تاریخ ایجاد فایل یکی از مشخصات فایل‌ها در ویندوز است که به صورت خودکار ثبت می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید برخی از مشخصات فایل‌ها را به صورت دستی ویرایش کنید و کاری کنید که فایل به ظاهر قدیمی‌تر یا جدیدتر برسد یا کاری کنید که فایل موردنظر در حالتی که فایل‌ها به ترتیب تاریخ ایجاد مرتب شده‌اند، در جایگاه دلخواه شما قرار بگیرد.

در این مقاله می‌خواهیم دو روش ساده برای تغییر دادن تاریخ ایجاد تعداد زیادی فایل معرفی کنیم. با ما باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم تغییر دادن برخی مشخصه‌های فایل‌ها در File Explorer ویندوز ۱۰ امکان‌پذیر است اما برخی ویژگی‌های فایل به صورت خودکار ثبت می‌شود. در مورد Created date یا تاریخ ایجاد، ویندوز محدودیت دارد اما می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای رایگانی مثل BuldFileChanger، تاریخ ایجاد تعداد زیادی فایل را در یک مرحله تغییر بدهید.

تغییر دادن تاریخ ایجاد یک فایل

اپلیکیشن رایگان BulkFileChanger را دانلود و اجرا کنید.

فایل یا فایل‌های موردنظر را انتخاب کنید و روی دکمه‌ی Change Time/Attribute کلیک کنید. این دکمه در نوار ابزار بالای لیست فایل‌ها قرار گرفته و آیکونی به شکل ساعت دارد. نتیجه باز شدن پنجره‌ی Change file time / attribute است. تیک مواردی که می‌خواهید تغییر بدهید را بزنید. در این مثال Created که تاریخ ایجاد فایل است را تیک می‌زنیم و گام بعدی انتخاب کردن یا تایپ کردن تاریخ دلخواه است. در صورت نیاز می‌توانید تاریخ آخرین تغییر و ویرایش فایل یا Modified date و همین‌طور تاریخ آخرین دسترسی به فایل یا Accessed date را نیز به همین شکل تغییر بدهید.

در نهایت روی Do it کلیک کنید.

چگونه تاریخ ایجاد یا Created date فایل‌ها در ویندوز ۱۰ را تغییر دهیم؟

برای بررسی صحت تغییرات، فایل اکسپلورر ویندوز را اجرا کنید و فولدر حاوی فایل‌ها را باز کنید. روی یکی از فایل‌ها راست‌کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. در پنجره‌ی خواص فایل و تب General، تاریخ ایجاد ذکر می‌شود.

چگونه تاریخ ایجاد یا Created date فایل‌ها در ویندوز ۱۰ را تغییر دهیم؟

نرم‌افزار معرفی شده قادر است تاریخ ایجاد اغلب فرمت‌های فایل را به خوبی تغییر دهد اما در عین حال ممکن است تاریخ ایجاد برخی فرمت‌های خاص با این روش قابل تغییر نباشد. در این صورت می‌بایست از نرم‌افزارها و ترفندهای دیگری استفاده کنید.

و روش ساده و محدود دوم:

نکته‌ی دیگر این است که اگر بخواهید تاریخ ایجاد فایلی به روز فعلی تغییر کند، نیازی به استفاده از نرم‌افزار معرفی شده نیست بلکه می‌توانید یک نسخه‌ی کپی از فایل‌های موردنظر بسازید و سپس نسخه‌ی اصلی را حذف کنید. تاریخ ایجاد نسخه‌ی کپی، امروز خواهد بود!+