر موارد به صورت مشابه موجود است.

پیام‌رسان سیگنال نسخه‌ی مخصوص آیفون و آیپد، اندروید، ویندوز، مک‌او‌اس و لینوکس دارد و رایگان است. لذا می‌توانید در همه‌ی وسایل از آن استفاده کنید آن هم بدون پرداخت هزینه. البته برای ثبت نام به شماره موبایل نیاز دارید.

Telegram محبوب‌ترین پیام‌رسان امروزی

پیام‌رسان تلگرام هم یکی از جایگزین‌های اساسی واتس‌اپ است و محدودیت‌های کمتری دارد. این پیام‌رسان ویژگی‌های جالبی دارد، به عنوان مثال می‌توانید گروه‌هایی با حداکثر ۲۰۰ هزار عضو بسازید! می‌توانید فایل‌های حجیم حداکثر ۲ گیگابایت را آپلود کرده و با دیگران اشتراک‌گذاری کنید، آن هم بدون پرداخت هزینه. قابلیت ایجاد کانال عمومی و امکان ارسال پیام‌های نابودشونده، از ویژگی‌های جالب توجه Telegram است که در همه‌ی پیام‌رسان‌های مطرح وجود ندارد.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌های مشابه واتس‌اپ و تلگرام

قابلیت جالب توجه دیگری که در تلگرام وجود دارد و در بسیاری از اپ‌های پیام‌رسان و چت دیده نمی‌شود، ساخت ربات برای اتوماسیون امور است. می‌توانید از سرویس‌های مختلف در طراحی ربات استفاده کنید و متناسب با نیاز کسب و کار خویش، ربات اختصاصی و مفید بسازید.

تلگرام هم مثل واتس‌اپ و سیگنال برای حفظ حریم خصوصی و امنیت، اطلاعات و پیام‌ها را رمزگذاری می‌کند ولیکن چت‌های کاربر روی سرورهای تلگرام ذخیره می‌شود که شاید برای افراد حساس و سخت‌گیر، جالب نباشد. برای حفظ بهتر حریم خصوصی می‌توانید از حالت Secret Mode استفاده کنید که در این صورت پیام‌ها فقط روی گوشی یا تبلت شما ذخیره می‌شود.

تلگرام هم مثل سیگنال اپلیکیشن مخصوص سیستم عامل‌های مختلف دارد. به جز iOS و iPadOS اپل و همین‌طور اندروید، مک و ویندوز و لینوکس، نسخه‌ی مخصوص اپل واچ تلگرام هم منتشر شده است. به علاوه در سیستم عامل‌هایی که نمی‌خواهید تلگرام را نصب کنید، می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب آن استفاده کنید که با مراجعه به سایت تلگرام، در دسترس است.

Discord پیام‌رسان محبوب گیمرها

پیام‌رسان Discord در حقیقت از ایده‌ی طراحی یک اپلیکیشن چت برای گیمرها مسیر تکاملی خویش را شروع کرده است و اکنون امکانات جامعی دارد و حتی کسانی که اهل بازی نیستند هم از آن استفاده می‌کنند. لذا این پیام‌رسان هم یکی از جایگزین‌ها و رقبای اصلی WhatsApp و Telegram محسوب می‌شود.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌های مشابه واتس‌اپ و تلگرام

نکته‌ی مهم در خصوص پیام‌رسان دیسکورد، طراحی آن بر اساس سرور است. در واقع می‌توانید سرور دیسکورد خودتان را راه‌اندازی کنید. قابلیت‌های مهم و اساسی نظیر چت خصوصی، چت گروهی، تماس گروهی، اشتراک‌گذاری صدا، عکس و ویدیو و موارد دیگر نظیر استیکرها در این پیام‌رسان پشتیبانی می‌شود.

پیام‌رسان Discord مثل موارد قبلی که معرفی کردیم، رایگان است. برای استفاده از آن نیازی به اشتراک‌گذاری شماره تلفن نیست و می‌توانید با نام مستعار و غیرواقعی، ثبت نام کرده و حساب کاربری بسازید.

پیام‌رسان دیسکورد نسخه‌ی مخصوص آیفون و آیپد، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس دارد.

Keybase

پیام‌رسان کی‌بیس در آغاز پایگاهی برای شناسه‌های شخصی و عمومی بود و بخشی نیز برای ارسال پیغام به صورت رمزگذاری شده داشت. در حال حاضر Keybase گسترش پیدا کرده و امکاناتی نظیر ایجاد گروه و تیم و همین‌طور ارسال فایل‌های مولتی‌مدیا و دیگر انواع فایل نیز به آن اضافه شده است.

این پیام‌رسان هم مثل سیگنال متن باز است و امنیت بالایی دارد. حتی ارسال فایل‌ها نیز به صورت رمزگذاری شده انجام می‌شود. حتی سازندگان Keybase هم نمی‌توانند پیام‌هایی که ارسال کرده‌اید را بخوانند.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌های مشابه واتس‌اپ و تلگرام

استفاده از اپلیکیشن کی‌بیس در سیستم عامل iOS و iPadOS، اندروید، ویندوز، لینوکس و مک امکان‌پذیر است و می‌توانید به صورت رایگان و ناشناس از آن استفاده کنید.

Threema، پیام‌رسان پولی با امنیت بالا

پیام‌رسان Threema برای افرادی جالب است که امنیت بالاتری می‌خواهند و حاضرند در قبال آن هزینه پرداخت کنند. البته هزینه‌ی خرید آن بسیار پایین است و با پرداخت فقط ۳ دلار، می‌توانید از آن استفاده کنید. در این پیام‌رسان رمزگذاری سراسری برای ارسال پیام و انواع اطلاعات دیگر، پیاده‌سازی شده است. به عبارت دیگر فایل‌ها، تماس‌های ویدیویی، پیام‌های متنی و حتی وضعیت یا استاتوس به صورت رمزگذاری شده ارسال و دریافت می‌شود.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌های مشابه واتس‌اپ و تلگرام

برای استفاده کردن از Threema نیازی به شماره‌ی موبایل نیست. حتی می‌توانید بدون ایمیل نیز از آن استفاده کنید. در این پیام‌رسان یک شناسه‌ی تصادفی برای کاربر ساخته می‌شود و می‌تواند از آن شناسه برای ارتباط با دیگران استفاده کند. این پیام‌رسان محصول کشور سوییس است و سرورهای آن نیز در این کشور واقع است.

استفاده از پیام‌رسان امن Threema در آیفون و آیپد و اندروید امکان‌پذیر است. در سایر سیستم عامل‌ها می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب آن استفاده کنید.