تمیز کردن صفحه نمایش گوشی و تبلت بسیار ساده است اما برای تمیز کردن صفحه‌ای که بسیار کثیف شده و موادی روی آن چسبیده، می‌بایست از پارچه بسیار نرم که کمی با آب یا مایع تمیزکاری مناسب مرطوب شده استفاده کنید تا آسیبی به گوشی یا تبلت نرسد.

در این مقاله به تمیز کردن اصولی و صحیح صفحه نمایش می‌پردازیم و نکاتی که شاید عموم کاربران از آن غافل هستند را مطرح می‌کنیم.

اشتباهات رایج در تمیزکاری صفحه نمایش

صفحه نمایش لمسی در گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی، رزولوشن و کیفیت بالایی دارد و معمولاً جایگزین کردن آن، هزینه‌ی زیادی دارد. لذا قبل از بررسی روش صحیح تمیزکاری صفحه نمایش لمسی بهتر است به اشتباهات رایج بپردازیم چرا که برخی اشتباهات آسیب جبران‌ناپذیری به صفحه نمایش وارد می‌کند:

  • از مواد شیمیایی که پاک‌کننده‌ی قوی محسوب می‌شوند استفاده نکنید. استفاده از وایتکس و پاک‌کننده‌های مبتنی بر آمونیاک و الکل و موادی مثل تینر فوری برای پاک کردن صفحه نمایش ضروری نیست و حتی مضر است. اگر واقعاً به مایع برای تمیزکاری بهتر نیاز است، از کمی آب برای مرطوب کردن استفاده کنید و یا از پاک‌کننده‌های ملایم نظیر iKlenz که اپل توصیه کرده، استفاده کنید.
  • از پارچه‌ی زبر و دستمال کاغذی زبر استفاده نکنید چرا که ممکن است خراش‌های کوچکی روی صفحه نمایش ایجاد کنند و با تکرار، خراش‌های کوچک در گذر زمان بیشتر و بیشتر می‌شود. از پارچه‌ی نرم مثل مایکروفایبر (میکروفیبر) استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که از مقدار زیادی آب یا مایع پاک‌کننده استفاده نکنید! صرفاً مرطوب کردن جزئی پارچه‌ی میکروفیبر کفایت می‌کند.
  • حین تمیزکاری دیوایس را کاملاً خاموش کنید یا لااقل صفحه نمایش را خاموش کنید.
  • حین تمیزکاری از فشار دادن شدید صفحه نمایش خودداری کنید! شاید صفحه نمایش محکم به نظر برسد اما آسیب‌پذیر است.
  • اگر روی صفحه نمایش مواد چسبنده‌ای چسبیده و به راحتی پاک نمی‌شود، به جای فشار شدید و استفاده از مقدار زیادی آب یا مایع پاک‌کننده، صفحه نمایش را چند مرتبه با پارچه‌ی اندکی مرطوب و با فشار ملایم تمیز کنید.
  • بهتر است نسبت به لکه، غبار، پرزهای بسیار ریز و اثر انگشت و مانند آن حساسیت به خرج ندهید و بیهوده و بیش از حد صفحه نمایش را تمیز نکنید.

استفاده از پارچه میکروفیبر و دستمال کاغذی نرم

اگر صفحه نمایش را با محافظ صفحه از جنس پلاستیک پوشانده‌اید، می‌بایست با توجه به نکاتی که سازنده‌ی محافظ صفحه نمایش طرح کرده، آن را پاک کنید. مراحل و نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم مربوط به پاک کردن صفحه نمایش معمولی است که جنس آن معمولا گوریلا گلس یا دیگر انواع شیشه‌ی مقاوم دیگر است.

برای تمیز کردن صفحه لمسی و شیشه‌ی عینک و بسیاری سطوح حساس و براق دیگر، پارچه‌ی میکروفیبر یا صحیح‌تر بگوییم، مایکروفایبر بهترین گزینه است. اگر صفحه نمایش اندکی کثیف باشد، نیازی به مرطوب کردن آن نیست.

