یکی از راه‌های کسب درآمد از اینترنت، ایجاد وب‌سایت است. بسته به نوع سایت، راه‌های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد. معمولاً سایت‌های فروشگاهی با فروش کالا یا خدمات، کسب درآمد می‌کنند. اگر شرکتی دارید و می‌خواهید خدمات و نمونه کارهای بروز آن را به مشتریان معرفی کنید، می‌توانید سایتی برای شرکت راه‌اندازی کنید. سایت‌های شخصی و وبلاگ‌ها نیز با قرار دادن تبلیغات متنوع سایر سایت‌ها کسب درآمد می‌کنند.

متأسفانه برخی از روش‌های کسب درآمد از سایت، با توجه به تحریم‌ها در کشورمان کاربردی نیست. در ادامه به روش‌های کسب درآمد از سایت در ایران می‌پردازیم.

چرا مشاغل به سایت نیاز دارند؟

۲۰ سال قبل در کشور ما تعداد فروشگاه‌های آنلاین تقریباً صفر بود و برای خرید محصولات باید به صورت حضوری به بازار مراجعه می‌کردیم. خرید حضوری معمولاً وقت‌گیر است و مشتری نمی‌تواند سریعاً قیمت‌ها و مشخصات کالا را مقایسه کند. به علاوه فروشنده می‌بایست برای اجاره‌ی مکان فروشگاه، هزینه‌ی نسبتاً زیادی در نظر بگیرد. تدریجاً فروشندگان به فکر اجاره کردن انبارهای ارزان و ایجاد فروشگاه آنلاین افتادند و سایت‌های فروشگاهی متعددی تأسیس شد و در حال حاضر می‌توانید تقریباً همه چیز را به صورت آنلاین تهیه کنید.

برخی از مشاغل خدماتی نیز اقدام به راه‌اندازی سایت کرده‌اند. هدف معرفی نمونه کارها و خدمات و دریافت سفارش از مشتریان است. این کار با استفاده از فرم تماس با ما یا سفارش خدمات صورت می‌گیرد. 

برخی از مشاغل که فروشگاه و شرکت خدماتی نیستند هم به سایت نیاز دارند. به عنوان مثال شرکت‌های حمل و نقل برای فروش بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما، سایت راه‌اندازی می‌کنند تا مشتریان بدون مراجعه‌ی حضوری که خود هزینه‌بر است، خدمات موردنظر را دریافت کنند. مشاغلی نظیر خبرگزاری‌ها، صرافی‌ها، کارگزاری بورس، غذاخوری‌ها، سالن‌های ورزشی و بسیاری موارد دیگر هم به سایت نیاز دارند.

اگر کسب و کاری دارید و برای فروش بیشتر، به فکر تبلیغات افتاده‌اید، توجه کنید که بازاریابی صرفاً تبلیغ نیست. برندسازی و تبلیغات بهینه، موضوع مهمی است. می‌توانید مقالاتی که در مورد دیجیتال مارکتینگ و برندسازی منتشر می‌شود را مطالعه کنید.

شاید به این فکر افتاده‌اید که از طریق راه‌اندازی سایت، کسب درآمد کنید و تاکنون هیچ تجربه و دانشی در این حوزه کسب نکرده‌اید. در این صورت می‌توانید از مقالات و ویدیوهای آموزشی استفاده کنید. سایت فرادرس ویدیوهای مختلفی در عرصه‌ی آموزش طراحی سایت، وردپرس و آموزش HTML و CSS دارد. اگر با وردپرس آشنایی داشته باشید می‌توانید در عرض چند دقیقه، یک سایت ساده ایجاد کنید!

اما شغل و حرفه‌ی شما جزو موارد ذکر شده نیست. در این صورت می‌توانید با معرفی کردن سایر سایت‌ها و در حقیقت تبلیغات اینترنتی، کسب درآمد کنید. در ادامه انواع روش‌های کسب درآمد را معرفی می‌کنیم.

روش‌های کسب درآمد از سایت در ایران

در گذشته تبلیغات اینترنتی به قرار دادن لینک و بنر محدود میشد اما اکنون روش‌های کسب درآمد از تبلیغات، متنوع‌تر شده است و بازدهی تبلیغات آنلاین افزایش پیدا کرده و لذا افرادی که سایت راه‌اندازی می‌کنند، درآمد بیشتری نسبت به گذشته دارند.

