تمیز کردن موبایل و تبلت یکی از عادت‌های برخی کاربران است اما ضدعفونی کردن با تمیز کردن کم و بیش متفاوت است! این روزها با توجه به شیوع بیماری کرونا و ماندگاری عجیب ویروس COVID-19 روی سطوح مختلف، توصیه می‌شود که از تلفن همراه در بیرون از منزل استفاده نشود و به علاوه ضدعفونی کردن گوشی با روش اصولی و با دقت و حوصله‌ی زیاد و به صورت روزانه انجام شود.

در این مقاله می‌خواهیم با نحوه‌ی تمیز کردن اصولی موبایل آشنا شویم و چند نکته‌ی مفید و کاربردی در این خصوص را مرور کنیم. با ما باشید.

تحقیقات نشان می‌دهد که این روزها یکی از آلوده‌ترین و خطرناک‌ترین وسایل که ممکن است موجب ابتلا به ویروس کرونا شود، گوشی است! اغلب افراد از گوشی در بیرون از منزل و محیط‌های بسته استفاده می‌کنند. در این شرایط ممکن است ویروس با جریان هوا سراغ گوشی شما بیاید و روی آن ماندگار شود. ویروس کرونا چند ساعت روی سطوح پلاستیکی، فلزی و شیشه‌ای گوشی زنده می‌ماند!

تماس با گوشی بیش از هر وسیله‌ی دیگری است و در مقابل شستشو و پاک کردن آن دشوار است. یکی از تحقیقات دانشگاه علوم کشاورزی و زندگی در سال ۲۰۱۲ نشان داده که ممکن است گوشی‌ها ۱۰ برابر بیش از توالت آلوده به باکتری باشند!

شاید بگویید سکه و اسکناس هم همین‌طور است اما نکته اینجاست که شما مرتباً گوشی را با دست و صورت خویش لمس می‌کنید. به همین جهت است که توصیه می‌شود بیرون از منزل تا جایی که امکان دارد، از گوشی استفاده نکنید.

اما در نهایت زمانی که به محل کار یا خانه رسیدیم، چطور باید موبایل را ضدعفونی کرد؟

آیا لازم است از مواد ضدعفونی خاصی استفاده کنیم؟

قبلاً در مقاله‌ای به نحوه‌ی تمیز کردن موبایل و تبلت اشاره کردیم. توصیه‌ی کمپانی‌های سازنده نظیر اپل و سامسونگ و غیره این است که از پارچه‌ی نرم نظیر پارچه‌ی میکروفیبر که کمی مرطوب شده، استفاده شود. استفاده از مواد شیمیایی و هوا با فشار بالا توصیه نمی‌شود و شاید به خراب شدن میکروفون، اسپیکر و پورت‌ها بیانجامد.

مواد پاک‌کننده‌ی قوی، پوشش اولئوفوبیک یا ضدچربی صفحه نمایش را زودتر از بین می‌برند. در حالت عادی این پوشش طی چند سال استفاده کردن کاملاً از بین می‌رود اما اگر برای پاک کردن از الکل یا اسپری‌های خاص استفاده کنید، ممکن است طی چند ماه کاملاً از بین برود. استفاده از وایتکس که پاک‌کننده‌ای قوی است، ممکن است به سرعت این پوشش را از بین ببرد.

اخیراً اپل توصیه‌هایی که در مورد پاک کردن محصولات منتشر کرده بود را بروزرسانی کرده و اعلام کرده که استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مشکلی ندارد. اما این به معنی استفاده از هر نوع پاک‌کننده‌ای نیست. به توضیحات اپل توجه کنید:

با استفاده از پارچه‌ی آغشته به محلول الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد، می‌توانید به آرامی سطوح صاف و نفوذناپذیر نظیر صفحه نمایش، کیبورد و دیگر سطوح خارجی را تمیز کنید. از وایتکس استفاده نکنید. از نفوذ رطوبت در منافذ و حفره‌ها جلوگیری کنید و از شناور کردن وسایل در مواد پاک‌کننده خودداری کنید.

از طرفی CDC توصیه کرده که سطوحی که زیاد لمس می‌شود، هر روز تمیز شود تا جلوی انتشار ویروس کووید-۱۹ گرفته شود. CDC توصیه کرده که از محلول‌های حاوی حداقل ۷۰ درصد الکل برای از بین بردن میکروب‌ها بدون آسیب دیدن دیوایس استفاده شود. در ادامه به نحوه‌ی تمیزکاری با استفاده از این نوع محلول‌ها می‌پردازیم.

یک راهکار دیگر برای تمیز کردن وسایل هوشمند، استفاده از اشعه‌ی ماوراء بنفش یا به زبان دیگر UV است اما موثر بودن پرتوی ماوراء بنفش بررسی و اثبات نشده است!

استفاده از کاور و کیس و ضدعفونی کردن آن

اولین نکته این است که بهتر است در بیرون از منزل، گوشی را در کاور یا کیس مخصوص آن قرار دهید و استفاده کنید. حین تمیزکاری می‌توانید کیس را کاور را جدا کنید و با خیال راحت با صابون و آب فراوان، شستشو کنید! البته منظور ما کاورهای ژله‌ای و پلاستیکی است.

روش ضدعفونی کردن موبایل و تبلت برای مقابله با کرونا

استفاده از آب و صابون که حلال چربی است، کفایت می‌کند و به راحتی نقاط گوشه را پاکسازی می‌کند اما می‌توانید از محلول الکل ۷۰ درصد و اسپری‌های پاک‌کننده‌ی قوی نیز برای ضدعفونی کردن استفاده کنید. روش ضدعفونی کردن به این صورت است:

پارچه‌ی نرم را در الکل فرو ببرید تا کاملاً مربوط شود و سپس آن را روی کاور موبایل بکشید.

