این روزها اپ‌های زیادی برای ترجمه کردن متن وجود دارد و هر یک امکانات متعددی دارند. یکی از بهترین اپ‌ها و سایت‌های ترجمه، اپلیکیشن و وب‌سایت Google Translate است که علاوه بر ترجمه کردن کلمات به زبان‌های مختلف، امکاناتی نظیر تلفظ کردن کلمات، ترجمه کردن جمله، ترجمه کردن صفحات سایت و غیره را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.

در ادامه به معرفی سرویس گوگل ترنسلیت می‌پردازیم و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن و همین‌طور امکانات و قابلیت‌های آن را مرور می‌کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

یکی از اصلی‌ترین موضوعات آموزش عمومی دنیای تکنولوژی، آموزش استفاده از اپ‌ها و سرویس‌های ترجمه است. این روزها برای کارهای مختلف به مقالات انگلیسی و حتی مقالاتی به سایر زبان‌ها نیاز داریم و لذا داشتن ابزار مناسب برای ترجمه‌ی سریع و دقیق، بسیار مهم است. گوگل ترنسلیت اپلیکیشن تحت وب و اپ موبایلی است که برای ترجمه‌ی ساده‌ی انواع محتوا طراحی شده است.

گوگل ترنسلیت چیست؟

در گذشته یکی از دشوارترین کارها، ترجمه بود چرا که مترجمی که تسلط کامل به زبان موردنظر نداشت، به ناچار می‌بایست دیکشنری‌های قطور حمل می‌کرد. تدریجاً وسایلی شبیه به ماشین حساب جای دیکشنری‌های قطور را گرفت اما امکانات این وسایل نیز محدود بود. برخی افراد از لپ‌تاپ برای دسترسی به نرم‌افزارهای ترجمه و سایت‌های لغت‌نامه استفاده می‌کنند ولیکن لپ‌تاپ وسیله‌ای نیست که حمل کردن آن بسیار ساده باشد.

با معرفی گوشی‌های هوشمند که پردازنده‌ی قوی، حافظه‌ی حجیم، قابلیت اتصال به اینترنت و همین‌طور میکروفون و اسپیکر دارند، فرآیند ترجمه از کاری دشوار تدریجاً به کاری ساده تبدیل شده است. این روزها اپ‌های متعددی برای ترجمه کردن موجود است و زبان‌های متعددی توسط اپ‌های مختلف پشتیبانی می‌شود. با استفاده از گوشی‌ها می‌توانید سایت‌های لغت‌نامه و مترجم را باز کنید. این نوع سایت‌ها نیز در گذر زمان پیشرفته‌تر شده‌اند و قابلیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دارند. در حال حاضر آشنایی با این نوع وب‌سایت‌ها، یکی از مقوله‌های آموزش عمومی کار با کامپیوتر و گوشی محسوب می‌شود که الزامی است.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

سرویس تحت وب یا به عبارت دیگر سایت Google Translate، یکی از بهترین و جامع‌ترین سایت‌هایی است که برای ترجمه کردن محتوا و حتی گفتار طراحی شده است و به مرور زمان پیشرفته‌تر و باکیفیت‌تر می‌شود. در حقیقت قابلیت‌ها و توانمندی Google Translate در حال حاضر با اولین روزهای معرفی آن در سال ۲۰۰۶ بسیار متفاوت است. البته در نگاه اول، طراحی سایت گوگل ترنسلیت بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد ولیکن گزینه‌های مختلفی که در گوشه و کنار صفحه چیده شده، تقریباً همه‌ی افراد را از سایت‌های مشابه بی‌نیاز می‌کند.