راهنمای تمیز کردن اصولی و صحیح صفحه نمایش گوشی و تبلت

بهتر است پارچه میکروفیبر را در تعداد بالا خریداری کنید چرا که کاربردهای زیادی دارد و البته قیمت بالایی ندارد. البته ممکن است حین خرید عینک و لنز دوربین و برخی محصولات دیگر، تعدادی پارچه‌ی میکروفیبر ارایه شود.

پارچه‌ی میکروفیبر جاذب گرد و غبار و در واقع ذرات ریز است. علاوه بر این چربی و لک را به خوبی جذب می‌کند. به همین علت است که اگر روی صفحه نمایش اثر انگشت و گرد و خاک جمع شده باشد، با چند بار حرکت این نوع پارچه با فشار ملایم، تمیز می‌شود.

اگر پارچه‌ی میکروفیبر در اختیار ندارید، از دستمال کاغذی نرم که مثل پنبه است، استفاده کنید. بهتر است نسبت به پرزهای بسیار ریز حساسیت به خرج ندهید و بیهوده و بیش از حد صفحه نمایش را تمیز کنید.

چگونه صفحه نمایش لمسی گوشی یا تبلت را تمیز کنیم؟

پس از تهیه کردن پارچه‌ی نرم و مناسب تمیزکاری، با توجه به نکات زیر صفحه نمایش را تمیز کنید:

ابتدا گوشی یا تبلت را خاموش کنید. البته خاموش کردن ضروری نیست اما در صورت استفاده از آب یا مایع پاک‌کننده‌ی ملایم برای مرطوب کردن پارچه، توصیه می‌شود که حتماً دیوایس را خاموش کنید. خاموش کردن دیوایس یا لااقل صفحه نمایش علاوه بر جلوگیری از صدمات احتمالی، موجب بهتر دیده شدن لکه و گرد و غبار و مواد چسبیده روی صفحه نمایش می‌شود.

پارچه را در یک جهت افقی یا عمودی روی صفحه نمایش حرکت دهید. در این صورت اگر صفحه نمایش زیاد کثیف شده باشد، آلودگی‌ها در یک سمت جمع می‌شود. به عنوان مثال از گوشه‌ی چپ و بالا شروع کنید، پارچه را از سمت چپ به راست حرکت دهید و این حرکت را تکرار کنید تا به پایین صفحه برسید.

اگر با حرکت پارچه‌ی خشک، کثیفی صفحه از بین نرفته، گوشه‌ی پارچه را کمی مربوط کنید. روی صفحه نمایش مایع تمیزکاری یا آب نریزید! سپس با گوشه‌ی مرطوب پارچه از سمتی به سمت دیگر صفحه را تمیز کنید و پس از هر حرکت، با بخش‌های خشک پارچه، همان حرکت را تکرار کنید.

می‌توانید حرکت پارچه را به شکلی انجام بدهید که دایره‌های کوچک روی صفحه ترسیم شود و این کار را تکرار کنید تا تمام صفحه نمایش تمیز شود.

در صورت بسیار چرب و کثیف بودن صفحه، می‌توانید از مایع پاک‌کننده مخطوط صفحه نمایش استفاده کنید اما دقت کنید که صرفاً پارچه را اندکی مرطوب کنید و از فشار دادن شدید صفحه نمایش خودداری کنید.

راهنمای تمیز کردن اصولی و صحیح صفحه نمایش گوشی و تبلت

تمیز کردن صفحه نمایش آیپد و دیگر تبلت‌ها

تبلت‌ها از نظر ساختاری شبیه به گوشی‌های بزرگ هستند و لذا روش تمیز کردن صفحه نمایش مشابه است. یکی از مشکلات رایج این است که اگر تبلت در کاور و کیف قرار داشته باشد، ممکن است در گوشه‌های صفحه نمایش و کناره‌ها، گرد و خاک نسبتاً زیادی جمع شده باشد.  برای تمیز کردن اصولی، ابتدا تبلت را از کاور یا کیف آن خارج کنید تا تمیز کردن کناره‌های صفحه نمایش ساده شود.

راهنمای تمیز کردن اصولی و صحیح صفحه نمایش گوشی و تبلت