شاید می‌پرسید که چطور با سایت‌های تبلیغ‌دهنده ارتباط برقرار کنیم؟

نیازی به ارتباط مستقیم نیست، سایت‌هایی نظیر کاپریلا، این کار را انجام می‌دهند و یک کد ساده به شما می‌دهند تا در سایت خودتان قرار دهید تا تبلیغات نمایش داده شود. کلیک‌ها بررسی شده و هزینه‌ی تبلیغات به شما پرداخت می‌شود. به همین سادگی!

در ادامه مهم‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی را بررسی می‌کنیم.

تبلیغات کلیکی

در تبلیغات کلیکی روش شما به عنوان ناشر تبلیغات، بنر یا لینک سایتی را در سایت خودتان قرار می‌دهید. به ازای هر کلیکی که بازدیدکننده روی تبلیغات انجام می‌دهد، هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

راه‌های کسب درآمد از سایت در ایران چیست و از کجا شروع کنیم؟

در تبلیغات کلیکی میزان هزینه به ازای هر کلیک به اختصار CPC یا Cost Per Click گفته می‌شود. اما بعضی از سرویس‌های تبلیغاتی، میزان هزینه را به ازای ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ محاسبه می‌کنند که به اختصار CPM گفته می‌شود.

بعضی از سرویس‌های تبلیغاتی، رفتار کاربر پس از کلیک کردن را بررسی می‌کنند و اگر شخصی که روی تبلیغ کلیک کرده، در سایت مقصد کاری نظیر سفارش خدمات یا محصول یا ثبت نام انجام بدهد، هزینه‌ی بیشتری به ناشر تبلیغات پرداخت می‌کنند که CPA یا Cost Per Action است.

تبلیغات همسان یا محتوای پیشنهادی

تبلیغات همسان مشابه تبلیغات کلیکی قدیمی است با این تفاوت که به جای بنر، مطلب و مقاله‌ای از سایت موردنظر را در سایت خودتان قرار می‌دهید. در حقیقت بنرهای متحرک و چشمک‌زن، مثل چند سال قبل برای کاربران وب جذاب نیستند و بسیاری از افراد سریعاً این بنرها را رد می‌کنند و سراغ مطلب اصلی می‌روند. به همین علت است که تبلیغات همسان یا محتوای پیشنهادی، بازدهی بالاتری دارد.

راه‌های کسب درآمد از سایت در ایران چیست و از کجا شروع کنیم؟

روش محاسبه‌ی هزینه یکی از سه مدل CPC یا CPM و یا CPA‌ است و در بعضی از سیستم‌های تبلیغاتی، ترکیبی از این موارد در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال برای هر کلیک ساده، ۱۰۰ تومان و برای کلیک‌هایی که منجر به خرید محصول یا خدمات یا کارهایی نظیر ثبت نام می‌شود، هزینه‌ی اضافی پرداخت می‌شود.

تبلیغات به صورت نوتیفیکیشن

در مرورگرهای مطرح امروزی، قابلیت نمایش نوتیفیکیشن از طریق سیستم عامل، اضافه شده است. زمانی که به سایت‌های مختلف مراجعه می‌کنید، هر از گاهی پیغام مجاز کردن نمایش نوتیفیکیشن ظاهر می‌شود. اگر روی Allow کلیک کنید، اخبار و پیام‌های مربوط به آن سایت را به صورت نوتیفکیشن در ویندوز، اندروید و غیره مشاهده خواهید کرد. از همین راهکار برای تبلیغات نیز استفاده می‌شود.

راه‌های کسب درآمد از سایت در ایران چیست و از کجا شروع کنیم؟

بازدهی تبلیغات از طریق نوتیفیکیشن، پایین‌تر است و حتی برای بعضی از افراد، یک مزاحمت آنلاین محسوب می‌شود! به همین علت هزینه‌ی این روش تبلیغات کمتر از تبلیغات کلیکی و همسان است.

تبلیغات ویدیویی

با افزایش سرعت اینترنت کاربران و توسعه‌ی سرویس‌های استریم ویدیو، تبلیغات ویدیویی نیز به عنوان یک راهکار موثر و نوین مطرح شده است. ممکن است در سایت‌هایی نظیر آپارات و یوتیوب، در ابتدا و اواسط و همین‌طور انتهای ویدیو، تبلیغات ویدیویی را دیده باشید. محاسبه‌ی هزینه مشابه تبلیغات کلیکی است، به عبارت دیگر با کلیک بازدیدکننده روی ویدیو، هزینه‌ای محاسبه می‌شود یا به ازای هر ۱۰۰۰ نمایش ویدیو، هزینه‌ای پرداخت می‌شود.