دقت کنید که نقاط گوشه نیز کاملاً تمیز شود. در صورت نیاز پارچه را مجدداً مرطوب کنید.

در نهایت نیازی به خشک کردن نیست. صبر کنید تا الکل تبخیر شود چرا که در صورت تبخیر شدن، مثل آب لکه روی سطوح براق لکه باقی نمی‌گذارد.

استفاده از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده مبتنی بر الکل نیز به همین صورت است.

ضدعفونی کردن موبایل

ضدعفونی کردن گوشی و تبلت و دیگر وسایل که خارج از منزل مورداستفاده قرار گرفته، به راحتی ضدعفونی کردن کاور و کیس نیست چرا که با نفوذ مایعات، احتمال خرابی وجود دارد.

خوشبختانه بسیاری از گوشی‌های امروزی به صورت مقاوم به آب طراحی می‌شوند و به راحتی آسیب نمی‌بینند اما گرفتن زیر شیر آب یا غرق کردن در محلول آب و صابون صحیح نیست! در واقع منظور از مقاوم بودن این است که اگر گاهی گوشی در آب سقوط کند، خراب نمی‌شود. اما اگر گوشی را دائماً در آب غرق کنید و حتی زیر شیر آب بگیرید، احتمال خرابی کم نخواهد بود.

به عنوان مثال آیفون ۸ و مدل‌های جدیدتر آیفون همگی نسبت به نفوذ آب مقاوم هستند اما اپل به جای توصیه کردن شستشوی کامل، فقط استفاده از پارچه‌ی مرطوب را توصیه کرده است.

بنابراین برای تمیز کردن گوشی و تبلت و سایر وسایل، توصیه می‌شود که از پارچه‌ی نرم مرطوب شده با محلول ضدعفونی‌کننده ۷۰ درصد الکل استفاده کنید. می‌توانید از پارچه‌های نرمی که در محلول پاک‌کننده قرار گرفته و مخصوص تمیزکاری است، استفاده کنید.

چگونه جلوی از بین رفتن پوشش ضدچربی را بگیریم؟

با توجه به حساس بودن صفحه نمایش و پوشش ضدچربی آن، بهتر است پس از کشیدن پارچه‌ی مرطوب، پارچه‌ی خشک روی آن بکشید. از فشار دادن پارچه پرهیز کنید.

اگر روی صفحه نمایش گوشی، گلس نصب کرده‌اید، کار ساده‌تر می‌شود چرا که گلس نسبتاً ارزان است. بنابراین می‌توانید پارچه را بیشتر مرطوب کنید و از پارچه‌ی خشک نیز استفاده نکنید! پس از مدتی می‌توانید گلس را تعویض کنید.

اما در مورد اطراف صفحه نمایش و نزدیک روزنه‌ها و حفره‌ها چه کنیم؟

ابتدا سطوح صاف نظیر صفحه نمایش را با پارچه‌ی مرطوب تمیز کنید و زمانی که به روزنه‌ها نزدیک شدید، بلافاصله پس از کشیدن پارچه‌ی مرطوب، پارچه‌ی نرم و خشکی را روی آن بکشید که رطوبت را جذب کند. به این ترتیب رطوبت به داخل دیوایس نفوذ نمی‌کند.

فراموش نکنید که پس از ضدعفونی کردن موبایل، دست‌ها را با آب و صابون بشویید و دقت کنید که صابون حداقل ۲۰ ثانیه روی دست بماند و سپس دست را آب بکشید. هدف این است که انواع باکتری، ویروس و میکروب و سایر ذرات در صابون حل شده و از بین برود. لذا باید به اندازه‌ی کافی صبر کرد.

روش ضدعفونی کردن موبایل و تبلت برای مقابله با کرونا

استفاده از دستگاه ضدعفونی‌کننده با UV

دستگاه ضدعفونی‌کننده با پرتوی ماوراء بنفش در از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها موثر است و گفته می‌شود که ۹۹ درصد باکتری‌ها را طرف مدت ۵ دقیقه، از بین می‌برد! اما اثر آن بر ویروس کرونا هنوز اثبات نشده است. در بیمارستان‌ها برای ضدعفونی کردن تجهیزات، از تکنولوژی این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

به هر حال می‌توانید از این نوع دستگاه‌ها نیز استفاده کنید چرا که حتی اگر روی ویروس کرونا اثر زیادی نداشته باشد، روی بسیاری از باکتری‌ها و میکروب‌ها موثر است. خوشبختانه پرتوی UV برخلاف الکل، موجب از بین رفتن پوشش ضدچربی نمی‌شود و آثار تخریبی مثل وایتکس یا آب ژاول ندارد. قیمت این نوع دستگاه‌ها از ۶۰ تا ۱۰۰ دلار و در بازار ایران ۱ تا ۲ میلیون تومان است. طبعاً برای استفاده‌ی شخصی چنین هزینه‌ای منطقی نیست اما برای استفاده توسط گروهی از افراد، منطقی است.

دقت کنید که تابش UV بر پوست، مضر است! لذا برای ضدعفونی کردن پوست از این دستگاه‌ها استفاده نکنید.

در پایان باز هم توصیه می‌کنیم که تا جایی که ممکن است در بیرون از منزل تماس تلفنی، استفاده از پیام‌رسان‌ها، ارسال SMS و استفاده از اپ‌های شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام را کنار بگذارید! در واقع اغلب کاربران معمولاً برای تفریح و سرگرمی از گوشی و تبلت استفاده می‌کنند. در حال حاضر با توجه به شروع زیاد ویروس کرونا، بهتر است تفریحات خویش را تغییر دهید یا لااقل به داخل منزل محدود کنید.