مایکروسافت در طراحی ویندوز ۱۱، یکی از ویژگی‌های دستاپ KDE که در برخی از توزیعات لینوکس، دستاپ پیش‌فرض است را مورداستفاده قرار داده تا کاربر صرفاً با حرکت موس و چرخاندن چرخ موس، بلندی صدا را کم و زیاد کند. بد نیست بدانید که اپل و مایکروسافت در طراحی ویندوز و مک‌او‌اس، معمولاً ایده‌هایی که در دستاپ‌های متنوع لینوکس پیاده‌سازی شده و جالب به نظر می‌رسد را استفاده می‌کنند و متأسفانه به منبع الهام‌گیری اشاره نمی‌کنند!

در ادامه به توضیح بیشتر در مورد روش کاهش و افزایش صدا در ویندوز ۱۱ با استفاده از ویل موس می‌پردازیم.

در برخی از توزیعات لینوکس، محیط دستاپی KDE یا KDE Plasma به صورت پیش‌فرض فعال است. در این محیط دستاپی، اگر کاربر بخواهد بلندی صدا را کم و زیاد کند، می‌تواند موس را روی آیکون بلندگو قرار داده و چرخ موس را بچرخاند. به همین سادگی! نیازی به کلیک کردن روی آیکون بلندگو نیست.

نحوه تغییر بلندی صدا با موس در ویندوز ۱۰

در محصولات ویندوزی، معمولاً کلیدهای کاهش و افزایش صدا روی کیبورد وجود دارد ولیکن اگر بخواهید صرفاً از موس استفاده کنید، می‌بایست ابتدا روی آیکون بلندگو کلیک کنید. سپس موس را روی اسلایدر بلندی صدا ببرید و چرخ موس را بچرخانید.

تغییر بلندی صدا در ویندوز ۱۱ صرفاً با اسکرول موس

اگر نرم‌افزارهای جانبی خاصی نظیر ClickMonitorDDC را نصب کنید، اعداد مربوط به روشنایی مانیتور و بلندی صدا در گوشه‌ی تسک‌بار اضافه می‌شود. با قرارگیری موس روی این اعداد و سپس چرخش موس، می‌توان صدا را کم و زیاد کرد و همین‌طور روشنایی، کنتراست و غیره که به مانیتور مربوط می‌شود را تغییر داد.

کم و زیاد کردن صدا در ویندوز ۱۱ با استفاده از موس

در ویندوز ۱۱ روش کار ساده‌تر شده و نیازی به کلیک روی آیکون بلندگو نیست. نرم‌افزار جانبی نیز موردنیاز نیست و می‌توانید صرفاً موس را روی آیکون بلندگو ببرید و اسکرول کنید تا صدا کم و زیاد شود. البته این ویژگی در حال حاضر برای کاربران عضو Windows Insider که در واقع از نسخه‌های آزمایشی ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند، قابل استفاده است و هنوز در نسخه‌های نهایی ویندوز ۱۱ دیده نمی‌شود اما اگر کمی صبر کنید، طی آپدیت‌های بعدی ویندوز ۱۱ این ویژگی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، این ویژگی از دستاپ KDE که مورد توجه کاربران لینوکس است، کپی‌برداری شده است، درست مثل بسیاری از ویژگی‌های دیگری که در نسخه‌های مختلف ویندوز مایکروسافت و همین‌طور macOS اپل می‌بینیم.