ویروس کرونا این روزها نقل همه‌ی محافل است! چه از اقتصاد صحبت کنیم و چه از ورزش و چه از تکنولوژی، ویروس کرونا همه جا با ماست! یکی از آلوده‌ترین وسایلی که هر روز استفاده می‌کنیم، گوشی است و متأسفانه سطح از جنس شیشه برای فعال نگه داشتن ویروس کرونا، عالی است. در واقع آلوده‌ترین قسمت گوشی پس از چند روز عدم استفاده، سطح نمایشگر است.

سوال مهمی که کاربران گوشی می‌پرسند این است که اگر ویروس کرونا روی سطح گوشی بنشیند، تا چند ساعت فعال باقی می‌ماند و احتمال مبتلا شدن کاربر به این بیماری پنهان‌کار وجود دارد؟

در ادامه به پاسخ این سوال مهم می‌پردازیم. با ما باشید.

تا ۹۶ ساعت! بر اساس دانسته‌های فعلی

بنابر اعلام CDC، اگر سطحی که ویروس SARS-CoV-2 روی آن قرار گرفته را لمس کرده و سپس با همان انگشتان، دهان یا بینی و حتی چشم خویش را لمس کنید، احتمال ابتلا به بیماری COVID-19 وجود دارد. به همین علت توصیه شده که سطوح پرتماس را هر روز ضدعفونی کنید. البته در مکان‌های عمومی که مرتباً سطوح توسط انسان‌های زیادی لمس می‌شود، حتی چندین مرتبه ضدعفونی کردن در طول روز هم کافی نیست. به همین ترتیب اگر قرار باشد که مرتباً از گوشی در این اماکن استفاده کنید، با یک بار ضدعفونی کردن در روز، مشکل رفع نمی‌شود.

بنابر تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، ویروس SARS-CoV که در سال ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرده بود، حتی ۴ روز کامل یعنی ۹۶ ساعت روی سطح شیشه پایدار باقی می‌ماند. روی سطح استیل و پلاستیک نیز پایداری آن تا ۷۲ ساعت تأیید شده است. اما در مورد ویروس کرونای جدید چطور؟

در مورد این ویروس یکی از تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی سلامت نشان می‌دهد که روی سطح پلاستیک و استیل تا ۷۲ ساعت فعال باقی می‌ماند! به نظر می‌رسد که عمر ویروس جدید شبیه به ویروس سارس است و پایداری فوق‌العاده‌ای دارد.

بهتر است فرض کنید که ویروس کرونا تا ۴ روز روی سطح شیشه‌ای گوشی یا تبلت شما زنده می‌ماند و قصد جان شما را کرده است! در مورد سطح نمایشگر لپ‌تاپ و غیره نیز همین فرضیه را در نظر بگیرید.

سطوح گوشی را پس از بازگشت ضدعفونی کنید

استفاده نکردن از گوشی در محیط بیرون از منزل و به خصوص اماکن بسته یا اماکن عمومی، توصیه‌ای جدی است. واقعاً می‌توانیم بسیاری از اپلیکیشن‌های اعتیادآور و بازی‌های موبایل را مدتی کنار بگذاریم و از گوشی صرفاً برای کارهای ضروری استفاده کنیم. شاید ظهور ویروس کرونای جدید، فرصتی برای ترک کردن عادت‌های غلط استفاده از وسایل هوشمند امروزی است.

استفاده نکردن از گوشی به صورت کامل، امکان‌پذیر نیست. نکته‌ی جالب این است که اگر برای پرداخت‌ها از گوشی و اپلیکیشن‌های پرداخت استفاده کنید و یا مبلغ کالا را کارت به کارت کنید و در نتیجه اسکناس و سکه مبادله نکنید، به جلوگیری از پراکنده شدن ویروس کمک کرده‌اید. برای تماس تلفنی هم لازم است گوشی به صورت نزدیک شود که موضوعی خطرناک است. استفاده از هندزفری نیز مشکل را کاملاً حل نمی‌کند اما می‌توانید تماس‌های تلفنی که فوریت ندارند را به پس از بازگشت به منزل یا محل کار و ضدعفونی کردن گوشی موکول کنید. به هر حال استفاده نکردن از گوشی به صورت کامل، امری است که محال به نظر می‌رسد.

ویروس کرونا چند ساعت روی گوشی باقی می‌ماند؟

بنابراین اگر از گوشی در محیط بیرون از منزل استفاده کرده‌اید، پس از بازگشت به ناچار می‌بایست آن را ضدعفونی کنید. یادتان باشد که پس از ضدعفونی کردن گوشی، دست‌ها را بلافاصله با آب و صابون شستشو کنید. ضدعفونی کردن دست‌ها، گوشی و وسایلی مثل کیف و عینک و ساعت و غیره، مکمل یکدیگر است. با تمیز نکردن هر یک از این موارد، کار ناقص می‌ماند و احتمال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ وجود دارد. البته یک راهکار دیگر این است که گوشی را چند روزی استفاده نکنید تا ویروس خود به خود غیرفعال شود! که شاید راه غیرممکنی است.

قبلاً در مقاله‌ای به نحوه‌ی ضدعفونی کردن اصولی گوشی‌ها اشاره کردیم:

در کنار تمیز کردن و کاهش میزان استفاده از گوشی در بیرون از منزل، رعایت کردن نکاتی که مرتباً در رسانه‌ها یادآوری می‌شود ضروری است. به عنوان مثال همواره گفته شده که تا زمانی که دست‌ها را تمیز نشسته‌اید، از دست زدن به صورت، بینی، دهان و چشم‌ها پرهیز کنید.

ماندگاری ویروس کرونا روی سایر سطوح

همان تحقیقاتی که به نتیجه‌ی آن اشاره کردیم نشان داده که ویروس کرونای جدید تا ۲۴ ساعت روی سطح مقوا زنده می‌ماند. ماندگاری آن روی سطحی از فلز مس تا ۴ ساعت است. ماندگاری این ویروس حتی در حالت ایروسل تا ۳ ساعت بوده است.

البته بهتر است از واژه زنده ماندن برای ویروس کرونا استفاده نکنیم چرا که یک موجود زنده نیست. منظور از زنده بودن این ویروس، فعال بودن ویروس و قابلیت آلوده کردن انسان به بیماری است.