راه‌های کسب درآمد از سایت در ایران چیست و از کجا شروع کنیم؟

همکاری در فروش

یک روش دیگر کسب درآمد از سایت برای افرادی که خودشان فروشگاه ندارند این است که تبلیغات کالاها و خدمات دیگران را در سایتشان قرار دهند و در سود فروش شریک شوند. به عبارت دیگر سایت فروشگاهی، درصدی از سود فروش محصول را به سایت ناشر تبلیغات می‌دهد.

کسب درآمد از ثبت نام و خدمات VIP

بعضی از سایت‌ها، فایل‌ها و مطالبی دارند که برای عموم کاربران در دسترس نیست. کاربر در صورت نیاز می‌تواند ثبت نام کند و یکی از پلن‌های پولی سایت را خریداری کند تا به این مطالب و فایل‌های دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال می‌توانید برخی از فیلم‌ها، نرم‌افزارها، فایل‌های PDF و غیره را تنها در دسترس افرادی قرار دهید که در سایت شما ثبت نام کرده و هزینه‌ی ماهانه‌ای برای خدمات کامل پرداخت کنند.

دریافت کمک‌های مالی از بازدیدکنندگان

یک راهکار دیگر کسب درآمد از سایت این است که از بازدیدکنندگان درخواست حمایت مالی کنید. بسته به کیفیت سایت ، ممکن است افراد زیادی حاضر باشند برای ادامه‌ی فعالیت سایت، هزینه پرداخت کنند. به عنوان مثال ممکن است سایتی برای دانلود فیلم داشته باشید و همه‌ی فایل به صورت رایگان در اختیار عموم قرار بگیرد و در عین حال برای تأمین هزینه‌ی سرور سایت و نویسندگان، از بازدیدکنندگان درخواست حمایت کنید.

رپورتاژ آگهی

مطلب تبلیغاتی یا رپورتاژ آگهی، روش دیگری برای معرفی سایت‌های دیگر و کسب درآمد است. در حقیقت به جای قرار دادن بنر یا تبلیغ همسان، مطلبی همانند سایر مطالب سایت خودتان می‌نویسید و خدمات و کالاهای سایت موردنظر را معرفی می‌کنید و در قبال این کار، هزینه‌ای دریافت می‌کنید.

معمولاً بازدهی تبلیغات همسان و کلیکی بالاتر از رپورتاژ آگهی است اما تنها مزیت رپورتاژ آگهی، مراجعه کردن بازدیدکننده به سایت تبلیغ‌دهنده نیست بلکه اعتبار سایت تبلیغ دهنده نیز افزایش پیدا می‌کند چرا که در یک مطلب معمولی، لینک آن وب‌سایت قرار گرفته است. در نتیجه ربات‌های گوگل لینک را دنبال کرده و سایت مقصد را بررسی می‌کنند.

اگر سایتی راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید رپورتاژ منتشر کنید، به سایت‌هایی نظیر نشریلا مراجعه کنید. نشریلا با تبلیغ‌دهندگان ارتباط برقرار می‌کند و سایت شما را به عنوان جایی برای انتشار رپورتاژ معرفی می‌کند.

فروش وب‌سایت

شغل بعضی از وب‌مسترها و شرکت‌ها این است که سایت راه‌اندازی می‌کنند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. به عنوان مثال کسی که فروشگاهی دارد اما دانش طراحی سایت ندارد، به این شرکت‌ها و افراد مراجعه می‌کند و سفارش طراحی سایت می‌دهد. کارهایی نظیر اتصال درگاه پرداخت و سئو کردن (بهینه‌سازی برای موتورهای سرچ نظیر گوگل) و رعایت نکات امنیتی برای جلوگیری از هک شدن سایت، توسط این شرکت‌ها و افراد انجام می‌شود و محصول نهایی که یک سایت آماده است، در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

انواع دیگری از تبلیغات اینترنتی وجود دارد که بسته به هدف شما، ممکن است اثر بالاتری داشته باشد. به عنوان مثال تبلیغ از طریق ارسال ایمیل، تبلیغ در اینستاگرام و تلگرام و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات از طریق گوگل و غیره.

راه‌های کسب درآمد از سایت در ایران چیست و از کجا شروع کنیم؟

شاید سوالات زیادی در مورد طراحی سایت و شیوه‌ی تبلیغات و کسب درآمد دارید. توصیه می‌کنیم که به سایت فرادرس مراجعه کنید و در مورد هر موضوعی که برایتان سوال است، جستجو کنید.