گوگل از سال ۲۰۱۶ به بعد، برای ترجمه از تکنولوژی مدرن‌تری به اسم شبکه‌ی عصبی استفاده کرده و مدت‌ها برای بهینه‌سازی آن تلاش کرده است. شبکه‌ی عصبی نوعی روش یادگیری عمیق است و برای بهبود ترجمه کردن جملات از آن استفاده شده است. به همین جهت است که کیفیت ترجمه‌ی جملات و متن توسط گوگل ترنسلیت، معمولاً بالاتر از سرویس‌ها و دیگر اپ‌های ترجمه است.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

در حال حاضر گوگل ترنسلیت از ۱۰۹ زبان پشتیبانی می‌کند و کاربران آن چند سالی است که از مرز ۵۰۰ میلیون نفر گذشته و روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد لغت به کمک آن ترجمه می‌شود!

چگونه از گوگل ترنسلیت استفاده کنیم؟

در کنار اپلیکیشن تحت وب که در واقع همان وب‌سایت translate.google.com است، می‌توانید اپ گوگل ترنسلیت برای سیستم عامل اندروید یا آیفون و آیپد را نصب کنید. برای دانلود به فروشگاه گوگل پلی یا اپ استور اپل رجوع کنید. در صورت نصب کردن اپ گوگل ترنسلیت، در این صورت حتی اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید هم می‌توانید از قابلیت ترجمه کردن گوگل ترنسلیت بهره‌مند شوید.

فرض کنید که می‌خواهید جمله‌ی زیر را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کنید:

it-planet is best tech learning website.

در کادر ورود متن اصلی که سمت چپ است، این عبارت را تایپ یا پیست کنید. زبان عبارت منبع را انتخاب کنید. اگر در میان زبان‌های پیشنهادی نیست، روی فلش رو به پایین کلیک کنید تا لیست کاملی از زبان‌های پشتیبانی شده نمایان شود و زبان متن منبع را انتخاب نمایید. برای سادگی کار می‌توانید از قابلیت تشخیص خودکار زبان متن یا به عبارت دیگر گزینه‌ی Detect Language نیز استفاده کنید. پس از لحظاتی ترجمه‌ی متن در سمت راست ظاهر می‌شود. دقت کنید که زبان مقصد را نیز انتخاب کنید و اگر در میان زبان‌های پیشنهادی نیست، روی فلش رو به پایین کلیک کنید و آن را انتخاب کنید.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

حین تایپ کردن کلمات و جملات، گوگل به صورت آنی و زنده، ترجمه را در سمت دیگر نمایش می‌دهد. اما سایر امکانات که برتری گوگل ترنسلیت نسبت به بسیاری از اپ‌ها و سرویس‌های ترجمه را اثبات می‌کند را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تلفظ کلمه و جمله به کمک Google Translate

ممکن است هدف شما در کنار گسترش دایره‌ی واژگان، یادگیری مکالمه‌ی زبان انگلیسی و به خصوص Speaking یا صحبت کردن باشد. در این صورت می‌بایست کلمات را درست تلفظ کنید، چیزی که اغلب افراد به درستی انجام نمی‌دهند. نکته‌ی جالب این است که گوگل ترنسلیت می‌تواند عبارتی که تایپ کرده‌اید را تلفظ کند و در واقع موتور تبدیل متن به گفتار یا به اختصار TTS نیز در آن مجتمع شده است.

دقت کنید که TTS گوگل در حال حاضر از زبان فارسی و همین‌طور بسیاری از زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌کند. اما زبان انگلیسی با لهجه‌ی آمریکایی و انگلیسی، به خوبی پشتیبانی می‌شود.

برای شنیدن تلفظ یک کلمه یا چند جمله، کافی است روی آیکون بلندگو زیر کادر ورود متن یا کادر نمایش ترجمه‌ی متن کلیک کنید. اگر این آیکون خاکستری و غیرفعال است، به این معنی است که گوگل ترنسلیت از تلفظ به زبان مربوطه پشتیبانی نمی‌کند.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

اگر یک مرتبه‌ی دیگر روی آیکون بلندگو کلیک کنید، بار دیگر تلفظ انجام می‌شود اما با سرعت کمتر که برای دقیق‌تر شنیدن تلفظ مفید است.

