تبدیل مگابایت به مگابیت یا برعکس، برای خرید سرویس اینترنت و برخی امور دیگر ضروری است. معمولاً شرکت‌های ارایه‌کننده سرویس اینترنت، سرعت‌ها را بر حسب مگابیت بر ثانیه ذکر می‌کنند و در نتیجه بسیاری از کاربران می‌پرسند که 8 مگابیت چند مگابایت است؟ و به همین ترتیب در مورد سایر سرعت‌ها مسأله پیش می‌آید.

در ادامه به مفهوم بایت و بیت می‌پردازیم و فرق مگابایت و مگابیت را توضیح می‌دهیم. با ما باشید.

در خرید هارددیسک یا SSD و فلش درایو، حجم بر حسب گیگابایت و ترابایت بیان می‌شود در حالی که سرعت اینترنت در سایت شرکت‌های خدمات اینترنت، بر حسب مگابیت بیان می‌شود. به همین جهت کاربران مبتدی دچار سردرگمی می‌شوند که فرق مگابایت و گیگابایت با مگابیت و گیگابیت چیست؟ موضوع بحث‌برانگیز دیگر این است که ظرفیت فلش درایو USB یا هارد اکسترنال و یا حافظه داخلی گوشی اندروید، با آنچه در صفحه مشخصات ذکر شده متفاوت است و کمتر است! اگر با مفهوم مگابایت و گیگابایت آشنایی داشته باشید و فرق کیلو و مگا در ویندوز یا اندروید با کیلو و مگا عادی را بدانید، هیچ مشکل و کمبود ظرفیتی وجود ندارد!

در ادامه به تک‌تک این مفاهیم می‌پردازیم تا موضوع روشن شود.

بایت چیست؟

منظور از 1 بایت، ۸ خانه‌ی حافظه است که هر یک دو حالت دارد: 0 یا 1. به عنوان مثال اگر بار الکتریکی یا حالت مغناطیسی در بلوک حافظه وجود داشته باشد، معادل 1 در نظر گرفته می‌شود و اگر چنین چیزی وجود نداشته باشد، مقدار 0 در نظر گرفته می‌شود. به همین ترتیب در مورد دیسک‌های نوری نظیر DVD و غیره، هر خانه‌ی حافظه دو حالت 0 یا 1 دارد و به آن بیت یا Bit گفته می‌شود.

اما مفهوم مگابایت چیست؟

منظور از 1 بایت، 8 بیت است و به طور معمول برای ثبت کردن یک کاراکتر که ممکن است حروف فارسی، انگلیسی، اعداد یا نمادها باشد، یک بایت نیاز داریم.

سوال دیگر این است که مفهوم مگابایت و گیگابایت چیست؟

کیلو در بیان وزن و فشار و فرکانس و توان و غیره، به معنی 1000 است. به عنوان مثال کیلوگرم به معنی 1000 گرم است. مگا معادل 1000 کیلو و به عبارت دیگر 1 میلیون است و گیگا به معنی 1 میلیارد است.

بنابراین وقتی می‌گوییم 1 گیگابایت اینترنت مصرف شده به این معنی است که مجموع دانلود و آپلود داده، حجمی معادل 1 میلیارد بایت دارد.

یا سوال دیگر اینکه هر گیگ چند مگابایت است؟ با توضیحاتی که دادیم هر گیگ یا هر گیگابایت، معادل 1000 مگابایت است.

مفهوم مگابایت و گیگابایت در ویندوز و اندروید متفاوت است

اما دقت کنید که در ویندوز ظرفیت هارددیسک و SSD کامپیوتر کمی متفاوت است و هر گیگابایت معادل 1024 مگابایت است و هر مگابایت نیز معادل 1024 کیلوبایت. به عبارت دیگر کیلو در ویندوز و بسیاری از سیستم عامل‌های دیگر، معادل 2 به توان 10 یا 1024 است و نه 1000. لذا هارددیسک 500 گیگابایتی شما در ویندوز، فقط 465 گیگابایت فضا برای پارتیشن‌بندی دارد.

دقت کنید که کم‌فروشی نشده است! علت کمتر بودن ظرفیت این است که در بیان ظرفیت هارددیسک، کیلو و مگا به معنی همیشگی 1000 و 1000000 هستند اما در ویندوز کیلو و مگا متفاوت تعریف شده است. این تفاوت در ظرفیت فلش‌درایو USB و درایوهای سریع SSD نیز وجود دارد.

تبدیل مگابایت به مگابیت و فرق بایت با بیت

تبدیل مگابایت به مگابیت یا برعکس

وقتی به سایت شرکت‌های خدمات اینترنت مراجعه می‌کنید، اعداد مربوط به سرعت، بر حسب مگابیت بر ثانیه بیان می‌شود. به عنوان مثال ممکن است سرعت ADSL شما، 16 مگابیت بر ثانیه باشد. اما 16 مگابیت چند مگابایت است؟

کافی است عدد بر حسب بیت را بر 8 تقسیم کنید تا به بایت تبدیل شود. در نتیجه 16 مگابیت معادل 2 مگابایت است و اگر سرعت ADSL شما 16 مگابیت بر ثانیه باشد، سرعت دانلود فایل حداکثر 2 مگابایت بر ثانیه خواهد بود.

برای تبدیل مگابایت به مگابیت نیز می‌بایست اعداد را در 8 ضرب کنید چرا که هر بایت معادل 8 بیت است. در نتیجه اگر با اینترنت گوشی، فایل با سرعت 3 مگابایت بر ثانیه دانلود می‌شود، سرعت اینترنت سیم کارت شما حدود 24 مگابیت بر ثانیه است.

مثال دیگر: سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه معادل چه عددی بر حسب مگابایت بر ثانیه است؟ پاسخ 125 است. در واقع 1 گیگ معادل 1000 مگابیت بر ثانیه است و اگر 1000 را بر 8 تقسیم کنیم، عدد 125 مگابایت بر ثانیه به دست می‌آید.

اما دقت کنید که در سایت خدمات اینترنت، ترافیک مصرفی معمولاً بر حسب گیگابایت بیان می‌شود و نه گیگابیت و خوشبختانه نرم‌افزارهای دانلود فایل یا دانلود منیجرها، همگی سرعت را بر حسب بایت و حجم فایل‌ها نیز در اندروید و ویندوز و غیره بر حسب بایت ذکر می‌شود. بنابراین برای مقایسه کردن حجم فایل‌های دانلود یا آپلود شده با ترافیک خریداری شده، مشکلی نخواهید داشت و نیاز به تبدیل کردن نیست. البته فرق گیگابایت و مگابایت را فراموش نکنید!