تبدیل گفتار به متن و ترجمه کردن آن

یک قابلیت دیگر که هم در سایت گوگل ترنسلیت و هم در اپلیکیشن اندروید و iOS آن وجود دارد، ترجمه کردن گفتار کاربر است! می‌توانید روی آیکون میکروفون کلیک کنید و دسترسی مرورگر اینترنت به میکروفون را مجاز کنید و سپس جمله‌ای را با صدای واضح بگویید. گوگل ترنسلیت به صورت خودکار و با هوش مصنوعی پیشرفته‌ای که گوگل توسعه داده، گفتار شما را به متن تبدیل کرده و ترجمه‌ی آن را ارایه می‌کند. به همین سادگی!

دقت کنید که تا زمانی که خودتان روی دکمه‌ی توقف دریافت صدا کلیک نکنید، صدای شما دریافت شده و ترجمه می‌شود. لذا می‌توانید جملات متعدد را بدون وقفه بگویید و گوگل ترنسلیت به صورت زنده آن را به زبان موردنظر شما ترجمه می‌کند.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

نکته‌ی جالب این است که TTS گوگل از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند اما موتور تبدیل گفتار به نوشتار گوگل، زبان فارسی را شناسایی کرده و با دقت نسبتاً بالا، گفتار شما را به متن تایپ شده تبدیل می‌کند. از این موتور در سرویس گوگل داکس نیز استفاده شده و برخی از کاربران ایرانی، برای تایپ صوتی از آن استفاده کرده و می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد گوگل ترنسلیت و روش کار با آن، مقاله‌ای از وبلاگ فرادرس را توصیه می‌کنیم:

اشتراک‌گذاری و پیشنهاد بهینه‌سازی ترجمه و ترجمه‌ی فایل

از دیگر قابلیت‌های سایت گوگل ترنسلیت می‌توان به پیشنهاد ترجمه‌ای متفاوت برای عبارت ترجمه شده اشاره کرد. اگر مترجم هستید و تشخیص داده‌اید که ترجمه‌ی گوگل بهینه نیست، می‌توانید با پیشنهادات خویش، کیفیت این سرویس تحت وب را ارتقا دهید که برای تمام ایرانی‌ها مفید خواهد بود.

امکان آپلود کردن فایل‌های حاوی متن از جمله فایل Word و فایل TXT به منظور ترجمه‌ی محتوا وجود دارد. کافی است روی دکمه‌ی Document در بالای صفحه کلیک کرده و سپس فایل موردنظر را انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری ترجمه و همین‌طور علامت‌گذاری آن نیز امکان‌پذیر است. اگر در حساب گوگل لاگین کرده باشید، می‌توانید سوابقی از عبارت‌هایی که قبلاً به کمک این سرویس ترجمه کرده‌اید را نیز مشاهده کنید. برای رویت کردن سوابق روی دکمه‌ی History در پایین صفحه کلیک کنید. می‌توانید عبارات قبلی را با کلیک روی منوی سه‌نقطه روبروی هر عبارت و انتخاب گزینه‌ی Remove from history، از هیستوری حذف کنید. برای پاکسازی همه‌ی عبارت‌های ترجمه شده نیز می‌توانید از Clear all history استفاده کنید.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

امکانات اپلیکیشن اندروید و آیفون گوگل ترنسلیت

اپلیکیشن موبایل Google Translate اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. در اپ موبایل گوگل ترنسلیت، قابلیت‌ها حتی بیش از وب‌سایت آن است و در عین حال رابط کاربری بسیار ساده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، علاوه بر کادر ورود متن که مشابه وب‌سایت گوگل ترنسلیت است، چند آیکون دیگر شامل میکروفون دیده می‌شود. کاربرد آیکون میکروفون یا Voice، ترجمه‌ی گفتار است. اما روش‌های دیگری هم برای انتخاب متن جهت ترجمه در نظر گرفته شده است. اولین آیکون Camera یا دوربین است.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

یکی از قابلیت‌های اپ موبایل گوگل ترنسلیت، OCR یا تبدیل عکس به متن و سپس ترجمه کردن آن است. به همین جهت آیکون دوربین زیر کادر متن دیده می‌شود.

در سال ۲۰۱۴ گوگل سرویس Word Lens را تصاحب کرد تا برای ترجمه کردن عبارت‌های تایپ یا نوشته شده از آن استفاده کند. در حال حاضر کاربران اندروید و آیفون یا آیپد می‌توانند به کمک اپلیکیشن گوگل ترنسلیت، متنی که روی کاغذ چاپ شده یا روی تابلوها و غیره درج شده را مستقیماً اسکن کرده و ترجمه‌ی آن را دریافت کنند.

روش کار ساده است: اپ گوگل ترنسلیت را اجرا کنید و زبان موردنظر را انتخاب کنید. سپس روی آیکون دوربین در پایین صفحه تپ کنید. برای ترجمه‌ی عبارت به صورت یکجا، روی Instant تپ کنید. سپس روی Scan تپ کنید و با حرکت انگشت روی صفحه نمایش، محدوده‌ی حاوی متن موردنظر را انتخاب کنید.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

دقت کنید که اگر عکسی از قبل تهیه کرده‌اید و می‌خواهید محتوای آن را ترجمه کنید، روی Import تپ کنید و عکس را از گالری تصاویر انتخاب نمایید.

آیکون بعدی Handwriting به معنی دست‌نویس است. می‌توانید به جای تایپ کردن با کیبورد اندروید، متن موردنظر را با حرکت انگشت یا قلم نوری روی صفحه نمایش دیوایس، بنویسید. گوگل قابلیت OCR را در گوگل ترنسلیت مجتمع کرده تا به صورت خودکار متنی که به صورت دستی نوشته شده، به متن تایپی تبدیل شود و ترجمه‌ی آن انجام شود. برای فعالسازی این حالت، کافی است روی گزینه‌ی Handwriting در اپ موبایل گوگل ترنسلیت تپ کنید و سپس با حرکت انگشت یا قلم نوری، متن موردنظر را بنویسید.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

گزینه‌ی بعدی Conversation به معنی مکالمه است. اگر زبان‌های خاصی را به عنوان مبدأ و مقصد انتخاب کرده باشید، این گزینه قابل استفاده خواهد بود و کاربرد آن ترجمه‌ی آنی مکالماتی است که به دو زبان متفاوت صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر در مسافرت‌ها زمانی که می‌خواهید با افراد خارجی‌زبان صحبت کنید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید. البته حالت مکالمه در حال حاضر فقط برای چند زبان خاص قابل فعال‌سازی است.

ترجمه کردن محتوای سایت‌ها با افزونه‌ی گوگل ترنسلیت

اگر می‌خواهید حین وب‌گردی، برخی از سایت‌های خارجی را به زبان فارسی یا زبان دیگری مشاهده کنید، می‌توانید از افزونه‌ی Google Translate استفاده کنید. این افزونه روی مرورگر نصب می‌شود و گزینه‌ی Translate this page را برای ترجمه کردن صفحات وب اضافه می‌کند.

گوگل ترنسلیت چیست؟ نحوه کار، قابلیت ها و زبان های تحت پوشش

به همین ترتیب در صورت نصب کردن افزونه، اگر متنی را انتخاب کرده و روی آن راست‌کلیک کنید، گزینه‌ی ترجمه در منوی راست‌کلیک موجود است.

دقت کنید که در مرورگر گوگل کروم، به صورت پیش‌فرض برخی امکانات افزونه‌ی گوگل ترنسلیت موجود است و نیازی به نصب کردن آن وجود ندارد ولیکن برای راحتی بیشتر می‌توانید افزونه‌ی موردبحث را روی کروم نیز نصب کنید.

در پایان یادآوری می‌کنیم که در کنار استفاده از بسته‌های آموزش اصولی زبان انگلیسی که در منابعی نظیر وب‌سایت آموزشی فرادرس موجود است، می‌توانید از گوگل ترنسلیت استفاده کنید.